Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Draadloos netwerk onder linux (stel hier je draadloze vragen)  (gelezen 311465 keer)

Draadloos netwerk onder linux (stel hier je draadloze vragen)
« Reactie #525 Gepost op: 2007/02/24, 13:39:26 »
wat voor router of modem heb je? de essid heeft meestal de naam van dat ding. je kan dit veranderen als je dat niet gedaan hebt moet het daar ergens staan.
homemade HTPC

een

• Gast
« Reactie #526 Gepost op: 2007/02/24, 13:45:17 »
een sitecom ding, maar op mijn laptop (een van de andere computers die van dezelfde router gebruikt maakt, met win xp) zie ik bij de internetverbinding staan: 'netwerk: ; snelheid: 11 mbps' Heeft die essid nou ook die naam of verschilt dat per computer? Want ik zou niet weten hoe ik bij de instellingen van de router moet komen.

baszsiejj

• Gast
« Reactie #527 Gepost op: 2007/02/25, 15:49:51 »
de essid is van de router, die verschilt niet per computer. je moet het zo zien: je hebt een router die met internet is verbonden, die heeft een naam, bv bas =) , als je vanaf een computer met die router(dus met internet) wilt connecten, moet je die essid invoeren of selecteren uit een lijst. die is altijd hetzelfde die essid.

jij veranderd toch ook niet om de dag van naam?

grtz, bas

lkwq

• Gast
« Reactie #528 Gepost op: 2007/02/25, 17:03:20 »
Na updaten van de kernel (van 10 naar 11, denk ik) kan ik geen contact maken met het wifi netwerk.
Onder Systeem-->Beheer-->Netwerk is de draadloze optie niet meer te vinden.
Ik kan het wifi netwerk dus niet meer instellen.
Als ik opstart met de oude kernel gaat alles goed.
Ik draai Ubuntu 10.6.
Doe ik iets verkeerd?
Lucas

« Reactie #529 Gepost op: 2007/02/25, 17:06:23 »
weet niet of je iets verkeerd doet maar wat voor netwerkkaartje heb je?
homemade HTPC

Offline mcgyver

• Lid
« Reactie #530 Gepost op: 2007/02/26, 20:54:38 »
hoi baszsiejj, kom er niet uit zit nog steeds draadloos. Heb even geen beveiliging om het aan de praat te krijgen. Hulp is welkom

Offline BailHope

• Lid
    • Techneut
« Reactie #531 Gepost op: 2007/02/26, 21:10:45 »
Ik heb op een computer EduBuntu staan, die vind ik écht geweldig.

Ik kon echter geen verbinding met het WEP-draadloosnetwerk maken, dus ik installeerde Network-manager. Die zou er toch probleemloos mee moeten omkunnen dacht ik (de netwerkkaart is een Intel PRO Wireless 2200BG die werkt met ipw2200) want ik gebruik hem ook bij Edgy. Na de installatie (en ook alle vereiste paketten installeerde ik mee dankzij packages.ubuntu.com) herstarte ik, en na het opstarten kreeg ik de melding dat networkmanager niet kon verder werken omdat er bepaalde 'bronnen' ontbreken.
Ik kan dan enkel op 'ok' klikken, en dan sluit networkmanager af, dus op die computer kan ik niet draadloos verbinding maken.
Ik vroeg mij af of jullie een mogelijke oplossing voor dit probleem weten en of ik misschien op een of andere manier een meer gedetailleerde uitvoer kan bekomen, zodat hij me kan zeggen wat er precies ontbreekt. Ik heb ervoor gegoegeld, maar dat leverde absoluut niets op.
Ubuntu user #12046
Mijn blog voor techneuten: http://techneut.wordpress.com
Voor de professionele IT'er: http://it-potato.blogspot.com

lkwq

• Gast
« Reactie #532 Gepost op: 2007/02/27, 18:33:46 »
Beste Raydekok,
Citaat van: raydekok
weet niet of je iets verkeerd doet maar wat voor netwerkkaartje heb je?
Ik heb een laptop toshiba satallite met een ingebouwd kaartje. Wat ik vreemd vind is dat het perfect werkte. Aansluiten ging ook probleemloos. Na een update van de kernel, ik druk altijd op updaten oke, doet opeens de wifi het niet  meer. Is ook niet meer in te stellen. Dus start ik nu op met de oude kernel en dan gaat het goed.
Wel een zenuwachtig gedoe om bij het opstarten de juiste kernel (ook xp is een mogelijkheid) te kiezen. Ik vind het vreemd en begrijp het niet.
Lucas

baszsiejj

• Gast
« Reactie #533 Gepost op: 2007/02/27, 18:59:04 »
Citaat van: mcgyver
hoi baszsiejj, kom er niet uit zit nog steeds draadloos. Heb even geen beveiliging om het aan de praat te krijgen. Hulp is welkom
ok je zit dus onbeveiligd, ik ben er zelf ook nog niet helemaal uit hoe je de beveiliging in moet stellen, bij mij freezed ubuntu dan bij het instellen hiervan.

om je kaartje te installeren moet je het volgende doen:

Citaat van: ubuntu_demon
Het installeren van restricted modules kan nooit kwaad (alhoewel je ze voor ralink waarschijnlijk niet nodig hebt) :
$ uname -r
en kies een van de volgenden :
$ sudo aptitude install linux-386
$ sudo aptitude install linux-686
$ sudo aptitude install linux-generic

probeer ook even om
$ sudo modprobe rt2500
te doen. Die zou geen error moeten geven.

