Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: pc wil niet meer opstarten  (gelezen 6172 keer)

Offline murdock1

  • Lid
pc wil niet meer opstarten
« Gepost op: 2009/09/01, 23:57:13 »
wie kan me helpen,ik vandaag via een usb stick  de linukx ubuntu geinstaleerd naast windows xp op mijn nebook acer one,maar op het einde vroeg de pc een herstart wat ik ook deed,maar sinds dien niks meer,de pc draait maar geen beeld,ik geraak ook niet meer in de bios via f12,want in de bios staat nu ingesteld om de pc te starten van usb. wat moet ik nu doen? de pc opstuuren naar acer? of kan er iemand me helpen om de pc terug aan de praat te krijgen? wie raad weet mag steeds mailen.

Re: pc wil niet meer opstarten
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/02, 00:21:02 »
Wanneer je ook niet meer in de bios kan komen is de pc stuk.

Dit lijkt me trouwens hoogst onwaarschijnlijk....

Je kon eerst ook van USB booten dus houd de stick erin en boot van de stick af.
Dan begint de procedure opnieuw en het lijkt me dat je dan in een live sessie ff op de HD kan kijken wat er allemaal aan de hand is.

Eventueel de Installatie van Ubuntu overnieuw doen ??
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline HarzG

  • Lid
Re: pc wil niet meer opstarten
« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/02, 08:33:40 »
Het is mij niet duidelijk waar je Grub (de bootloader) voor de pc met Ubuntu geïnstalleerd hebt. Je kan tijdens de installatie kiezen of je Grub in de MBR schrijft of in de bootrecord van de partitie waarin je ook Ubuntu hebt geïnstalleerd.

Wat ik ook niet weet, is de manier van installeren. Was dat een Wubi-installatie of werd op de USB-stick (hoe groot?) Ubuntu in een ext3-partitie geïnstalleerd?

Het is ook vreemd dat je niet meer in je BIOS komt.

Kan je de handelingen die je hebt uitgevoerd stuk-voor-stuk beschrijven. Anders krijg je tips die je niet verder helpen omdat de oorzaak van het probleem niet duidelijk is.

Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Willem_D

  • Lid
Re: pc wil niet meer opstarten
« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/02, 10:56:35 »
Je kan tijdens de installatie kiezen of je Grub in de MBR schrijft of in de bootrecord van de partitie waarin je ook Ubuntu hebt geïnstalleerd.

Deze uitspraak lijkt me onjuist:
GRUB bestaat uit twee delen, nl. een progje in de MBR (aan het begin van de harddisk waarvan je opstart), plus een opstartlijst (/boot/grub/menu.lst) in de Ubuntu-systeempartitie. (Het progje in de MBR verwijst naar de opstartlijst.)
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Re: pc wil niet meer opstarten
« Reactie #4 Gepost op: 2009/09/03, 23:40:23 »
Gebruik je 9.10?

Offline HarzG

  • Lid
Re: pc wil niet meer opstarten
« Reactie #5 Gepost op: 2009/09/04, 08:56:26 »
Deze uitspraak lijkt me onjuist:
GRUB bestaat uit twee delen, nl. een progje in de MBR (aan het begin van de harddisk waarvan je opstart), plus een opstartlijst (/boot/grub/menu.lst) in de Ubuntu-systeempartitie. (Het progje in de MBR verwijst naar de opstartlijst.)
Het is nog iets complexer, maar ik heb geprobeerd dat in spreektaal te formuleren.
Grub kan in de MBR schrijven dat het de bootmanager is. Als dat de bedoeling is, dan zijn er 2 smaken. Als het gaat om 1 besturingssysteem, dan wordt direct vastgelegd waar de /boot/grub/menu.lst gezocht moet worden. Maar als er ook nog een 2e besturingssysteem (of nog meer) gezien worden, dan wordt bv. Windows gestart met chainloading. Grub controleert of de partitie "bootbaar" is en hierdoor wordt dan in een vervolgstap de bootloader op die partitie gestart.

