Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Openoffice; onderschrift bij afbeelding, regelafstand aanpassen  (gelezen 13269 keer)

Hoe krijg ik bij openoffice ee onderschrift bij een afbeelding? Nu zet ik onder een afbeelding een apart tekstvlak maar het moet toch makkelijker kunnen.
Ik kan ook nergens vinden waar ik de regelafstand kan aanpassen.

Nog een vraagje, ik wil eigenlijk wel leren hoe je structuur kan inbrengen in een document, met kopjes en een inhoudsopgave en zo. Zijn er goede bronnen of websites waar dat makkelijk staat uitgelegd? Heb het namelijk nog niet kunnen vinden...
Cha-no-yu If man has no tea in him, he is incapable of understanding truth and beauty.  ~Japanese Proverb

Offline Stijnen

• Lid
Re: Openoffice; onderschrift bij afbeelding, regelafstand aanpassen
« Reactie #1 Gepost op: 2009/08/18, 12:25:33 »
Rechtermuisknop op de afbeelding en kiezen voor 'Bijschrift'. Regelafstand kan ook via de rechtermuisknop, en kiezen voor 'Regelafstand'. Of wil je hier per se een eigen waarde op geven? OO geeft je via dat menu 3 keuzes.

Edit:
Het opmaken van je document, gaat volgens mij net zoals in MS Word. Dus de tekst veranderen in Kop 1, Kop2, Kop 3 etc. (linksboven waar 'standaard' in een pull-down menu staat. Vervolgens via Invoegen->Inhoudsopgave en registers->Inhoudsopgave en registers kun je een index maken, inclusief diverse andere mogelijkheden (Zoals afbeeldingen, trefwoorden, literatuurlijst, noem maar op)
« Laatst bewerkt op: 2009/08/18, 12:51:37 door Stijnen »
superstition, dogma, faith, spirituality, astrology? Thank god there is science!

« Reactie #2 Gepost op: 2009/08/18, 15:27:11 »
Ik heb het hier in het Engels staan, maar ik zie bij rechtermuisknop geen onderschrift of regelafstand.
Cha-no-yu If man has no tea in him, he is incapable of understanding truth and beauty.  ~Japanese Proverb

Offline Stijnen

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/08/18, 15:39:46 »
Welke versie van OO heb jij eigenlijk?
superstition, dogma, faith, spirituality, astrology? Thank god there is science!

« Reactie #4 Gepost op: 2009/08/18, 15:50:58 »
3.0

Offline Stijnen

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/08/18, 15:53:41 »
3.0

Ik ook, maar dan Nederlandstalig. Via Help->info over OpenOffice staat hier tenminste 3.0, met daaronder de toevoeging 3.01. Zover ik weet werd de splash screen van OO 3.1 (dus geen 3.01) niet aangepast. Dus bekijk dat ook even voor de zekerheid via Help.

Offline Stijnen

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/08/18, 16:17:47 »
Als laatste toevoeging met mijn beste Engels:

Bijschrift bij een afbeelding:
1. Selecteer de afbeelding (klik erop)
2. Vervolgens Insert > Caption (via de werkbalk bovenin)

Regelafstand voor tekst:
1. Selecteer de tekst
2. Vervolgens Format > Paragraph > Indents & Spacing (via de werkbalk bovenin)

Het lijkt me sterk dat OO de hele menu's heeft omgegooid, dus je moet het ongeveer in deze hoek zoeken.

Caption voor bijschrift
Indent & Line Spacing voor regelafstanden

« Reactie #7 Gepost op: 2009/08/19, 12:37:59 »
Ik heb nu een bijschrift, maar met de volgende problemen:

1. HIj zegt illustration 1, terwijl het een Nederlands werkstuk is. Hoe pas ik dit aan?
2. Ik kan de plaats van het onderschrift niet aanpassen, ik wil hem hier rechts hebben.
3. Ik kan de titel van het werk niet schuin gedrukt krijgen.

