Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Draadloos netwerk onder linux (stel hier je draadloze vragen)  (gelezen 311404 keer)

legroen

• Gast
Draadloos netwerk onder linux (stel hier je draadloze vragen)
« Reactie #225 Gepost op: 2006/07/07, 22:49:04 »
die vindt alleen maar de netwerk kaart met kabel en niet de wireless

« Reactie #226 Gepost op: 2006/07/08, 12:01:49 »
Citaat van: legroen
die vindt alleen maar de netwerk kaart met kabel en niet de wireless
Wie is die? Network-manager?

Om te zien of Ubuntu je wifi kaart herkent kijk dab eens bij Systeem > beheer > netwerk. Staat je draadloos er bij?
Doe eens iwconfig in de terminal. Staat daar dan je wireless bij? Als deze niet in de lijst komt. Dan herkent Ubuntu je kaart niet en dan moet je de drivers installeren.

kijk ook eens naar deze handige wiki-page: https://help.ubuntu.com/community/WifiDocs/WirelessCardsSupported

En ook de deze:
https://help.ubuntu.com/community/WifiDocs

Vriendelijke groeten,
Arvid Van Essche

legroen

• Gast
« Reactie #227 Gepost op: 2006/07/08, 12:26:07 »
ik heb het over die gnome applet en die kde net work manager geen van beide vindt mijn draadloos pcmcia kaartje en ik ben zeker dat die werkt want ik heb internet er mee

« Reactie #228 Gepost op: 2006/07/08, 12:32:53 »
ik heb het over die gnome applet en die kde net work manager geen van beide vindt mijn draadloos pcmcia kaartje en ik ben zeker dat die werkt want ik heb internet er mee
Maw, heb hebt internet via wireless in ubuntu en je kan je kaart niet detecteren? Kan je hem alleen niet detecteren via networkmanager. Hoe heb je connectie gemaakt?
wss heb je al een keer gereboot na het installeren van network manager.

Bij mij kan ik kiezen als ik op het icoontje van network-manager klik uit ofwel wired ofwel wireless en dan daaronder elk netwerk dat hij detecteert.

Ik heb ook geen idee waarom dit voor jou niet werkt.

legroen

• Gast
« Reactie #229 Gepost op: 2006/07/08, 12:42:05 »
bij mij staat er maar juist wired network en ik heb kunnen connectie maken via System -> Administration -> networking

« Reactie #230 Gepost op: 2006/07/08, 13:23:34 »
bij mij staat er maar juist wired network en ik heb kunnen connectie maken via System -> Administration -> networking
bij die wired network. Staat er ook in de lijst, maak connectie via een bestaand netwerk en maak een nieuw draadloos netwerk aan. of de engelse equivalent.
Probeer eens met connectie via een bestaand draadloos netwerk. Dan krijg je een nieuw scherm en waarin je de ESSID (naam netwerk, vb: thuisnetwerk, lynksys, ofzo) en je WPA (indien ingeschakeld) invoert.

Ziet hij dan je netwerk?

Arvid

legroen

• Gast
« Reactie #231 Gepost op: 2006/07/08, 18:42:21 »
als ik links klik op het icoontje krijg ik juist wired network waar er een zwart bolletje naast staat en als ik er rechts op klik dan krijg ik enable networking met een v naast, connectrion information, about en remove.

« Reactie #232 Gepost op: 2006/07/08, 21:23:47 »
als ik links klik op het icoontje krijg ik juist wired network waar er een zwart bolletje naast staat en als ik er rechts op klik dan krijg ik enable networking met een v naast, connectrion information, about en remove.
Normaal het je met de rechtermuistoets 2 aanvinkbare opties.
Enable networking (hier kan je uw netwerk volledig op en af zetten.)
Enable wireless networking en als dat aanstaat kan je mss pas uw draadloos zien.

Bij mij stond dat wel default aan.

Het kan ook zijn dat je eerst enable networking moet aanvinken. uit het menu gaan en dan terug rechtermuistoets. En dat er dan pas enable wireless networking komt te staan.
Ik zou zeggen dat ik het ook eens uitprobeerde, maar kan nu niet aan mijn ubuntu PC.

Groeten,
Arvid

legroen

• Gast
« Reactie #233 Gepost op: 2006/07/09, 13:07:49 »
heb het geprobeerd en er is niets veranderd en ik heb het ook eens opnieuw geinstalleerd maar het is hetzelfde gebleven. Ik zal een googlen :$

« Reactie #234 Gepost op: 2006/07/09, 13:10:47 »
Heb je de laatste versie, hoewel ik denk dat je die via synaptic zowiso hebt.

Dan weet ik het ook niet, vreemd...
Veel succes met google.

Probeer eens via search 'network-manager' in dit forum en in het Engelstalig ubuntu-forum.