Ik heb Debian sid geïnstalleerd en die heeft ooit Grub geïnstalleerd. Nadien kwam Ubuntu erbij en daar werd gekozen voor de installatie van (Ubuntu)Grub in de bootsector van de partitie. Hierdoor wordt bij een kernelupdate netjes ook de laatste Ubuntu-kernel gestart en in de menu.lst van de Debian partitie staat dan ook chainloading.
title xUbuntu64 chainloader
rootnoverify (hd0,1)
chainloader (hd0,1)+1
Pas nadat chainloading is uitgevoerd, komt de (Ubuntu)menu.lst in beeld.
title Debian GNU/Linux, kernel 2.6.28-15-generic
root getallenbrij
kernel /boot/vmlinuz-2.6.28-15-generic root=UUID=getallenbrij ro quiet splash
initrd /boot/initrd.img-2.6.28-15-generic

title Debian GNU/Linux, kernel 2.6.28-15-generic (recovery mode)
root getallenbrij
kernel /boot/vmlinuz-2.6.28-15-generic root=UUID=getallenbrij ro single
initrd /boot/initrd.img-2.6.28-15-generic

title Debian GNU/Linux, kernel 2.6.28-14-generic
root getallenbrij
kernel /boot/vmlinuz-2.6.28-14-generic root=UUID=getallenbrij ro quiet splash
initrd /boot/initrd.img-2.6.28-14-generic

title Debian GNU/Linux, kernel 2.6.28-14-generic (recovery mode)
root getallenbrij
kernel /boot/vmlinuz-2.6.28-14-generic root=UUID=getallenbrij ro single
initrd /boot/initrd.img-2.6.28-14-generic

title Debian GNU/Linux, kernel memtest86+
root getallenbrij
kernel /boot/memtest86+.bin
Alleen op deze manier (met chainloading) kan je meerder besturingssystemen op een correcte  manier hun kernelupdates laten doen.

Als je kiest voor Grub installeren in de Ubuntu-partitie, dan kan je in principe Ubuntu starten met de Windows bootloader met een chainloader opdracht. Maar dan met ook de Windows-bootloader aangepast worden omdat die anders Ubuntu helemaal niet ziet.

Vandaar was mijn vraag aan murdock1, wat werd gekozen tijdens de Ubuntu-installatie?
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: pc wil niet meer opstarten
« Reactie #6 Gepost op: 2009/09/04, 09:15:15 »
--
never mind.

Offline putor

  • Lid
    • barbellphysics
Re: pc wil niet meer opstarten
« Reactie #7 Gepost op: 2009/09/04, 11:18:43 »
ik geraak ook niet meer in de bios via f12,want in de bios staat nu ingesteld om de pc te starten van usb.

Dat kan de reden niet zijn. Ik dacht dat Acers via F2 naar de bios gingen en via F12 enkel een boot keuzemenu.

Start je pc nog op via de USB?
"Schrijf niet aan kwade wil toe wat voldoende verklaard wordt door domheid" (Hanlon)

Offline joop905

  • Lid
Re: pc wil niet meer opstarten
« Reactie #8 Gepost op: 2009/09/04, 11:23:11 »
F2 = Bios setup menu en F12= Boot menu

Offline Willem_D

  • Lid
Re: pc wil niet meer opstarten
« Reactie #9 Gepost op: 2009/09/04, 12:44:14 »
Je kan tijdens de installatie kiezen of je Grub in de MBR schrijft of in de bootrecord van de partitie waarin je ook Ubuntu hebt geïnstalleerd.

HarzG,
kun je aangeven waneer/hoe je die keuze aangeboden krijgt tijdens de installatie van Ubuntu?
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Re: pc wil niet meer opstarten
« Reactie #10 Gepost op: 2009/09/04, 13:00:23 »
Denk dat jullie je de moeite kunnen besparen, want murdock1 is er niet meer.

Gokje ?

PC is naar de winkel voor reparatie ?
Hij is Ubuntu al zat... ??
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Willem_D

  • Lid
Re: pc wil niet meer opstarten
« Reactie #11 Gepost op: 2009/09/04, 13:05:14 »
Denk dat jullie je de moeite kunnen besparen, want murdock1 is er niet meer.

Gokje ?

PC is naar de winkel voor reparatie ?
Hij is Ubuntu al zat... ??

