Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Draadloos netwerk onder linux (stel hier je draadloze vragen)  (gelezen 306792 keer)

mandje

• Gast
Draadloos netwerk onder linux (stel hier je draadloze vragen)
« Reactie #675 Gepost op: 2008/02/18, 16:05:07 »
Citaat van: janneman63
Op verschillende computers draai ik verschillende smaken linux allemaal draadloos.
Het is iedere keer weer en hele opgaaf het serkend te krijgen maar met en boel geduld ktijg ik het uiteindelijk wel aan de praat.

M'n oude vertrouwde linksys kaart met een broadcom 43xx is vandaag overleden en eerlijk gezegd zou het fijn zijn om een keer een kaart te hebben die out of the box werkt.
Ik zit te klooien met een nieuwe HP notebook met broadcom 4312. De restricted driver gaat niet. Me nog niet vergrepen aan ndiswrapper. (en ook niet aan die nieuwe driver van het B43 project)

Kan je iets vertellen over hoe je jouw broadcom uiteindelijk aan de gang kreeg Janneman63?

janneman63

• Gast
« Reactie #676 Gepost op: 2008/02/19, 11:11:23 »
Hoi Mandje,

Citaat van: mandje
Kan je iets vertellen over hoe je jouw broadcom uiteindelijk aan de gang kreeg Janneman63?
Ik had een Broadcom 4306 en heb deze nog niet eerder gebruikt met Ubuntu, wel verschillende keren met Fedora (6, 7 en 8).

In de nieuwere kernels was de driver voor de broadcom al aanwezig, maar de firmware moest nog geplaatst worden in /lib/firmware

Daarvoor moet je de broadcom firmware cutter gebruiken bcm43xx-fwcutter

Precies kan ik je het niet aangeven, maar waarschijnlijk is het een kwestie van de juiste firmware vinden.

vrolijkefrans

• Gast
« Reactie #677 Gepost op: 2008/02/19, 18:12:57 »
heb een verbinding met netwerk(linksyswrt54G)onder ubuntu maar,maar kan niet op internet, kan de server niet vinden?? Heb al vanalles geprobeerd en nagezocht maar kan geen antwoord vinden.
Werkt ubuntu niet met een router van linksys?
graag jullie hulp, wil graag met ubuntu aan de slag maar moet dan wel op het net kunnen.

Mvg Frans

« Reactie #678 Gepost op: 2008/02/19, 18:32:56 »
Citaat van: vrolijkefrans
heb een verbinding met netwerk(linksyswrt54G)onder ubuntu maar,maar kan niet op internet, kan de server niet vinden?? Heb al vanalles geprobeerd en nagezocht maar kan geen antwoord vinden.
Werkt ubuntu niet met een router van linksys?
graag jullie hulp, wil graag met ubuntu aan de slag maar moet dan wel op het net kunnen.

Mvg Frans
Volgens mij heeft een router niets met Ubuntu te maken.
OS: Ubuntu Gnome 24.04/Xubuntu 24.04; Windows 10/11 (dualboot) en RPI 2, 3,4 en 5: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bookworm xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

janneman63

• Gast
« Reactie #679 Gepost op: 2008/02/19, 22:49:22 »
Maasnet heeft gelijk, het heeft niets met jouw router te maken.
Ik zou toch nog eens kijken naar jouw wireless kaart.

vrolijkefrans

• Gast
« Reactie #680 Gepost op: 2008/02/20, 08:29:01 »
er is iets mis gegaan bij mijn laatste post dus even opnieuw, mijn pc's kunnen mijn netwerk wel zien en ook in verbinding komen maar kan vervolgens niet met de server verbinding maken? Router wrt54g linksys,usb 54g.
heb er al van alles over gelezen maar zie door de bomen het bos niet meer, wie kan me helpen?

vrolijkefrans

• Gast
« Reactie #681 Gepost op: 2008/02/20, 08:31:03 »
oeps sorry

vrolijkefrans

• Gast
« Reactie #682 Gepost op: 2008/02/20, 08:32:12 »
jannemans, kun je iets meer richting geven met je antwoord, kijk eens naar je wireless kaart?

djedje08

• Gast
« Reactie #683 Gepost op: 2008/02/24, 22:22:21 »
Hallo,

Ik heb gister ubuntu 7.10 geinstalleerd op mijn dell inspirion laptop 1.73ghz, 120 gb, Genuine Intel, 32bits, maar heb nu geen internet meer (had toen wel toen die nog op vista draaide, hmmm.. ik ben geen fan van Vista en wilde dus de wereld van ubuntu verkennen,vista gone, only ubuntu.Ik had toen een draadloos verbinding, router linksys(wrt54gl), ik probeerde te connecten via het scherm existing wireless network( na het invullen van network name + wireless security  WPA + password), help ook niet (provider : upc; dhcp ingeschakeld), Typekaart :PCI.

