Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: scherm zwart na opstarten zonder monitor  (gelezen 869 keer)

Offline erLin

• Lid
  • Steunpunt: Nee
scherm zwart na opstarten zonder monitor
« Gepost op: 2009/09/01, 12:15:46 »
Dag,

In een automatisch draaiende configuratie in een winkel wil ik een met ubuntu geinstalleerde PC op laten starten zonder dat het TFT-scherm per-se aan hoeft te staan. Dit gaat soms goed, soms niet. Het scherm is dan na opstarten zwart.

Ik heb eerder problemen ondervonden met mijn CRT-monitor thuis. Met uitgeschakelde monitor thuis opstarten resulteert in een X-server die geen scherm kan vinden en daarom maar 640x480 neemt.

Het scherm in de winkel moet ook zonder toetsenbord en muis kunnen werken. (BIOS geen probleem)

Iemand hier ervaring mee? X-server wellicht niet laten zoeken naar keuboard/muis/scherm? hoe?

groet
erwin

Offline Willem_D

• Lid
Re: scherm zwart na opstarten zonder monitor
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/01, 13:10:09 »
Erwin, je zou eens kunnen proberen om de Xserver te configureren via een ingevulde xorg.conf. Deze heeft namelijk voorrang boven de automatische (o.a. beeldscherm-)detectie.

Zie http://sites.google.com/site/computertip/geenbeeld , punt 1 "Tip voor gevorderden: als punt 1 niet werkt: forceer een ouderwets gevulde xorg.conf en verander de instellingen handmatig."

Je moet wel even uitzoeken wat er precies in de xorg.conf moet staan. Mogelijk dat dat lukt door een 'Gutsy Gibbon' live-CD sessie te starten, en daaruit de xorg.conf te kopiƫren.

(De 'Gutsy Gibbon' live-CD is nog steeds te downloaden, via: http://old-releases.ubuntu.com/releases/gutsy/ .)

P.S.: welke ubuntu gebruik je ?
« Laatst bewerkt op: 2009/09/01, 13:13:43 door Willem_D »
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT

"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline erLin

• Lid
Re: scherm zwart na opstarten zonder monitor
« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/01, 14:46:52 »
Ik gebruik Hardy, had de xorg.conf al handmatig aangepast. Ik ga even het Xorg -configure uitproberen.

wordt vervolgd