Dan kun je hem ook in je /etc/modules zetten en wordt hij iedere keer geladen :
$ gksudo gedit /etc/modules

en voeg toe de regel :
auto rausb0
iface rausb0 inet dhcp
(ik ga ervanuit dat je wireless interface rausb0 heet. Je kunt even bij iwconfig kijken na het modproberen)

voer nu de volgende regel in je terminal in om je kaartje voortaan automatisch verbinding te laten maken:
$ sudo ifdown rausb0 && sudo ifup rausb0

als alles meezit, heb je nu wireless verbinding!

de volgende stap is om WEP aan te zetten op je router, ikzelf ben er nog niet helemaal uit hoe dat zonder dat ubuntu freezed te doen, ik zal zodra ik het weet deze methode posten!

(aangepast)
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
!!!!!GEBRUIK BIJ DEZE HANDELINGEN GEEN USB VERLENGSNOER VOOR JE ADAPTER!!!!!!!
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

verder succes! =)

grtz, bas

baszsiejj

• Gast
« Reactie #534 Gepost op: 2007/02/27, 19:02:02 »
als je een rt2500 chipset in je wlan kaartje hebt zitten, post dan niet weer het probleem maar blader even door dit topic heen, vanaf nu geen herhalingen meer over dit onderwerp, de oplossing stond overigens wel 1 (!) pagina terug...

bas

Offline BailHope

• Lid
    • Techneut
« Reactie #535 Gepost op: 2007/02/27, 19:23:21 »
Om even op mijn vroeger probleem terug te komen, (bijdrage nummer 532)
het bleek dat ik een update miste.

Nu is EdUbuntu volledig geupdate en werkt NetworkManager wel. Maar spijtig genoeg geeft hij mij enkel de optie "bekabeld netwerk", en niet "draadloos netwerk".
Ik snap niet waarom dat programma niet doorheeft dat ik draadloos internet heb.
Heeft iemand daar toevallig een idee van?
Ubuntu user #12046
Mijn blog voor techneuten: http://techneut.wordpress.com
Voor de professionele IT'er: http://it-potato.blogspot.com

Mulenga

• Gast
« Reactie #536 Gepost op: 2007/02/27, 20:33:08 »
hier mijn draadloze vraag, eindelijk ubuntu geïnstalleerd gekregen op m'n laptop, alles doet het fijn, behalve het draadloze netwerk, om te beginnen omdat ik m'n hotkeys niet geïnstalleerd krijg
de wlan-kaart zelf is geïnstalleerd via ndiswrap, maar voor de hotkeys vind ik geen inf file

resultaat voor iwconfig:
Citaat
eth1      radio off  ESSID:"bosbeheer"  
          Mode:Managed  Channel:0  Access Point: Not-Associated  
          Bit Rate:0 kb/s   Tx-Power=off   Sensitivity=8/0  
          Retry limit:7   RTS thr:off   Fragment thr:off
          Power Management:off
          Link Quality:0  Signal level:0  Noise level:0
          Rx invalid nwid:0  Rx invalid crypt:0  Rx invalid frag:0
          Tx excessive retries:0  Invalid misc:0   Missed beacon:0
zoals je kan zien staat de radio off
in windows kan ik die aanzetten door op 1 van die knopjes te duwen, maar in linux (feisty) werken de knopjes dus niet
is er nog een andere mogelijkheid om die radio on te zetten (want verder mis ik de knopjes niet echt)

Offline mcgyver

• Lid
« Reactie #537 Gepost op: 2007/02/28, 21:00:08 »
Eerdere posts hielpen niet. Ik had echt wel gezocht. Ik heb een backup harde schijf uit de kast gepakt. Toen edgy over dapper heen gedaan en ik heb nu wel internet. (Generic, andere doet het niet, dat was bij mij dus het probleem) Ben nu bezig te updaten naar Feisty, kijken wat ie daar doet.

Tsjies

• Gast
« Reactie #538 Gepost op: 2007/02/28, 21:24:50 »
Niemand die me kan helpen? Zit inmiddels behoorlijk met de handen in het haar. Ook re-install helpt niet dus wat dan wel? Sorry als ik het forum vervuil. Zie eerdere post: http://forum.ubuntu-nl.org/topic/7805

Alle hulp is welkom. Vooral hulp die helpt.

Mulenga

• Gast
« Reactie #539 Gepost op: 2007/03/03, 12:00:52 »
ook hier nog steeds geen draadloos internet
niemand een idee?