Nog wat cmds ingetikt+output zie onder

Lsusb
Bus 005 Device 001: ID 0000:0000
Bus 003 Device 001: ID 0000:0000
Bus 002 Device 001: ID 0000:0000
Bus 001 Device 001: ID 0000:0000
Bus 004 Device 001: ID 0000:0000

Iwconfig
Lo   no wireless extensions
Eth0 no wireless extensions
Eth1 IEEE 82.11b/g  ESSID:off/any Nickname:

Offline Petervdw

• Lid
« Reactie #684 Gepost op: 2008/02/27, 10:43:10 »
Vraagje van organisatorische aard.
De vragen die gesteld worden onder: Vastgezet: Draadloos netwerk onder linux (stel hier je draadloze vragen) worden die door iemand per email beantwoord of zo? Ik zie maar heel weinig antwoorden. En de vragen vallen ook niet zo op als ze onder zo'n verzamelkopje staan.
Of er moet een speciaal doel mee gediend zijn, (dat mij even ontgaat in mijn onschuld) maar kun je dat "vastgezet" niet beter laten vervallen?
Vr.groet, peter

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #685 Gepost op: 2008/02/27, 10:50:17 »
Citaat van: Petervdw
Vraagje van organisatorische aard.
De vragen die gesteld worden onder: Vastgezet: Draadloos netwerk onder linux (stel hier je draadloze vragen) worden die door iemand per email beantwoord of zo? Ik zie maar heel weinig antwoorden. En de vragen vallen ook niet zo op als ze onder zo'n verzamelkopje staan.
Of er moet een speciaal doel mee gediend zijn, (dat mij even ontgaat in mijn onschuld) maar kun je dat "vastgezet" niet beter laten vervallen?
Vr.groet, peter
je bedoelt dat dit subforum wel kan zonder dit vastgezette topic. omdat de titel van het het subforum immers overduidelijk is?

Offline Petervdw

• Lid
« Reactie #686 Gepost op: 2008/02/27, 11:05:01 »
Aan leoquant
Precies, maar ik weet niet wat de achterliggende motieven waren om dit zo te doen.
Eventuele vragen lopen op de normale manier beter in het oog, en worden ook "zichtbaarder" voor iedereen.
Vr.groet, peter

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #687 Gepost op: 2008/02/27, 11:20:39 »
het is ingesteld omdat aan het begin van dit draadje een aantal basisbegrippen aan de orde komen om goed draadloos te kunnen werken.
deze basisbegrippen zouden in wikivorm gegoten kunnen worden.

Offline Petervdw

• Lid
« Reactie #688 Gepost op: 2008/02/27, 11:32:19 »
Aan leoquant
Kun je globaal aangeven wat de items voor zo'n wiki zouden moeten zijn? Ik wil daar wel eens over nadenken, en iets samenstellen. Ik ben wel beperkt tot grafisch met een enkel opp. terminal commando, en als ik iets schrijf wil ik er wel voor 100% achter kunnen staan. (Lees: zelf begrijpen en liefst getest hebben)
Misschien dat anderen daar ook wel suggesties voor hebben?
En begrijp me goed, het laatste wat ik wil is een ander in de wielen rijden.
Vr.groet, peter

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #689 Gepost op: 2008/02/27, 13:47:20 »
Aan leoquant
Kun je globaal aangeven wat de items voor zo'n wiki zouden moeten zijn? Ik wil daar wel eens over nadenken, en iets samenstellen. Ik ben wel beperkt tot grafisch met een enkel opp. terminal commando, en als ik iets schrijf wil ik er wel voor 100% achter kunnen staan. (Lees: zelf begrijpen en liefst getest hebben)
Misschien dat anderen daar ook wel suggesties voor hebben?
En begrijp me goed, het laatste wat ik wil is een ander in de wielen rijden.
Vr.groet, peter
nou, eerst maar eens overleggen binnen ons team. :)

Offline Petervdw

• Lid
« Reactie #690 Gepost op: 2008/02/27, 13:56:18 »
Aan leoquant
OK, dan wacht ik dat gewoon even af.
Vr.groet, peter

Typefout verbeterd.

gerbenp

• Gast
« Reactie #691 Gepost op: 2008/02/27, 15:07:29 »
ik zoek drivers van mn Belkin Wireless G USB Network Adapter (een inf file ja.)