« Reactie #8 Gepost op: 2009/08/19, 12:43:00 »
Als je die tekst met de muis selecteerd dan kun je alle eigenschappen aanpassen zoals rechts aligneren en schuine letters.
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website https://jefdamen.wordpress.com/ubuntu/
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline Stijnen

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2009/08/19, 12:54:45 »
Als je die tekst met de muis selecteerd dan kun je alle eigenschappen aanpassen zoals rechts aligneren en schuine letters.

Dat werkt volgens mij niet in OO. Ik ben het ondertussen even aan het uitzoeken, dus heb geduld.

Dat werkt dus wel!  =D
Ik moest een paar keer klikken, mijn excuus
« Laatst bewerkt op: 2009/08/19, 13:01:52 door Stijnen »

Offline Stijnen

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2009/08/19, 12:57:34 »
Punt 1:
In het venster waar je het bijschrift opgeeft. Kun je in Category, je eigen naam intypen die je wilt (dus Afbeelding, Figuur) ipv de gegeven Engelse mogelijkheden.
« Laatst bewerkt op: 2009/08/19, 13:02:33 door Stijnen »

« Reactie #11 Gepost op: 2009/08/19, 12:59:59 »

Dat werkt volgens mij niet in OO. Ik ben het ondertussen even aan het uitzoeken, dus heb geduld.

Ik kan kennelijk toch in de tekst klikken. Alleen krijg ik het nog niet naar een andere plek.

« Reactie #12 Gepost op: 2009/08/19, 13:00:10 »
Hier werkt dit toch, is wel met OO 2.4
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website https://jefdamen.wordpress.com/ubuntu/

« Reactie #13 Gepost op: 2009/08/19, 13:02:12 »
Gewoon de cursor in die tekst zetten en dan bovenaan op de knop "Rechts uitlijnen" en "Cursief" drukken.

Offline Stijnen

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2009/08/19, 13:02:58 »
Ja inderdaad, gewoon de uitlijnings opties (align left, right, centre) gebruiken. Hiermee zouden alle punten opgelost moeten zijn.
« Laatst bewerkt op: 2009/08/19, 13:06:19 door Stijnen »

« Reactie #15 Gepost op: 2009/08/19, 13:06:13 »
Met uitlijnen krijg ik de tekst rechts uitgelijnd, ik krijg de tekst niet rechts naast het plaatje.

Offline Stijnen

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2009/08/19, 13:25:33 »
Met uitlijnen krijg ik de tekst rechts uitgelijnd, ik krijg de tekst niet rechts naast het plaatje.

Weet niet of dit de beste oplossing is, maar het werkt:

1. Insert > Frame
2. Rechtermuisknop op de zojuist ingevoegde Frame en kies voor Caption
3. Vul de gewenste tekst in, en kies bij Position voor Begin (weet niet zeker of dit moet, maar speel er maar ff mee)
4. Vervolgens het frame positioneren naast de afbeelding.

Het frame zelf kun je vervolgens aanpassen, zodat er geen lijnen omheen zitten:

1. Rechterklik op het frame, en kies voor Frame
2. Kies in het venster voor Randen (4e tabblad)

Edit:
Je zou ook eerst het frame kunnen maken, daarin de caption, en vervolgens de afbeelding plaatsen. Met het verschijven van de afbeelding, veranderd de caption van positie. Zorg er wel voor dat het frame groot genoeg is, en dat de afbeelding dus binnen het frame blijft bij het verschuiven.
« Laatst bewerkt op: 2009/08/19, 13:35:12 door Stijnen »

« Reactie #17 Gepost op: 2009/08/19, 13:40:16 »
Ok bedankt, ga ik zo even proberen.

Hoe zat het trouwens met indexen en kopjes maken? Ik krijg het voor elkaar om een INdexpagina te maken maar die koppen die ook nog moeten referen naar koppen buiten de indexpagina, ik weet nog niet hoe dat moet...

Offline Stijnen

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2009/08/19, 13:45:16 »
Ok bedankt, ga ik zo even proberen.

