Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Laptop resolutie  (gelezen 1132 keer)

Jan_vd

• Gast
Laptop resolutie
« Gepost op: 2006/10/27, 19:47:49 »
Wie kan mij helpen,

Xubuntu geinstalleerd, en een resolutie van 680....... niet veel dus
Het is een oude laptop, P2 266 Mhz - 160 MB ram - 10 Gb Harde schijf.
Onboard Video/Geluid.

BeaFanatIX 2006.2 Beta geeft een bufferd frame 800X600 Px, en dat is wat ik wil.
Xubuntu staat bekent als distro voor oudere Comps.
Werkt perfect, behalve de resolutie is niet goed te krijgen, en kan ook niet gewijzigd worden.

Kan ik frame buffer ergens gebruiken of de resolutie bijstellen?????

ps. BeaFanatIX is een slanke versie van Ubuntu, maar heeft veel Bugs, waaronder de bronnen
om software up-te-daten en te installeren.

Enig idee......

Jan

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Laptop resolutie
« Reactie #1 Gepost op: 2006/10/27, 22:00:44 »
probeer eens:
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg
Mocht er een ATI kaart inzitten, dan kan je hetzelfde hebben als ik :lol:

Succes,
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Offline woteb

• Lid
Laptop resolutie
« Reactie #2 Gepost op: 2006/10/27, 23:15:27 »
Citaat van: r0n.
probeer eens:
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg
Klopt. Alleen..... bij de schermresoluties er eentje extra bij nemen die eigenlijk niet gebruikt wordt. In jouw geval wil je 800x600, die staat dan al aangevinkt, maar neem ook de 1024x768, die je dus aan moet vinken. Ook al ondersteunt jouw kaart deze resolutie niet, toch aanvinken.

Dan krijg je een vraag over medium en advanced.... kies dan medium. Dan kun je 800x600 met de kwaliteit, bijv. 24 bits en de freq. kiezen. Probeer de hoogst mogelijke te nemen, hoewel dat voor laptops niet zo aan de orde is, maar voor gewone monitoren is 75 Hz te verkiezen boven 60 Hz, want dan gaat het beeld trillen, en dan kun je met hoofdpijn de computer uit gaan zetten.

Als het goed is start de laptop dan op met de gekozen resolutie, en anders bij voorkeuren schermresolutie aanpassen, want als het goed is, staat er een hogere schermresolutie bij, die je dan kunt kiezen.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Waster

• Gast
Laptop resolutie
« Reactie #3 Gepost op: 2006/10/28, 16:41:20 »
Ik heb ongeveer hetzelfde probleem, maar dan met een te hoge resolutie. Bij mij staat hij op 1280x1024 en ik wil hem kleiner hebben.