Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: WakeOnLAN op een Mac-Mini PowerPC Ubuntu Server 8.04 LTS  (gelezen 2466 keer)

drw026

  • Gast
WakeOnLAN op een Mac-Mini PowerPC Ubuntu Server 8.04 LTS
« Gepost op: 2009/08/14, 15:14:16 »
Beste leden,

Ik ben onlangs begonnen met het opzetten van een linux server. Daarbij heb ik gekozen om mijn oude Mac-mini PowerPC G4 icm Ubuntu Server 8.04 op te zetten als zijnde web/fileserver.

Omdat de server desondank zijn zuinig energiegebruik toch nog uit moet worden gezet wil ik gebruik maken van WakeOnLAN (WOL). Met behulp van WOL wil ik via het internet mbv magicpacket de server weer kunnen aanzetten.

Na enkele guides en tutorials te hebben gevolgd is het met nog steeds niet gelukt om dit te realiseren.

Ten eerste heb ik gekeken of het netwerkkaartje op de mac-mini WOL uberhaupt ondersteund. Om dit te controleren heb ik de volgende commando gebruikt:
ethtool eth0deze output netjes de informatie:
Supports Wake-on: g
Wake-on: d

Het enige waar ik nog niet na heb gekeken is of ik het in de BIOS kan veranderen. Het probleem echter is hoe kom ik ooit in een Apple MAC BIOS ?

Hebben mensen ervaring met het configureren van WOL op een Mac-mini PowerPC met Ubuntu Server ?

Re: WakeOnLAN op een Mac-Mini PowerPC Ubuntu Server 8.04 LTS
« Reactie #1 Gepost op: 2009/08/14, 15:38:12 »
Een Mac heeft geen BIOS geloof ik, wel een EFI-systeem. Maar ik kan dat ook mis hebben, ik ben geen Apple-kenner ;)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: WakeOnLAN op een Mac-Mini PowerPC Ubuntu Server 8.04 LTS
« Reactie #2 Gepost op: 2009/08/14, 18:03:46 »
Supports Wake-on: g
Wake-on: d
Dit zegt dat je netwerkkaart WOL wel ondersteunt, maar dat het disabled is. (d).
Zie ook dit topic: http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/wake-on-lan/

drw026

  • Gast
Re: WakeOnLAN op een Mac-Mini PowerPC Ubuntu Server 8.04 LTS
« Reactie #3 Gepost op: 2009/08/15, 01:51:55 »
Ok ik heb wol enabled via the ethtool -s eth0 wol g commando. Vervolgens geprobeerd met een internet magic packet sender. Maar no luck. Overigens heb ik ook mijn router geconfigureerd dat hij port 9 en udp naar mijn linux server moet routen.

iemand anders ervaringen of oplossingen ?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: WakeOnLAN op een Mac-Mini PowerPC Ubuntu Server 8.04 LTS
« Reactie #4 Gepost op: 2009/08/15, 02:00:41 »
Je hebt met ethtool gecontroleerd dat er nu wel:
Wake-on: g
staat?

Verder kan het nodig zijn dat je in nieuwere versies van Ubuntu nog een bestand moet aanpassen:
gksudo gedit /etc/init.d/halt
Redelijk bovenaan dat bestand staat dit:
NETDOWN=yes
Daar moet je even no van maken en opslaan.

Ik weet alleen niet uit mijn hoofd of dat in 8.04 ook moet. Je kan het in ieder geval proberen. In 8.10 en 9.04 moet het in ieder geval wel.

drw026

  • Gast
Re: WakeOnLAN op een Mac-Mini PowerPC Ubuntu Server 8.04 LTS
« Reactie #5 Gepost op: 2009/08/16, 11:06:24 »
beste Johan,

Ik heb gekeken in dat bestand m.b.v:
sudo nano /etc/init.d/haltMaar konNETDOWN=yes nergens vinden.