Offline Petervdw

• Lid
« Reactie #692 Gepost op: 2008/02/27, 15:47:25 »
Aan gerbenp
Die Belkin F5D7050 versie 3000 werkt met de RT73 van Ralink direct onder Ubuntu. Zie bij de ontwerpDocumentatie, daar staat het compileren van de complete driver beschreven.
Vr.groet, peter

https://wiki.ubuntu.com/ontwerpDocumentatie

Offline Petervdw

• Lid
« Reactie #693 Gepost op: 2008/02/27, 20:12:22 »
Aan gerbenp
Let op voor je iets begint, dat vergeet ik te zeggen, er zijn twee versies, 3000 en 4000
Op het doosje zitten heel kleine stickertjes die dat aangeven. Versie 4000 werkt weer met een andere driver. Je kunt ook even op het install. schijfje kijken onder drivers.
Vr.groet, peter

gerbenp

• Gast
« Reactie #694 Gepost op: 2008/02/28, 20:59:39 »
Peter,
ik heb een F5D7051
ik kan nergens op t schijfje de drivers vinden.

Offline Petervdw

• Lid
« Reactie #695 Gepost op: 2008/02/28, 21:35:14 »
Aan gerbenp
Nog een nieuwere versie. Die gebruikt de Broadcom BCM43xx driver. Die zit in Ubuntu.
Kijk even bij topic 22572, [opgelost] "Draadloos netwerkkaartje instellen enz" onder "Internet,netwerk en draadloos". Daar is wel sprake van een ander kaartje, maar het gaat over dezelfde driver. Laat even weten of het lukt of niet.
Vr.groet, peter

gerbenp

• Gast
« Reactie #696 Gepost op: 2008/03/08, 09:19:46 »
Aan gerbenp
Nog een nieuwere versie. Die gebruikt de Broadcom BCM43xx driver. Die zit in Ubuntu.
Kijk even bij topic 22572, [opgelost] "Draadloos netwerkkaartje instellen enz" onder "Internet,netwerk en draadloos". Daar is wel sprake van een ander kaartje, maar het gaat over dezelfde driver. Laat even weten of het lukt of niet.
Vr.groet, peter
hallo, ik plugde hem in. maar geen resultaat. hij herkent m nog niet!
kun je wel de drivers vinden dr van (inf file)
enja, ik werk met ndiswrapper voor wireless.

Offline Petervdw

• Lid
« Reactie #697 Gepost op: 2008/03/08, 11:20:10 »
Aan gerbenp
Die drivers van Broadcom werken direct onder Ubuntu, en ndiswrapper heb je er niet bij nodig. Ndiswrapper is een hulpprog dat een XP omgeving binnen Ubuntu simuleert. Een extra laag, en dat werkt nooit optimaal, begreep ik.
Ik heb de lijsten voor Wifi doorgevlooid, maar jouw adapter staat daar op rood. Daarom denk ik dat het niet gaat lukken. De lijst staat op:

http://linux-wless.passys.nl/index.php

Even onder Belkin kijken. Dan zal de enige manier via Ndiswrapper zijn. Daar weet ik weinig van. Kun je die adapter niet ruilen of zo. Ik heb al eens eerder zitten klungelen met een D-link cardbus, maar dat lukte uiteindelijk ook niet, ik vrees het ergste voor je, Misschien iemand anders?
Vr.groet, peter

De drivers vind je meestal op het install. schijfje. Onder  Drivers XP/Vista of anders NT. De driver bestaat uit een XXXXX.sys file en een XXXXX.inf file. Als je met Ndiswrapper probeert, moet je ze allebei gebruiken.

gerbenp

• Gast
« Reactie #698 Gepost op: 2008/03/08, 14:18:38 »
Petervdw, waarschijnlijk zitten de inf en de sys in de cab van de installatie van de adapter.. ff proberen of ik daar in kom.

Offline Petervdw

• Lid
« Reactie #699 Gepost op: 2008/03/08, 15:24:27 »
Aan gerbenp
Bij mijn Belkin install. schijfjes staan de drivers de ene keer onder drivers, maar op een ander schijfje onder files.
Misschien dat dat uitkomst biedt?
Vr.groet, peter