Hallo,
ik ben nu al een tijdje bezig met 9.04 en er zijn een aantal dingen die me opvallen.
Wanneer ik een programma installeer dan zijn er programma's bij die meerdere "stukjes" software mee installeren. Duidelijk omdat dit in het venster wordt aangegeven.
Echter, bij het verwijderen van het programma worden die "extra" stukjes software niet mee verwijderd.
Nu zag ik op dit forum een commando die dat wel zou (moeten?) doen.
sudo apt-get remove --purge naam_van_het_programma
Dit is niet geheel juist.... sommige onderdelen bleven toch nog steeds staan.
Het installeren via - Toepassingen - Installeren/verwijderen - lijkt me in deze al geen beste optie.
Het installeren via - Systeem - Beheer - Synaptic pakketbeheer - geeft iets meer mogelijkheden, namelijk de optie - Bestand - Geschiedenis -
Ik heb dus via de "geschiedenis" gevonden welke "extra" stukjes software mee werden geinstalleerd en deze dus alsnog handmatig kunnen verwijderen.
In de Synaptic pakkerbeheer worden dan overigens meerdere regels rood gekleurd wanneer hier aangegeven wordt dat deze een onderdeel zijn van "weer" meerdere pakketjes en ik die allemaal wil verwijderen (heeft dit een aparte betekenis?)
Toen ik echter daarna via - Toepassingen - Hulpmiddelen - Schijfgebruik - keek vond ik nog wel een aantal "verborgen" mappen die betrekking hadden op de verwijderde software...... Bij Netbeans ging dat bijv. over 10.1 MB....
Is hier een "vuistregel" voor zodat mijn systeem "echt" niet aan het vervuilen is wanneer ik wat wil experimenteren met verschillende software progrmamma's?
Groet,
Grafcom