Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Login als administrator  (gelezen 8065 keer)

[Opgelost] Login als administrator
« Gepost op: 2009/08/23, 19:21:13 »
Hallo

Om in te loggen als adminstator, moet je in het terminalvenster su ingeven, heb ik gelezen.
Daarna je eigen wachtwoord ingeven, en dan kun je alles doen wat een administrator kan.
Dus ik geef in (zie onder)

piet@piet-laptop:~$ su
Wachtwoord:
su: Verificatiefout
piet@piet-laptop:~$

Zoals u ziet, krijg ik een verificatiefout. Ik weet het nu even niet meer.

Verder zou ik graag als ik inlog over alle rechten beschikken, zodat niet bij elke handeling steeds weer een wachtwoord moet worden gegeven.

Hoe krijg ik dat voor elkaar?

Alvast bedankt.

mvg, Flip.
« Laatst bewerkt op: 2010/05/03, 15:04:42 door flipflipsen »

Offline chris.

• Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Login als administrator
« Reactie #1 Gepost op: 2009/08/23, 19:28:54 »
bij het inloggen moet u niet als root willen inloggen, dat is normaal niet nodig.

in de terminal is het voldoende om het volgende te doen:

piet@piet-laptop:~$ gksudo [de actie die u wilt ondernemen, bv synaptic]
Wachtwoord: uw wachtwoord, opgegeven bij de installatie

dit blijft een kwartier actief, dus gedurende een 15 minuten bent u allesheersend en kan u systeemgevoelige handelingen uitvoeren, normaal gesproken voldoende.

« Reactie #2 Gepost op: 2009/08/23, 20:11:17 »
En als je alleen in de Terminal iets als admin wilt doen, dan is sudo [taak] voldoende :)

Natuurlijk kan het wel als administrator zonder verificatiefout, maar vanwege mogelijke veiligheidskwesties die kunnen optreden door het uitvoeren van dingen als volledige administrator, mag ik je daar niet mee helpen.

« Reactie #3 Gepost op: 2009/08/23, 23:29:42 »
Hallo

Om in te loggen als adminstator, moet je in het terminalvenster su ingeven, heb ik gelezen.
Daarna je eigen wachtwoord ingeven, en dan kun je alles doen wat een administrator kan.
Dus ik geef in (zie onder)

piet@piet-laptop:~$ su
Wachtwoord:
su: Verificatiefout
piet@piet-laptop:~$

Zoals u ziet, krijg ik een verificatiefout. Ik weet het nu even niet meer.

Verder zou ik graag als ik inlog over alle rechten beschikken, zodat niet bij elke handeling steeds weer een wachtwoord moet worden gegeven.

Hoe krijg ik dat voor elkaar?

Alvast bedankt.

mvg, Flip.

Waarom zou je een veilig systeem nu volledig omzeep willen helpen door de hele beveiliging teniet te doen.
Wanneer en hoevaak hoef je nu je WW in te typen bij admin handelingen ?
Weinig tot nooit.
Niet bij normaal gebruik in ieder geval, misschien bij een vers systeem waarin nog 1 en ander moet worden bijgesteld of worden geinstalleerd.

Maar bij normaal gebruik hoef niet aldoor je WW in te typen.
Dus waarom zou je dit soort dingen willen ?

We zitten al wereldwijd met een brak windows OS opgescheept die alleen maar voor ellende zorgt kwa virussen, malware en spam meuk.

Nu is Linux 1 van de veiligste systemen die er bestaan en dan zal alleen maar omdat mensen te lui zijn om heel af en toe hun WW in typen ook deze veilige systemen onveilig gemaakt worden?

Vreemd hoor ?

Ga dan in XP werken met admin account dan ben je overal vanaf.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #4 Gepost op: 2009/08/23, 23:52:58 »
De wiki heerst: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/sudo
Kijk daar eens wat rond en er zal een wereld voor je open gaan :)

Oh, en mocht het nog niet helemaal duidelijk zijn ;): het is geen goed idee om in te loggen als root.
Serieus: Het is geen goed idee.