Hoe zat het trouwens met indexen en kopjes maken? Ik krijg het voor elkaar om een INdexpagina te maken maar die koppen die ook nog moeten referen naar koppen buiten de indexpagina, ik weet nog niet hoe dat moet...

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt, met koppen die refereren naar koppen buiten de indexpagina.

« Reactie #19 Gepost op: 2009/08/19, 14:06:59 »
In een index heb je eerst de naam van je werkstuk, en dan de namen van hoofdstukken. Je schijnt het zo te kunnen doen dat als je daarop klikt dat je direct bij het bijbehorende hoofdstuk komt. Hoe moet dat ook alweer?
En wat houdt bij insert>indexex etc> bibliography in?

Offline Stijnen

• Lid
« Reactie #20 Gepost op: 2009/08/19, 14:35:12 »
bibliography is volgens mij literatuurlijst. Dus een opeenvolging van gebruikte bronnen die je in je document hebt staan.

Het linken van je index, doe je via het Index venster, door een hyperlink toe te voegen:
http://danilop.files.wordpress.com/2008/07/indexandtable.png

Onder tabblad Entries zie je Structure staan. Hier zie je lege velden en velden met tekens erin. In het eerste lege veld klik je, en vervolgens klik je op Hyperlink. Vervolgens klik je op Alle Niveaus (All). En dan OK. Nu is je index gelinked, en kun je via CTRL+klik, op de koptekst klikken, en kom je op de juiste pagina terecht.

Edit:
Ik weet niet of latere bewerkingen, en dus toevoegingen van koppen, dan ook automatisch gelinked worden. Ik mag hopen van wel, anders het bovenstaande opnieuw uitvoeren.
« Laatst bewerkt op: 2009/08/19, 14:40:40 door Stijnen »

Offline Ronnie

• Lid
    • ronnie.vd.c
« Reactie #21 Gepost op: 2009/08/19, 17:28:11 »
In een index heb je eerst de naam van je werkstuk, en dan de namen van hoofdstukken. Je schijnt het zo te kunnen doen dat als je daarop klikt dat je direct bij het bijbehorende hoofdstuk komt. Hoe moet dat ook alweer?
En wat houdt bij insert>indexex etc> bibliography in?

Het is wat ingewikkeld, maar ik zal stap voor stap uitleggen hoe je dit aan moet pakken.

1. Maak een nieuw tekenopmaakprofiel aan. Dit omdat je anders een blauwe onderstreepte inhoudsopgave krijgt. Dit gaat als volgt:
1.1 Druk op F11 (stijlen op opmaak)
1.2 Druk op het a'tje (2e van de rij aan de bovenzijde van het nieuwe venster)
1.3 Zoek Internetkoppeling en klik met de rechter muisknop en kies voor Nieuw
1.4 Geef deze de naam Internetkoppeling Zwart
1.5 Ga naar tabblad Texteffecten
1.6 Verander te textkleur in Zwart en verander Onderstrepen van enkel naar (Zonder)
1.7 Druk op OK

2. Maak een inhoudsopgave aan, als je er een hebt, kun je deze bewerken
2.1 Ga naar Invoegen -> Inhoudsopgave en Registers -> Inhoudsopgave en Registers...
2.2 Ga naar tabblad Items
2.3 Zet de cursor (knipperend balkje) in het eerste vakje (net na Structuur)
2.4 Druk op de knop Hyperlink en zet het tekenopmaakprofiel op Internetkoppeling Zwart
2.5 Zet de cursor in het laatste vakje (net voor Alle Niveaus)
2.6 Druk nog een keer op de knop Hyperlink om de hyperlink af te sluiten
2.7 Druk op de knop Alle Niveaus om dit toe te passen op alle niveaus
2.8 Druk op OK en je bent klaar

Succes ermee

Misschien dat ik morgen nog een stuk schrijf over het gebruik van koppen, stijlen en opmaak etc.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal