Ok, maar dan is een correctie van i386 naar x86 op de wiki wel op zijn plaats, zeker na mijn ervaring.
Tja, dat ben ik wel met je eens... het is wat misleidend en je kan het al snel zien als dat de generic kernel het wel support en de andere niet... maar het is echt zo dat er veel problemen zijn met 386 support en ndiswrapper, terwijl met 686 support het dan vaak juist beter gaat.
dummerboy: het verschil met de livecd en windows xp, is dat windows xp op je HD geinstalleerd staat en de livecd niet. Dat is dus een beetje appels en peren. Je zou er dan beter aan doen om een dual boot te doen (dus ruimte vrij maken op je HD, een oningedeelde partitie maken en daar Ubuntu op installeren)
Overigens zal je denk ik toch ook je WEP of WPA key moeten opgeven voor je het aan de praat krijgt, maar je praat hier over een driver installeren en dat kan je wel onder de livecd doen, maar is een beetje zonde van de moeite lijkt me.
Verder is het wat lastig om te zeggen hoe je je wireless aan de praat kunt krijgen aangezien je niet precies verteld wat voor een usb stick het is. Dit kun je ontdekken door een terminal scherm te openen en het volgende commando in die terminal te typen en hier de uitkomst te plaatsen:
lspci
Vaak is het zo dat makers van wireless kaarten te beroerd zijn om Linux drivers ter beschikking stellen, dit is geen fout van Ubuntu of Linux maar van de maker die weigert om Linux serieus te nemen. Gelukkig is er ook zoiets als Ndiswrapper die de windows drivers kan gebruiken om onder Linux de kaart aan de praat te krijgen. Zo heb ik zelf een wireless kaart van Sitecom met ndiswrapper en drivers van fujitsu aan de praat weten te krijgen. Je kunt hiervoor wel beter Ubuntu installeren en niet via de LiveCD draaien want dan kan je lekker van alles installeren dat je nodig hebt.