Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Draadloos netwerk onder linux (stel hier je draadloze vragen)  (gelezen 311304 keer)

Offline vannoise

• Lid
Draadloos netwerk onder linux (stel hier je draadloze vragen)
« Reactie #650 Gepost op: 2007/12/03, 17:07:58 »
Inmiddels heb ik ubuntu 7.10 werkend naast vista. Een heel geploeter maar uiteindelijk gelukt. Nu heb ik het volgende probleem. Onder Vista werkt mijn draadloos netwerk prima, maar zodra ik ubuntu gestart heb, valt de draadloze verbinding weg. Ik heb een ralink  RT73 USB wireless LAN card. Moet ik voor ubuntu  een aparte  andere driver geschikt voor linux installeren. Wie weet raad. Ik werk met een medion desktop md8818.
 Henk Fietje

yoni

• Gast
« Reactie #651 Gepost op: 2007/12/04, 08:06:36 »
mijn wireless kaartje werkt eindelijk onder linux, maar jammer genoeg nog niet al te goed. Ik zit op een plaats waarvan ik weet dat het signaal sterk zou moeten zijn. Maar toch zie ik dat linux enkel een zwakke verbinding vindt. Heeft iemand enig idee wat ik zou kunnen doen omdat aan te passen?

thelimpkid

• Gast
« Reactie #652 Gepost op: 2007/12/08, 18:48:06 »
Mijn wireless kaartje werkt ook niet. Hij vindt het juiste netwerk, maar als ik dan wil inloggen op het netwerk en ik de juiste key heb ingevuld hangt mijn Ubuntu (7.10) vast. Vervolgens beginnen mijn Capslock en Scroll lock lampjes te knipperen (ik weet niet of dit nog iets te betekenen heeft).

Zou het kunnen zijn dat ik drivers van het netwerk kaartje moet installeren? Ook al vindt hij het juiste netwerk..

EDIT:
Nadat ik de drivers geinstalleerd had via ndiswrapper verdween de wireless optie..
Heeft iemand enig idee wat ik nu het beste kan doen?

wjlaak01

• Gast
« Reactie #653 Gepost op: 2007/12/14, 01:13:12 »
hallo beste mensen,

Ook ik heb de sprong gewaagd, na enkele jaren mijn buik vol te hebben van MS toch maar over naar unbuntu..

Ziet er scherp uit, maar ook ik loop tegen het alle bekende probleem aan.

WIFI wil nie dat wat ik wil..

bij de network settings staat wifi, heb ik al een keer goed ingesteld.
WEP code en alles ingevuld, maar hij zoekt niks...

Bij netwerkhulpmiddelen zag ik en 127.x.x.x ipadres staan, dus al die hosts heb ik verwijderd.
Nog steeds geen connectie

Vast ipadres erin gezet, nog steeds niks...

heb die ndisgtk geprobeerd, maar die kan niet geinstalleerd worden???

met ifconfig krijg ik het volgende:

eth1
Link encap: ethernet  HWaddr 00:0E:35:1B:44:11
up broadcast multicast  mtu:1500 metric:1
rx packets:44041 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
tx packets:6795 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:1000
rx bytes:0 (0.0 b) tx bytes:0 (0.0 b)
interrupt 11 base address:0xa000 memory:d0001000-d0001ff

met iwconfig:

unassociated Essid: linksys
mode: managed channel:0 access point: not-associated
bit rate:0 kb/s tx-power:20 dbm sensitivity=8/0
retry limit:7 RTS thr:off fragment thr:off
power management:off
link quality:0 signal level:0 noise level:0
en de rest ook allemaal 0 (srry moet alles na tikken ( alles zit thuis op wireless))

Ik hoop dat iemand van jullie me hiermee kunenn helpen...

wjlaak01

• Gast
« Reactie #654 Gepost op: 2007/12/14, 19:07:35 »
ben er ondertussen achter dat ik een non secure wifi wel op kan, dus daar ligt het niet aan, dus het is toch een beveiligingsaangelegenheid..

