Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Update probleem  (gelezen 1674 keer)

Deftoms

• Gast
Update probleem
« Gepost op: 2009/08/26, 21:44:29 »
Telkens ik iets wil installeren krijg ik een foutmelding met volgend detail:

Citaat
Voorconfigureren van pakketten...
dpkg: fout bij ontleden van bestand '/var/lib/dkpg/status' bij regel 22605 pakket 'openoffice.org-calc': 'Depends'-veld, syntaxfout na verwijzing naar pakket 'libc6'
E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (2)
Een pakket weigerde installatie. Bezig met herstel:
dpkg: fout bij ontleden van bestand '/var/lib/dpkg/status' bij regel 22605 pakket 'openoffice.org-calc': 'Depends'-veld, syntaxfout na verwijzing naar pakket 'libc6'

Daarna gebeurt er niets meer. Ik kan dus niets meer installeren, noch via updatebeheer, noch via synaptic.
Iemand een idee hoe ik dit oplos? Alvast bedankt!

Re: Update probleem
« Reactie #1 Gepost op: 2009/08/26, 23:01:58 »
Hallo, het lijkt erop dat je update-beheer in een (foute) loop terecht is gekomen, als gevolg van (mogelijk) een probleem met oocalc. Ik weet niet uit m'n hoofd hoe je dit kunt oplossen, maar zeer waarschijnlijk is het makkelijk te verhelpen. Je moet apt-get, resp. synaptic weer tot de orde roepen en dat gaat met commando's als sudo apt-get autoremove, /autoclean, /update, / upgrade, etc. Typ in een terminal apt-get --help om de volledige lijst met opdrachten te zien. Vooralsnog denk ik dat je geen probleem hebt, je moet alleen ergens iets opschonen.

Deftoms

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2009/08/27, 09:13:20 »
Geen enkel effect. Krijg een andere fout nu in dpkg... Is er geen manier om dpkg zichzelf te laten herstellen ofzo?
Van zodra hij een ander pakket dient te verwijderen of installeren stoot ik op de foutmelding...

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/08/27, 10:24:05 »
sudo dpkg --configure -a
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Deftoms

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2009/08/27, 17:09:33 »
Thx, ik krijg dan opnieuw volgende foutmelding:

Citaat
dpkg: fout bij ontleden van bestand `/var/lib/dpkg/available' bij regel 23190 pakket `xserver-xorg-video-trident':
 `Provides'-veld, ongeldige pakketnaam `xserver-xorg-video-5JDepends:': teken `:' is niet toegestaan (enkel letters, cijfers en de karakters '-+._' zijn toegestaan)

« Reactie #5 Gepost op: 2009/08/27, 22:36:29 »
Tom, raar probleem heb je daar. Dergelijke meldingen heb ik nooit eerder gezien. Heb je in Synaptic bijvoorbeeld de optie 'download de nieuwste testversies' (of hoe dat precies heet) aanstaan toevallig? Je update-beheer lijkt echt flink in de war. Dat wijst op flink conflicterende bibliotheken oid.

Deftoms

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 2009/08/28, 11:38:07 »
Is inderdaad iets totaal mis... Heb allezins hetgeen van de testversies niet aangevinkt, dus geen idee wat het dan wel kan zijn.
Had dit weekend nog maar format gedaan (wegens problemen dual boot) en denk dat ik dat gewoon opnieuw doe dit weekend.
Bedankt aan iedereen voor de moeite!

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #7 Gepost op: 2009/08/28, 12:00:25 »
Alle .DEB pakketten verwijderen en dan in Synaptic gebroken pakketten repareren, helpt dat ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2009/08/28, 13:59:31 »
sudo apt-get clean
sudo apt-get update

Hierna zou ik dat doen wat Ron zegt.
Je gaat naar Synaptic, zoekt het pakket "xserver-xorg-video-trident" en installeert dat opnieuw (dat is 1 van de opties, klik maar met de rechter muisknop).
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Deftoms

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 2009/08/28, 15:38:04 »
Alle .DEB pakketten verwijderen en dan in Synaptic gebroken pakketten repareren, helpt dat ?
Hoe doe je dit precies?

sudo apt-get clean
sudo apt-get update

Hierna zou ik dat doen wat Ron zegt.
Je gaat naar Synaptic, zoekt het pakket "xserver-xorg-video-trident" en installeert dat opnieuw (dat is 1 van de opties, klik maar met de rechter muisknop).
Zal ik vanavond eens proberen, maar ik vrees dat het niet zal lukken. Ook maar iets aanpassen of herinstalleren in update-beheer, apt-get, aptitude of synaptic draaien steeds uit op de foutmelding die ik reeds postte... Maar goed, vanavond dus eens proberen!

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #10 Gepost op: 2009/08/28, 16:53:12 »
Deze commando's zou je ook nog kunnen proberen:
sudo dpkg --clear-avail
sudo apt-get update

Na deze 2 commando's zou het weer moeten werken.

Deftoms

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 2009/08/29, 08:28:36 »
Combinatie van raad van HarzG en die van Johan heeft het gefixt!
Bedankt iedereen voor de moeite!