Hoi iedereen

Geen eigen taal ontwikkelen deze keer :')
Ik heb jaren met windows gewerkt, jaaren VB geprogrammeerd, heb een niveau waarvan ik nu tevreden van ben.
Krijg op school ook nog altijd VB.net, dus het wordt onderhouden.
Maar nu ik meer dan een half jaar alleen maar Ubuntu werk, en ik met mijn VB eigenlijk huilend in een hoekje sta, zou ik graag een andere taal leren.
C en C++ lijken me wat te hoog gegrepen, ik zou graag zo simpel mogenlijk beginnen, omdat ik met de slechte programmeergewoonten van VB zit (ik doe VB heel graag, maar het is gewoon erg slecht om ermee te beginnen, maarja nu te laat)
Ik heb gehoord dat Python makkelijk in te stappen is, en vrij snel leert. Daarom is mijn intresse gewekt.
Maar: Is python wel snel genoeg? Ik programmeer graag met netwerkverbindingen en dergelijke. Zijn die niet te moeilijk, of zijn die wel snel genoeg?vraag
Nog een laatste vraagje, in VB werk je met Events die afgevuurd worden, bijvoorbeeld:
Socket.connect "ubuntu.com", 80 -> verbind je met ubuntu op poort 80.
En als je verbonden bent, gaat bijvoorbeeld het Event "Socket_Connected" in gang, dit werkt dan zo:
sub Socket_connected
Msgbox "Succesvol verbonden"
end sub
Dit geeft dus een infoboxje als je verbonden bent met Ubuntu, omdat hij die regel gaat aanroepen op het moment dat 'Socket' verbonden is.
Bestaat zoiets ook in Python, of werkt het helemaal anders? Alvast bedankt!
Edit: Als allerlaatst, ik vind programma's zonder GUI een beetje verleden tijd, dus is het moeilijk om een lay te programmeren met Python?
En welke Editor gebruik ik best?
En als echt allerlaatste, IS het mogenlijk om Python Closed source te scripten (niet onmiddelijk van toepassing, maar je weet nooit.)