Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OPGELOST X-chat en bitlbee  (gelezen 756 keer)

Offline BaukeP

• Lid
  • Steunpunt: Nee
OPGELOST X-chat en bitlbee
« Gepost op: 2009/08/26, 15:55:19 »
Hallo,

Ik ben nog steeds van alles aan het uitproberen.

Heb bitlbee en x-chat geinstalleerd en dat werkt. Alleen moet ik na een reboot bitlbee opnieuw installeren om verbinding te maken met localhost.

Waarcshijnlijk moet ik in een van de conf files iets zteen (of veranderen) om automatisch x-chat op te starten met de bitlbee verbinding (liefst zo dat ik meteen aangelogd en actief ben in X-Chat.

Ik hoop dat het probleempje duidelijk is.
Graag wat hulp bij het automatiseren van de opstart.

Alvast bedankt

Bauke
« Laatst bewerkt op: 2009/08/28, 13:44:39 door BaukeP »

Offline joop905

• Lid
Re: X-chat en bitlbee
« Reactie #1 Gepost op: 2009/08/26, 21:40:00 »
Probeer het eens via Systeem - Voorkeuren - Sessies - Programmas starten - en dan Nieuw

GrJ.

Offline BaukeP

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/08/26, 22:15:02 »
Helaas, dat is het niet.

Ik denk dat het iets met de poorten is. Ik heb geen firewall geïnstalleerd, maar die staat misschien default aan. Via GRC (Shields-up test) waren tenminste alle poorten dicht.

Hoe controleer is zoiets en hoe zet ik voor irc de standaardpoort, 6667 geloof ik, open?

Ik praat (schrijf) naar ik wijs ben. Ik heb zoiets gelezen op het engelse forum.

Bauke

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #3 Gepost op: 2009/08/27, 03:20:44 »
Wat wil je precies met Bitlbee? Is het wel het juiste programma voor wat je ermee wil doen?
Indien je zeker weet dat je het goede programma hebt, heb je dan al eens op hun website gekeken? Daar staan verschillende handleidingen.

De configuratiebestanden staan waarschijnlijk in /etc/default/ en of /etc/
Die moet je aanpassen voordat het helemaal werkt.
Het kan ook zijn dat de bestanden ergens anders staan, maar dat staat dan vast wel in een handleiding.

Een firewall is standaard niet actief. Je hoeft op je computer dus geen poorten te openen.
Met die shields-up test test je de router, die heeft helemaal niks te maken met een locale verbinding. Die kan je dus helemaal negeren, tenzij je vanaf een andere internetverbing op je pc thuis wil komen.

X-chat kan je gewoon in je sessie zetten, zoals Joop al zei. In de instellingen van X-chat zelf kan je aangeven dat er na het opstarten direct een verbinding gemaakt moet worden.

Offline BaukeP

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/08/27, 18:09:03 »
Hallo Johan,

Bedankt voor je reactie.

Met Bitlbee kun je, naast het normale irc-en, ook via msn etc chatten.Zo hoef k maar 1 venster open te hebben voor alle contacten met de buitenwereld. Daarom bitlbee.

Het vreemde, voor mij althans, is het feit dat als ik X-Chat opstart, ik wel het ubuntu.nl kanaal op freenode.net krijg maar niet de verbinding (localhost) met bitlbee (en dus m'n MSN account). Deze 2 kanalen staan in X-Chat.

Als ik dan bitlbee opnieuw installeer, gaat het daarna wel. Tot ik de PC opnieuw opstart en bitlbee niet herinstalleer.

Dus doet bitlbee iets extra's bij installatie, wat niet blijvend is. Ik ben helaas hier eenbeginner en weet niet hoe ik dat 'extra' permanent krijg. In een artikeltje in Linux Journal hierover staat:
add the following line to /etc/inetd.conf:    6667 stream tcp nowait bitlbee /usr/sbin/tcpd /usr/sbin/bitlbee
en dat heb ik gedaan (bestandje was leeg)

Maar dat geeft niet de oplossing, helaas

Nog tips? Graag!

Bauke

Offline BaukeP

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/08/27, 19:34:43 »
In X-Chat krijg ik, na drukken op verbinden, het volgende:

Bezig met verbinden met localhost (::1) poort 6667.......

Kan íe misschien m'n localhost niet vinden op ::1?

Waar geef ik in dat dat 192.168.1.xxx moet zijn?

Alvast weer bedankt

Bauke

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #6 Gepost op: 2009/08/28, 00:41:07 »
::1 is de IPv6-notatie voor de localhost.
Je zou dat ook kunnen veranderen naar 127.0.0.1 als je alleen IPv4 hebt.

192.168.1.x zou niet nodig moeten zijn.

Heb je deze handleiding al gevonden en uitgevoerd? https://help.ubuntu.com/community/Bitlbee

Het zou ook nog deze bug kunnen zijn: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/bitlbee/+bug/356261
Dus even /etc/init.d/bitlbee restart intikken in een terminal en het zou weer moeten werken.

Offline BaukeP

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2009/08/28, 13:44:08 »
Hallo Johan,

De bedoelde handleiding had ik al gelezen en uitgevoerd.
De restart werkt meteen!

Bedankt!

Bauke