Iemand enig idee wat ik dan verkeerd doe????

Rien

• Gast
« Reactie #655 Gepost op: 2007/12/19, 19:59:15 »
Hallo,

Ik kan al via linux, draadloze verbindingen maken met verschillende routers. Ik kan alleen mijn eigen router niet vinden.
het is een linksys WRT54G. Heeft er iemand hier misschien een oplossing?

Alvast bedankt,

Rien

kurosaki_ichigo

• Gast
« Reactie #656 Gepost op: 2008/01/04, 13:22:06 »
Hoe verbind je in kubuntu 7.10 met een onzichtbare ssid? dit lukt me namelijk niet als ik die naam van die ssid in voer in windows heb ik namelijk wel verbinding maar met knetworkmanager wilt het niet lukken.

Offline thierrz

• Lid
« Reactie #657 Gepost op: 2008/01/04, 16:20:46 »
Hallo,

Ik gebruik al heel lang draadloos internet, allen plotseling na herstarten werkt draadloos internet niet meer. Er staan geen draadlose netwerken meer in de lijst.Nu staat er alleen: " bekabeld netwerk" en "Handmatige configuratie" tussen. Normaal als er  dan  draadloose verbinden bevonden, dan stonden die daar ook... weet iemand hoe dit kan? Heb ook al "knetworkmanager" Geintalleerd alleen daar staan ze ook niet tussen. Ik heb zwervende modes aan want dat had ik ook al aan toen het nog werkte.

Gr,

Thierry

gerbenp

• Gast
« Reactie #658 Gepost op: 2008/01/10, 19:11:17 »
Ik ben momenteel bezig met ubuntu aant voorbereiden.. nu wil ik mijn belkin wireless G adapter erop?
Ik ben vrijwel nieuw met Ubuntu.. kan iemand het mij uitleggen?

Offline Htbaa

• Lid
    • http://blog.htbaa.com
« Reactie #659 Gepost op: 2008/01/10, 19:23:22 »
Wat is nu je vraag? In ieder geval, veel wireless adapters werken goed met ndiswrapper.
Htbaa
blog.htbaa.com
Brandweeruren

HP Pavilion M9060, Intel Core 2 Duo E4500 @2,2ghz 2GB ram, 2x 320GB SATA-II, Nvidia 8400GS 256MB, Windows Vista

gerbenp

• Gast
« Reactie #660 Gepost op: 2008/01/10, 19:28:46 »
Zit ndiswrapper ook in Ubuntu 6.06 LTS?
En mijn vraag is: Werkt mijn belkin wireless G adapter al perfect meteen onder Ubuntu?

Offline siegi

• Lid
« Reactie #661 Gepost op: 2008/01/10, 19:34:13 »
Ik zou toch de laatste versie 7.10 gutsy gibbon proberen voor wireless.
Deze heeft tenminste network manager. En ondersteund meer kaartjes.

gerbenp

• Gast
« Reactie #662 Gepost op: 2008/01/10, 19:54:10 »
Citaat van: siegi
Ik zou toch de laatste versie 7.10 gutsy gibbon proberen voor wireless.
Deze heeft tenminste network manager. En ondersteund meer kaartjes.
Ik heb een Pentium 2 met 333 MHz en 392 MB Ram?
proberen of niet?

Offline siegi

• Lid
« Reactie #663 Gepost op: 2008/01/10, 19:55:57 »
Gutsy is volgens mij niet zwaarder als dapper. Ik heb altijd indruk dat ubuntu steeds sneller word bij elke release.

gerbenp

• Gast
« Reactie #664 Gepost op: 2008/01/10, 19:58:11 »
Citaat van: siegi
Gutsy is volgens mij niet zwaarder als dapper. Ik heb altijd indruk dat ubuntu steeds sneller word bij elke release.
dan ga ik het proberen ;)

MartinW

• Gast
« Reactie #665 Gepost op: 2008/01/19, 11:38:49 »
Ik heb een werkend bekabeld netwerk (via router), maar nu wil ik een draadloze verbinding instellen. De router is geconfigureerd op draadloos zonder beveiliging. De wireless usb adapter is een D-Link DLW-G122.
Bij de eerste keer aansluiten van de usb adapter kreeg ik een draadloos verbindingsicoon, maar kreeg geen verbinding. Ik kreeg ook de naam van het draadloze netwerk te zien en de signaalsterkte.
Toen handmatig proberen in te stellen, maar nu zit ik helemaal vast! Het draadloze verbindingsicoon is weg, ik zie alleen nog het netwerk icoon en kan dan alleen uit handmatige netwerkconfiguratie klikken.

Hieronder meer informatie:

$ iwconfig
lo        no wireless extensions.

eth2      no wireless extensions.

wmaster0  no wireless extensions.

wlan0     IEEE 802.11g  ESSID:""
          Mode:Managed  Frequency:2.412 GHz  Access Point: Not-Associated
          Retry min limit:7   RTS thr:off   Fragment thr=2346 B
          Link Quality:0  Signal level:0  Noise level:0
          Rx invalid nwid:0  Rx invalid crypt:0  Rx invalid frag:0
          Tx excessive retries:0  Invalid misc:0   Missed beacon:0

$ ifconfig
eth2      Link encap:Ethernet  HWaddr 00:10:A4:92:86:39
          inet addr:192.168.2.5  Bcast:192.168.2.255  Mask:255.255.255.0
          inet6 addr: fe80::210:a4ff:fe92:8639/64 Scope:Link
          UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          RX packets:356492 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:265305 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          RX bytes:520348798 (496.2 MB)  TX bytes:18673610 (17.8 MB)

lo        Link encap:Local Loopback
          inet addr:127.0.0.1  Mask:255.0.0.0
          inet6 addr: ::1/128 Scope:Host
          UP LOOPBACK RUNNING  MTU:16436  Metric:1
          RX packets:102 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:102 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:0
          RX bytes:8690 (8.4 KB)  TX bytes:8690 (8.4 KB)

wlan0     Link encap:Ethernet  HWaddr 00:1B:11:BC:6C:B2
          UP BROADCAST MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          RX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          RX bytes:0 (0.0 b)  TX bytes:0 (0.0 b)

wmaster0  Link encap:UNSPEC  HWaddr 00-1B-11-BC-6C-B2-00-00-00-00-00-00-00-00-00                              -00
          UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          RX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          RX bytes:0 (0.0 b)  TX bytes:0 (0.0 b)

Graag jullie hulp!

Martin

MartinW

• Gast
« Reactie #666 Gepost op: 2008/01/19, 18:00:53 »
Nou, het heeft een paar uurtjes gekost, maar ik heb nu een werkende draadloze internetverbinding. Eerst heb ik de netwerk manager applet gede-installeerd en daarna opnieuw geinstalleerd.
Usb wifi adapter ingeplugd en toen op netwerk icoon geklikt. Nu kon ik een nieuwe draadloze verbinding opzetten. De netwerknaam (SSID) ingevoerd en zwervende modus geactiveerd. Zoals al vermeld was de router ingesteld zonder beveiligd netwerk.

Nu alleen nog wpa incriptie aan de gang zien te krijgen....

Martin

MartinW

• Gast
« Reactie #667 Gepost op: 2008/01/21, 19:47:31 »
Ik was iets te optimistisch! Ik had even een draadloze internetverbinding aan de gang, maar na een kwartiertje werd de verbinding weer verbroken. Als ik de usb adapter loskoppel en weer aansluit krijg ik weer heel even een verbinding, maar dan weer helemaal niks.
Het gaat dus om de D-Link DWL-G122 op een Ubuntu/Xubuntu 7.10 installatie.

Het werkt wel op m'n XP pc :/(

Wie kan mij helpen?

Martin

n00b88

• Gast
« Reactie #668 Gepost op: 2008/01/24, 13:47:44 »
Hoi mensen,

ik ben sinds een paar dagen ook overgestapt op Ubuntu :D Moet zeggen dat het een hele verbetering is tov Windows!!!
E'en probleempje: mijn draadloos netwerkkaart (Intel PRO/Wireless 2200BG) werkt niet zo goed... ik kan in ieder geval niet op internet via die kaart...

Ik heb heel veel fora en tutorials afgezocht en vanalles geprobeerd (firmware updaten, drivers opnieuw installeren, windows-drivers gebruiken mbv speciaal programma), maar niets mocht baten... mijn vraag dus: kan iemand mij helpen???

De kaart wordt goed herkent (eth1), alleen ziet hij geen netwerken, hoewel er hier in de buurt genoeg draadloos netwerken zijn... ik heb het geprobeerd zonder encryptie in te stellen op de router, maar dat wilde ook niet lukken...

Op mijn laptop zit een knopje wat je (onder windows) in moest drukken, wat een klein programmaatje opende die mijn netwerk-kaart weer activeerde... misschien zit hier het probleem?

Zoals ik al zei ben ik echt een nul in linux (heb het pas een paar dagen) dus ik hoop dat iemand mij kan helpen (A)

Vriendelijke groet,

Koen

« Reactie #669 Gepost op: 2008/02/01, 14:48:15 »
Hmz Intell heeft uitgebreide info over hun kaartjes, zo-ook over jouw model.

http://ipw2200.sourceforge.net/

met een uitgebreide How To : http://ipw2200.sourceforge.net/INSTALL
Echter niet echt makkelijk voor iemand die net begint....?

Tis wel jammer dat je (waarschijnlijk met ndiswrapper) al aan de gang bent geweest, omdat dit misschien de boel kan verstoren ???

Hier vind je een redelijk makkelijk How To voor Ubuntu.
http://www.debianadmin.com/enable-wpa-wireless-access-point-in-ubuntu-linux.html
Installeren van " wpasupplicant, network-manager-gnome. network-manager" hoeft niet meer want dit is al geinstalleerd in Ubuntu.
Je mag wel die opdracht geven natuurlijk, want dit kan geen kwaad, is het al geinstalleerd zal je die melding krijgen en gebeurd er verder nix.

Wat ook een handig proggie is, wifi-radar
Die kan je installeren via synaptic of via terminal:
sudo apt-get install wifi-radar

Hoe het ook went of keert dit kaartje moet perfect kunnen werken in Ubuntu.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

JackDonio

• Gast
« Reactie #670 Gepost op: 2008/02/02, 20:33:50 »
ik ben sinds een week ook Ubuntu verslaafde en heb inmiddels 3 van mijn pjuters goed draaien . Ik heb nu echter op mijn Medion PIV 2,66 een Dual boot gemaakt XPhome en Gutsy7.10 , werkt perfect op het netwerk na . De Wifikaart RT2460 PCI is wel aanspreekbaar in de zwervende mode maar is enorm traag .
Ik krijg een IP adres , staat ook netjes aangemeld in de router maar de download komt zelden boven de 11 K  terwijl het uppen wel regelmatig tot 100 K oploopt . Onder windows haal ik wel de normale 500K down en 100K up

onder iwconfig wlan0 geeft hij aan :
IEEE 802.11b  ESSID MIJNSIDDNAAM
MODE:Managed frequency 2.447 AccesPoint MIJN MAC ADRESS
Encription Key MIJN WEP KEY
Link Signal level -97 dbm
Rx invalid Nwid :0 Invalid Crypt:0 invalid frag:0
Tx Excessive reties:0 Invalid misc:0 Missed beacon:0

als ik een static adress opgeef of autoconfig probeer krijg ik geen verbinding

probeer ik de wired verbinding te aktiveren ( SIS900)  krijg ik wel een IP adress in de zwervende mode
en in Active Connection information geeft hij wel 10 Mc snelheid aan  
naar broadcast Subnet , router , DNS  blijven alle op 0.0.0.0.0
Mijn andere machines sjouwen allemaal netjes rond de 500 K down  behalve met realtek kaarten
die doen het bij mij ook niet

Oh Ja , ik doe onder windows wel netjes ip/release , maar daar wordt het ook niet veel anders van.