Update: ondertussen werkt het wel, dankzij acerhk, tutorial te vinden ergens op het net, helaas weet ik niet meer precies waar

jpeeters

• Gast
« Reactie #540 Gepost op: 2007/03/05, 17:28:50 »
Hallo,
ik heb sind skort ook ubuntu geinstalleerd puur uit nieuwsgierigheid. Alles werkt prima behalve het draadloos netwerk.
Ik heb van alles geprobeerd, en ben nu zover dat hij mijn netwerk kaart herkend. Ik heb zelfs een signaal (100%!). Het blijft echter onmogelijk om ook het internet op te gaan. Ik zit nu helemaal vast. Wie kan mij helpen?

Offline Ronnie

• Lid
    • ronnie.vd.c
« Reactie #541 Gepost op: 2007/03/05, 19:05:25 »
Welke versie van ubuntu gebruik je (6.06 of 6.10)?
uname -aWelke netwerkkaart heb je?
lspciEn welke encryptie heb je aan staan?
WEP/WPA
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

« Reactie #542 Gepost op: 2007/03/05, 20:10:54 »
sorry dat ik het zeg maar dit wordt me een beetje een groot topic. kunnen we niks bedenken waar we duidelijk alle opgeloste problemen per kaart in kaart kunnen brengen want dat gebeurt niet echt heb ik het idee.
ik wil best deze weet dit topic eens doorlopen maar wil iemand mij dan even helpen?
homemade HTPC

Offline Shaddix

• Lid
    • Racing Generation
« Reactie #543 Gepost op: 2007/03/08, 18:32:23 »
ik heb een Dlink DWL-G510, maar ik ben vrij nieuw in Linux (en Ubuntu dus), weet iemand een makkelijke manier of een goede uitleg om deze netwerkkaart aan de praat te krijgen? want die heb ik nog niet gevonden

Phobos

• Gast
« Reactie #544 Gepost op: 2007/03/23, 09:35:07 »
Wie kan helpen, ik snap er niks van. :'( Ik ben deze week overgestapt van XP naar Ubuntu. Tot nu toe gaat het erg moeizaam (ik voel me er een beetje ongelukkig door). Het doel is om een media bak er van te maken. Divx, mp3, DVD's, internet & e-mail. Ik krijg de wireless verbinding niet tot stand, terwijl als ik een kabel gebruik er gewoon een verbinding tot stand komt. Ik zie m'n wireless kaart wel (een standaard USB dongle, merk Samsung, die bij m'n Orange Family pakket zat). Ook in de device manager zie ik de dongle, met drivers etc.

Ik kan geen essid kiezen, alleen zelf een intikken. Ik neem aan dat zolang Ubuntu zelf niet voor een essid searched, je nooit op deze manier online komt? Is een wireless PCI kaart beter?

Ik ben niet een totale noob op dit gebied, maar heb al ruim 10 jaar niet meer met een terminal gewerkt, dit gaat dus errrrrruuuuuuggggg moeizaam. :|

SandervdV

• Gast
« Reactie #545 Gepost op: 2007/03/23, 10:24:15 »
Hoi Phobos,

Heb je al eens op https://wiki.ubuntu.com/NlWifi gekeken, misschien staat daar een oplossing voor je probleem?

Groet

Phobos

• Gast
« Reactie #546 Gepost op: 2007/03/23, 10:27:40 »
Thanks, die had ik al gezien. Ik ga vanavond maar met Ndiswrapper aan de slag, misschien dat dat meer succes heeft. Ik begrijp alleen het principe niet. Hoezo zou Ndiswrapper bijvoorbeeld een uitkomst kunnen bieden, als ik de wlan adapter gewoon bij Netwerk zie staan, en ook de drivers in de device manager. :S

Ik was zoiezo al van plan om er een PCI wlan kaartje in te prikken, zal zoiezo de snelheid een beetje verbeteren.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #547 Gepost op: 2007/03/23, 10:33:27 »
Beveiliging (WPA of WEP) tijdelijk even uitschakelen. Tijdelijke minimale beveiliging instellen: MAC-adresfilter in de router aanzetten. Daarna verbinding alsnog proberen op te bouwen. Indien succes, WPA of WEP wederom inschakelen.

Helpt dit?

Groet, Pjotr.

P.S.: voordat je een nieuw kaartje koopt, zoek eerst eens op dit forum of op het Engelstalige forum, of het goed ondersteund wordt in Ubuntu (dus zonder gesodemieter met ndiswrapper en zo).

Phobos

• Gast
« Reactie #548 Gepost op: 2007/03/23, 11:27:44 »
Heej daar heb ik nog niet aan gedacht, ik ga dat eerst is proberen! WEP uitschakelen (ik weet niet eens of die Livebox modems WPA gebruiken).

196870

• Gast
« Reactie #549 Gepost op: 2007/04/05, 13:36:09 »
ik ben willem gimbergh ik heb net pas 4 dagen ubuntu op mijn pc  
ik heb een probleem met onder raid ik wil met 2 svhijven weken doet het niet en ook mijn
draad loos netwerk ook niet aan het werken
ik zou het leuk vinden dat ik daar hulp bij krijg