Hopelijk proberen ze hem in de winkel niet wijs te maken dat Ubuntu zijn AAO-hardware kapot heeft gemaakt.  :o
« Laatst bewerkt op: 2009/09/04, 13:15:09 door Willem_D »
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline Willem_D

  • Lid
Re: pc wil niet meer opstarten
« Reactie #12 Gepost op: 2009/09/04, 13:12:24 »
Vandaar was mijn vraag aan murdock1, wat werd gekozen tijdens de Ubuntu-installatie?

De standaardkeuze zal zijn (correct me if I'm wrong): de menu-opstartlijst in de Ubuntu-systeempartitie, met in de lijst een chainloading-entry naar Windows.
« Laatst bewerkt op: 2009/09/04, 13:14:01 door Willem_D »
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Re: pc wil niet meer opstarten
« Reactie #13 Gepost op: 2009/09/04, 13:20:20 »
Ik heb een soort gelijk probleem gehad, in zoverre dat mijn scherm zwart bleef en ik ook niet meer in de BIOS kwam. Na een mail gestuurd naar Acer en ik kreeg een bestandje toegestuurd Crisis.zip met instructie hoe je dit moest gebruiken, 10 minuten later werkte het netbook weer. Als de topic starter niet in de BIOS kan komen, kan hij mij mailen en stuur ik het bestandje toe.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline HarzG

  • Lid
Grub niet in MBR maar in bootrecord Ubuntu-partitie
« Reactie #14 Gepost op: 2009/09/04, 14:39:56 »
HarzG,
kun je aangeven waneer/hoe je die keuze aangeboden krijgt tijdens de installatie van Ubuntu?
Het staat helaas niet zo prominent in de documentatie.
Maar dat hebben anderen ook opgemerkt.
Maar je hebt helemaal gelijk, standaard wordt Grub in de MBR geplaatst en de menu.lst uit de Ubuntu-partitie opgevraagd. Hierin staat dan ook de chainloader-opdracht om Windows te kunnen starten.
Allen,

Hartelijk dank voor jullie hulp.  Ik was me niet bewust van de mogelijkheid dat je in de UBUNTU install kan kiezen (ADVANCED tab) waar GRUB moet geinstalleerd worden (is voor zover ik weet ook niet op een gemakkelijk vindbare plaats gedocumenteerd in de "Installatie documentatie"  ???).  Met deze bijkomende info werkte het probleemloos.  :D

Groetjes,
« Laatst bewerkt op: 2009/09/04, 14:43:26 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Willem_D

  • Lid
Re: Grub niet in MBR maar in bootrecord Ubuntu-partitie
« Reactie #15 Gepost op: 2009/09/04, 17:23:07 »
HarzG,
kun je aangeven waneer/hoe je die keuze aangeboden krijgt tijdens de installatie van Ubuntu?
Het staat helaas niet zo prominent in de documentatie.
Maar dat hebben anderen ook opgemerkt.
Maar je hebt helemaal gelijk, standaard wordt Grub in de MBR geplaatst en de menu.lst uit de Ubuntu-partitie opgevraagd. Hierin staat dan ook de chainloader-opdracht om Windows te kunnen starten.
Allen,

Hartelijk dank voor jullie hulp.  Ik was me niet bewust van de mogelijkheid dat je in de UBUNTU install kan kiezen (ADVANCED tab) waar GRUB moet geinstalleerd worden (is voor zover ik weet ook niet op een gemakkelijk vindbare plaats gedocumenteerd in de "Installatie documentatie"  ???).  Met deze bijkomende info werkte het probleemloos.  :D

Groetjes,

Dank voor de tip!

Ik gebruik hier zelf de symlink-methode voor mijn multi-boot, zie: http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/meerdere-grub's-samenvoegen/msg452838/#msg452838 . (Deze methode vereist slechts een minimale handmatige aanpassing van de automatisch aangemaakte 'moeder-'menu.lst.)
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline HarzG

  • Lid
Re: Grub niet in MBR maar in bootrecord Ubuntu-partitie
« Reactie #16 Gepost op: 2009/09/04, 21:33:10 »
Dank voor de tip!
... Ik gebruik hier zelf de symlink-methode voor mijn multi-boot
De symlink kende ik nog niet. Het is fijn om van elkaar steeds nieuwe dingen te leren. Dat is ook de reden waarom ik hier rondhang  :).
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce