Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OPGELOST Bestanden hernoemen tool (GNOME) en andere  (gelezen 3444 keer)

Offline BaukeP

• Lid
OPGELOST Bestanden hernoemen tool (GNOME) en andere
« Gepost op: 2009/08/27, 22:00:52 »
Hallo,

Weet iemand iets over een programma waarmee je meerdere files kunt hernoemen. Zoiets als wat standaard in TotalCommander zit.
Met GUI want regex ben ik niet zo handig mee ;)

Bauke
« Laatst bewerkt op: 2010/09/08, 21:51:52 door BaukeP »

Re: Bestanden hernoemen tool (GNOME)
« Reactie #1 Gepost op: 2009/08/27, 22:38:09 »
Als je verkennertje Thunar installeert (gewoon via Systeem - Beheer - Synaptic pakketbeheer), dan zit er na installatie van Thunar zelf, ook het volgende progje in Toepassingen - Hulpmiddelen: Massaal hernoemen. Met dank aan Pjotr
Thunar is wel een Xfce programma maar Xfce programma's kan je ook onder Gnome gebruiken. En deze nog GPRename zit ook in Synaptic, met dank aan Servaas.

Edit: KDE gewijzigd naar Xfce, na opmerking van Typhoner. Sorry foutje van mij.
« Laatst bewerkt op: 2009/08/28, 16:45:09 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Typhoner

• Lid
    • http://typhoner.blogspot.com/
« Reactie #2 Gepost op: 2009/08/28, 10:51:46 »
Thunar is wel een KDE programma maar KDE programma's kan je ook onder Gnome gebruiken. En deze nog GPRename zit ook in Synaptic, met dank aan Servaas.

KDE-programma? Xfce, bedoel je :)

Maar met Dolphin (wel KDE) gaat het ook. Selecteer in Dolphin de bestanden die wil hernoemen tegelijk, en klik rechts en kies "Hernoemen". Dan krijg je een venster om een masker op geven.

Offline Ronnie

• Lid
    • ronnie.vd.c
« Reactie #3 Gepost op: 2009/08/28, 11:45:54 »
Ik gebruiik pyRenamer altijd
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #4 Gepost op: 2009/08/28, 11:47:32 »
Hier ook een gebruiker van pyrenamer :)

Offline BaukeP

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/08/28, 13:38:28 »
Hartelijk dank allemaal,

Ik wil nautilus voorlopig houden als bestandsbeheerder. De anderen (Thunar, Dolphin etc) werken natuurlijk allemaal weer anders en volgens Murphy's Law haal ik dan alles doorelkaar.

Dus ga ik pyrenamer proberen (gebruiken).

Bauke

PS
Dat pyrenamer ziet er goed uit. Zijn er misschien meer van dat soort makkelijke dingetjes voor ex-windows gebruikers? Ik denk dan even aan het zoeken van dubbele files en foto's, vergelijken van directories (ook netwerk) etc.
« Laatst bewerkt op: 2009/08/28, 13:49:20 door BaukeP »

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
Re: Bestanden hernoemen tool (GNOME) en andere
« Reactie #6 Gepost op: 2009/08/28, 14:06:54 »
Het zoeken van dubbele files kan o.a. met FSlint. (Dat programma kan nog veel meer en kan ook gevaarlijk zijn. opletten dus)

Het vergelijken van bestanden en mappen kan met Meld (textbestanden).
Voor andere bestanden zou je rsync kunnen gebruiken, of de grafische variant: grsync.

Wil je in de terminal dit soort dingen gaan doen dan is Midnight Commander wel aan te raden. Dit is vergelijkbaar met de antieke Norton Commander uit het DOS tijdperk of Total Commander in Windows.

Offline BaukeP

• Lid
Re: Bestanden hernoemen tool (GNOME) en andere
« Reactie #7 Gepost op: 2009/08/28, 16:39:20 »
bedankt Johan,

Ga ik proberen.

Bauke