Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OPGELOST Hoe benader ik vanuit Ubuntu een Ext3 partitie op een Windows-PC  (gelezen 1732 keer)

Offline BaukeP

• Lid
  • Steunpunt: Nee
Hallo,

Ik heb voor de backups van mijn laptop (volledig Ubuntu) een extra ext3 partitie (primair) gemaakt op een USB schijf. Deze USB schijf hangt aan een Windows 7 PC.

Delen van die partitie wil niet en (uiteraard) zie ik die part. ook niet vanaf de Ubuntu laptop.

Wat moet ik doen om die Ext3 partitie te benaderen voor m'n backups?

Alvast bedankt

Bauke
« Laatst bewerkt op: 2009/09/04, 23:45:03 door BaukeP »

Offline vanadium

• Lid
Re: Hoe benader ik vanuit Ubuntu een Ext3 partitie op een Windows-PC
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/03, 13:04:36 »
Het is mij niet duidelijk. Als de partitie op een USB schijf staat, dan prik je de USB aan je laptop en kan je de ext3 partitie gebruiken. Die zou automatisch onder /media moeten gemount worden (hoewel ik geen ervaring heb met USB schijfjes met meerdere partities).

Wordt de partitie niet automatisch gemount, dan verschijnt ze wellicht toch in het linkervak van een nautilus venstertje en kan je ze mounten door erop te klikken. Je kan ook altijd handmatig mounten met een mount commando aan de commandolijn.

Wil je die schijf gekoppeld laten aan de windows machine en over het netwerk gebruiken, dan moet je die partitie herformatteren naar ntfs. ext3 gebruiken in die omstandigheden heeft geen zin.
« Laatst bewerkt op: 2009/09/03, 13:06:22 door vanadium »

Offline BaukeP

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/03, 13:23:02 »
Oke, dacht ik wat te simpel. Ik heb gelezen dat het bewaren van permissies ed met rsync beter is geregeld op een ext3 partitie. En ik heb nu zo'n schijf aan een PC hangen. En backuppen over het netwerk is makkelijk, dus .................

De oplossing is waarschijnlijk een aparte USb schijf voor Linux (beetje overdone), of locaal backuppen en ingepakt overzetten naar NTFS (kost ruimte en doet het voordeel van rsync (alleen de gewijzigde bestanden) teniet).

Of zie ik dit verkeerd?

Bauke

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/03, 16:40:29 »
Citaat
Ik heb gelezen dat het bewaren van permissies ed met rsync beter is geregeld op een ext3 partitie.

Dat is correct, maar je server moet dan wel unix bestandssystemen volledig ondersteunen.

Gewoon je USB van je server loskoppelen en aan de Linux laptop verbinden lijkt mij eenvoudigst als huisoplossing, tenzij dat om één of andere reden minder praktisch is.

Lokaal backuppen en ingepakt overzetten kost niet zozeer ruimte, want je kan dat "on de fly" doen. Wel ben je absoluut alle voordelen van rsync kwijt.

Nu denk ik dat je je backup strategie moet herzien. Je kan niet zomaar een gans ubuntu systeem backuppen met rsync. In het bestandssysteem zitten namelijk ook allerlei "bestanden" die geen eigenlijke bestanden op schijf zijn.

Zelf doe ik nooit een backup van mjn hele systeem: het systeem zelf is namelijk gratis, gemakkelijk te downloaden en te installeren, en wordt om de zes maanden bijgewerkt. Waar ik me alleen zorgen over maak, is mijn persoonlijke gegevens. Die zou je, met rsync, probleemloos kunnen backuppen op een ntfs partitie op je server.

Om het ganse systeem te backuppen, als je dat al wil doen (kost ontzettend veel tijd en is in een oogwenk verouderd), moet je eerder met schijfimages werken.

Offline Dave

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/09/03, 17:52:07 »
Wat je deelt via een windows computer moet door dat systeem wel herkend en benaderd kunnen worden om daar vervolgens via het netwerk weer binnen te kunnen komen.
Of je moet een nas opzetten, aankoppelen aan je router bijvoorbeeld.

Offline BaukeP

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/09/03, 17:58:22 »
Helemaal mee eens. Ik hoef ook niet he hele systeem te backuppen, maar ik ben nu al een tijdje bezig om het systeem te laten doen wat ik wil en er te laten uitzien zoals ik wil.
Dat vergde wat aanpassingen in allerlei bestandjes, veel in de home dir maar lang niet allemaal. En die look and feel wil ik uiteraard ook niet kwijt.

Om een voorbeeld te noemen: (voor een probleempje bij het afsluiten)

Edit /etc/gdm/PostSession/Default:
sudo nano /etc/gdm/PostSession/Default
Add /etc/init.d/umountnfs.sh to the top of the file

Maar al die veranderingen weet ik niet meer en vandaar dat ik een bijna volledige backup maak (zonder /proc /sys /media etc)

Bauke

Offline Pfoeh

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/09/04, 20:05:11 »
Hallo BaukeP,

Ik heb de indruk dat jij eigenlijk het beste met Remastersys aan de slag kunt gaan.
Zodra je Ubuntu helemaal hebt zoals je hem hebben wilt (ik doel dan dus op het feit dat het systeem en alle hardware correct werken) kun je met dit programma een volledige kopie van je systeem maken en deze kopie op CD of DVD branden. Mocht je dan ooit per ongeluk je systeem onherstelbaar de vernieling in helpen, dan kun opnieuw installeren met meteen de juiste instellingen.
Er zijn natuurlijk nadelen aan deze methode. Je maakt namelijk geen back-up van foto's en andere -persoonlijk- bestanden. Deze zul je dus wel op een andere manier moeten back-uppen. Bijv een kopie op een andere (externe) harde schijf zetten. Zolang de PC en de harde schijf in orde zijn kun je middels opstarten met de Ubuntu live-cd, de interne schijf aankoppelen, een externe harde schijf aankoppelen nog heel wat bestanden redden. (Belangrijke bestanden elders opslaan lijkt me echter toch wel iets verstandiger als op deze laatst optie te gokken :-) ). Ook zul je later geïnstalleerde programma's met eventuele instellingen kwijt zijn.

Remastersys is dus geen back-up programma, maar wel een programma dat je wat werk uit handen neemt als je dezelfde Ubuntu versie ooit opnieuw moet installeren. Data moet je op een andere manier redden. Uit je voorgaande bericht begrijp ik dat het je met name om het systeem zelf gaat.

Met vriendelijek groeten
Jeroen
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Offline BaukeP

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2009/09/04, 23:44:40 »
Allemaal bedankt voor de goede raad en ideeën.

Bauke