Dit is trouwens helemaal niet aanvallend of vervelend bedoeld. Het is de trots op een veilig systeem en de wil om nieuwe gebruikers op te willen voeden :)

Welkom op het forum :cool:

« Reactie #5 Gepost op: 2009/08/23, 23:58:36 »
@Gandyman: "Nu is Linux 1 van de veiligste systemen die er bestaan en dan zal alleen maar omdat mensen te lui zijn om heel af en toe hun WW in typen ook deze veilige systemen onveilig gemaakt worden?"

Uhm, daar spring ik wel even op in. Je moet niet heel Linux hierbij betrekken, distro's als openSUSE en Mandriva maken geen gebruik van sudo. Daar moet je dus wel in de Terminal met een admin-account werken.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #6 Gepost op: 2009/08/24, 00:06:02 »
distro's als openSUSE en Mandriva maken geen gebruik van sudo. Daar moet je dus wel in de Terminal met een admin-account werken.

Maar ook bij die andere distro's, log je niet in als beheerder. Gelukkig niet.   :)

« Reactie #7 Gepost op: 2009/08/24, 18:42:53 »
Hoi,

Het probleem waar ik mee zit is het volgende:
Ik heb het spel OpenTTD geinstalleerd.

Om het spel te kunnen spelen, zijn een aantal files van het originele spel benodigd.
Volgens de gebruiksaanwijzing moeten deze files in de volgende map worden geïnstalleerd:

(/usr/share/games/openttd/data) Het betreft de volgende files:

* trg1r.grf
* trgcr.grf
* trghr.grf
* trgir.grf
* trgtr.grf
* sample.cat

Ik heb deze files alvast op het bureaublad om ze te kunnen verplaatsen naar de map (/usr/share/games/openttd/data).
Wat ik ook probeer, ik krijg ze niet in die map gekopieerd.
Ik krijg steeds te horen (lezen), dat ik moet zorgen om root te worden.
Ik doe dan ook wat me wordt verteld, maar hoe ik die files dan in de betreffende map krijg is me nog steeds een raadsel.
Dus mijn idee was, om in te loggen als root, dan kan ik het zo oplossen.

Ik stoor me normaal gesproken niet aan het invullen van het wachtword als ik een programma installeer, maar bovenstaande is me nog niet gelukt.

mvg, Flip

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #8 Gepost op: 2009/08/24, 19:02:13 »
Kan zo, via de terminal:

gksudo nautilus

Meer uitleg:
http://sites.google.com/site/computertip/faq
(punt 22)

« Reactie #9 Gepost op: 2009/08/24, 19:05:19 »
Pjotr, dat kan ook prima via Alt+f2 :)

Offline #!

• Lid
    • tuxtopia
« Reactie #10 Gepost op: 2009/08/24, 19:07:06 »
sudo su
sudo wachtwoord

Als je het toch perse wil doen. Dan wordt je in dat terminal venster tijdelijk root, dus kan je alles gewoon doen zonder sudo. Beter is om het gewoon met sudo te doen, dus sudo cp enzo.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #11 Gepost op: 2009/08/24, 19:11:13 »
sudo su
sudo wachtwoord

Als je het toch perse wil doen. Dan wordt je in dat terminal venster tijdelijk root, dus kan je alles gewoon doen zonder sudo. Beter is om het gewoon met sudo te doen, dus sudo cp enzo.

Dit kun je echt beter niet doen.... Zo maak je namelijk een root-account aan. Overbodig en gevaarlijk. Mensen moeten niet willen inloggen als root.

Offline #!

• Lid
    • tuxtopia
« Reactie #12 Gepost op: 2009/08/24, 19:18:30 »
Ik doe het altijd wel, geeft me wat meer vrijheid. :)

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2009/08/24, 19:19:55 »
Pjotr, +1

#!, Het is niet de gewoonte dat men dit hier aanbeveeld. Naar je nickname te zien kan ik dat wel begrijpen, maar via Alt+F2 en via terminal en gksudo nautilus of gksudo gedit /pad/naar/bestand geraak je er ook en blijft de root-positie maar 15min. duren.

Een root-terminal kan men indien nodig wel starten, maar die moet je dan zelf nog aanvinken via Hoofdmenu.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline #!