Wie oh Wie , want ik wil toch echt een keer van Ome Bill af.
Jack.

nielsH

• Gast
« Reactie #671 Gepost op: 2008/02/11, 20:40:16 »
Ik probeer te verbinden met mijn internet via de CD, is dat überhaupt wel mogelijk? Want hij accepteerd mijn WEP-key niet.

Anar_Chistiswis

• Gast
« Reactie #672 Gepost op: 2008/02/13, 18:55:50 »
Ik ken niet zo veel van computers, en zeker nie van Linux. Ik heb nu ubuntu 7.10 naast windows xp geïnstalleerd, maar geraak niet op internet op ubuntu(wel bij xp). Heb een miniUSB wireless adapter, en der staat ook iets van Intel(R) PRO/100 VM Network Connection, maar denk niet dat dat draadloos is(heb ik toch nog nooit iets mee kunnen doen). Bij connecties staat er gewoon geen wireless iets. Je hebt een CD-rom om dien wireless adapter te installeren, maar dat lukt niet op ubuntu( in principe moet dat automatisch gaan bij insteken van dien kaart, maar heb dat op xp via hardware toevoegen gedaan. Zoiets vind ik nie echt op ubuntu. En gewoon setup bestanden openen lukt nie). Dan ben ik naar de help gegaan, en stond iets van dat ik nr "device manager"(apparaatbeheer) moest gaan, maar dat staat er bij mij helemaal niet tussen.

janneman63

• Gast
« Reactie #673 Gepost op: 2008/02/17, 23:52:29 »
Op verschillende computers draai ik verschillende smaken linux allemaal draadloos.
Het is iedere keer weer en hele opgaaf het serkend te krijgen maar met en boel geduld ktijg ik het uiteindelijk wel aan de praat.

M'n oude vertrouwde linksys kaart met een broadcom 43xx is vandaag overleden en eerlijk gezegd zou het fijn zijn om een keer een kaart te hebben die out of the box werkt.
Ubuntu lijkt veel kaarten direct te ondersteunen maar in de lijst met ondersteunde kaarten kom ik voornamelijk oudere kaarten tegen die ik niet online kan bestellen.

https://help.ubuntu.com/community/WifiDocs/WirelessCardsSupported

Zijn er mensen met tips voor goed verkrijgbare wireless 54g PCI cards die "out of the box" met Gutsy werkt ?

« Reactie #674 Gepost op: 2008/02/18, 14:47:04 »
Citaat van: janneman63
Op verschillende computers draai ik verschillende smaken linux allemaal draadloos.
Het is iedere keer weer en hele opgaaf het serkend te krijgen maar met en boel geduld ktijg ik het uiteindelijk wel aan de praat.

M'n oude vertrouwde linksys kaart met een broadcom 43xx is vandaag overleden en eerlijk gezegd zou het fijn zijn om een keer een kaart te hebben die out of the box werkt.
Ubuntu lijkt veel kaarten direct te ondersteunen maar in de lijst met ondersteunde kaarten kom ik voornamelijk oudere kaarten tegen die ik niet online kan bestellen.

https://help.ubuntu.com/community/WifiDocs/WirelessCardsSupported

Zijn er mensen met tips voor goed verkrijgbare wireless 54g PCI cards die "out of the box" met Gutsy werkt ?
De Linksys  WMP54G (RaLink RT2500 802.11g Cardbus/mini-PCI)  werkt bij mij out of the box.
OS: Ubuntu Gnome 24.04/Xubuntu 24.04; Windows 10/11 (dualboot) en RPI 2, 3,4 en 5: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bookworm xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"