• Lid
    • tuxtopia
« Reactie #14 Gepost op: 2009/08/24, 19:22:58 »
Ik zeg toch ook niet dat hij het MOET doen, er staat zelfs in me post dat het beter anders kan. Maar ik gaf ook de open informatie dat het wel KAN.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #15 Gepost op: 2009/08/24, 19:30:22 »
sudo su
sudo wachtwoord

Als je al iemand aan wil raden om langere tijd als root te werken, leer dan het commando sudo -i, dat is volgens mij de aan te raden variant.

Wil je per se su gebruiken, doe dan sudo su -
Dus met het streepje op het eind.
Het verschil: https://help.ubuntu.com/community/RootSudo en http://ubuntuforums.org/showpost.php?p=6188826&postcount=4

Dit kun je echt beter niet doen.... Zo maak je namelijk een root-account aan. Overbodig en gevaarlijk. Mensen moeten niet willen inloggen als root.
Zo maak je geen root-account aan. Ten eerste bestaat het root-account al, en ten tweede zie ik nergens dat het passwd  commando gebruikt wordt. :)

Offline #!

• Lid
    • tuxtopia
« Reactie #16 Gepost op: 2009/08/24, 19:31:57 »
sudo su
sudo wachtwoord

Als je al iemand aan wil raden om langere tijd als root te werken, leer dan het commando sudo -i, dat is volgens mij de aan te raden variant.

Wil je per se su gebruiken, doe dan sudo su -
Dus met het streepje op het eind.
Het verschil: https://help.ubuntu.com/community/RootSudo en http://ubuntuforums.org/showpost.php?p=6188826&postcount=4

Zo maak je geen root-account aan. Ten eerste bestaat het root-account al, en ten tweede zie ik nergens dat het passwd  commando gebruikt wordt. :)

tof sudo -i kende ik zelf ook weer niet :), Ik werk voornamelijk op Debian servers, dus dan is het vaak niet zo eng meer om een root account gewoon aan te zetten.

Op een gewoon werkstation is het niet zo handig om te doen, wat mensen hierboven al aangeven.

« Reactie #17 Gepost op: 2009/08/24, 20:51:25 »
Hallo mensen,

Het is me gelukt met gksudo nautilus.

Bedankt voor de informatie. Nu ik alles wat ik met windows deed, nu ook met Ubuntu kan, zie ik geen enkele reden meer, om windows niet aan de kant te gooien en verder te gaan met Linux (ubuntu).

Ik was altijd al een voorstander van gratis programma's.

Nogmaals bedankt.

mvg, Flip
« Laatst bewerkt op: 2009/08/24, 21:13:21 door flipflipsen »

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #18 Gepost op: 2009/08/24, 22:53:35 »
tof sudo -i kende ik zelf ook weer niet :), Ik werk voornamelijk op Debian servers, dus dan is het vaak niet zo eng meer om een root account gewoon aan te zetten.

Op een gewoon werkstation is het niet zo handig om te doen, wat mensen hierboven al aangeven.
Juist/ook op een Ubuntu server is sudo -i DE aangewezen weg. Door het root account gedeactiveerd te laten is het onmogelijk het wachtwoord van gebruiker root te "raden" (dat is er simpelweg niet XD).
Check /var/log/auth.log, de meeste internet inbraakpogingen zijn met gebruikersnaam root en mislukken dus per definitie. XD
Ubuntu is op dit punt bewust anders dan Debian.
Voor de duidelijkheid het is NIET zo dat je met sudo su het root account activeert, dit kan ook.
« Laatst bewerkt op: 2009/08/24, 22:56:44 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Offline #!

• Lid
    • tuxtopia
« Reactie #19 Gepost op: 2009/08/24, 22:58:27 »
Ach, root gewoon installeren en bij ssh instellen dat je niet als root mag connecten is op de meest standaard debian server wel genoeg. Gelukkig draaien al mijn Debian servers in een offline omgeving, dus security is nooit zo'n issue :), als iemand er fysiek bij kan, ben je sowieso de sjaak ;), ook onder ubuntu.

Maar goed, ik dwaal een beetje (offtopic) af :)

[Opgelost] Login als administrator
« Reactie #20 Gepost op: 2009/09/03, 21:33:32 »
Bedankt voor de info.

mvg Flip