Veel succes,

Arvid Van Essche

heipat

• Gast
« Reactie #235 Gepost op: 2006/07/12, 12:25:39 »
edubuntu6.06 ge

Azalin

• Gast
« Reactie #236 Gepost op: 2006/07/12, 13:25:49 »
Kan je wel met ping een adres pingen?

Gast

• Gast
« Reactie #237 Gepost op: 2006/07/13, 13:35:33 »
Mensen,

Hier weer iemand met wifi problemen:

- ik heb een Sitecom WL115-kaartje (Ralink 2500) die herkend wordt door ubuntu via de network-manager.
- hij zou verbinding moeten maken met een Alcatel SpeedTouch.
- volgens de Wiki zou de ralink 2500 op basis van WEP moeten werken via de netwerk manager.

Maar je ziet het al aankomen: het werkt niet. Als ik ra0 activeer dan beginnen de problemen. Duurt erg lang en soms loopt ie vast. Wifi werkt nog niet. Als ik reboot dan komt ie niet in de Gui, maar hangt ie bij "configuring network interfaces". Enig oplossing is dan een nieuwe install, tenzij ik voor het afsluiten /etc/netwerk/interfaces aanpas natuurlijk.

Ik kom er even niet meer uit. Iemand die mij kan helpen?

Azalin

• Gast
« Reactie #238 Gepost op: 2006/07/13, 13:40:49 »
Heb je om deze kaart aan te sturen ndiswrapper gebruikt of een andere driver?
Op ndiswrapper.sourceforge.net staat deze kaart er bij en schijnt hij goed te werken:

35. Card: Sitecom WL-115 Wireless Network PCI Card - 54g

* pciid: 1814:0201 RaLink RaLink RT2500 802.11 Cardbus Reference Card
    * Driver: Used Windows XP drivers from the CD shipped with the product, but extracting them is a real pain - cabextract and unshield will not be of any help, since they are crippled in a multiple operating systems installer in a way I had not seen as of yet. I've conveniently placed them at http://www.emanuelecipolla.co.nr/files/misc/sitecom-wl115.zip
    * Encryption: WEP works OK; WEP untested.
    * Other: Tested with ndiswrapper 1.14, under Slackware GNU/Linux 10.2, kernel version 2.6.13 from the test26.s disk: Ad-Hoc mode works OK, but randomly clients seem to die; doing a ifconfig wlan0 down; ifconfig wlan0 up fixes it. This problem is mostly recognizable after many hours of intense transfers.

Om de drivers die met ndiswrapper werken te installeren dien je deze te downloaden: http://www.emanuelecipolla.co.nr/files/misc/sitecom-wl115.zip

Tis maar een idee... misschien dat dit namelijk wel werkt. Als je dit niet al geprobeerd hebt. Anders zou ik het zo ook niet weten.

Gast

• Gast
« Reactie #239 Gepost op: 2006/07/13, 22:54:09 »
Thanx, ik doe het gewoon via de gnome network manager omdat de Rt2500 standaard herkend zou worden. Dus nog geen ndiswrapper geprobeerd. Volgens mij kom ik dan ook in de problemen met dubbele drivers.

Waar ik zojuist wel achter kom is dat de shell bij het commando lshw voor ra0 opgeeft dat de driver RT61 gebruikt wordt. Het kan aan mij liggen maar dat is toch echt niet de bedoeling lijkt me. Weet iemand of dit iets is en of ik dit kan veranderen?

Azalin

• Gast
« Reactie #240 Gepost op: 2006/07/14, 08:32:38 »
naja, je zou altijd rmmod en dan de driver die hij niet moet gebruiken maar dat wel doet opgeven. Dus bijvoorbeeld
sudo rmmod RT61   (als dat is hoe de module heet)

Uiteraard kom je door met ndiswrapper te werken met dubbele drivers te zitten, maar die kun je op dezelfde manier uitschakelen, door rmmod te doen gevolgd door de driver. Als je niet precies weet welke dat is, doe dan eens lsmod in je terminal en post deze eens hier. Natuurlijk is het prettiger om de native drivers te gebruiken als dat kan, maar klaar blijkelijk werken deze dus niet goed... Het lijkt een beetje op die Prisma problemen die ik heb. Ik heb een ISL3886 die officieel door de ingebakken ISLSM driver aangestuurd zou moeten worden, maar als ik die gebruik dan ziet hij de kaart wel deze l

Gast

• Gast
« Reactie #241 Gepost op: 2006/07/14, 11:12:21 »
Alweer bedankt. Als het goed is zou de kaart wel werken met de RT2500 driver die ook standaard in ubuntu 6.06 gebakken zit. Heb je ook een idee hoe ik die weer kan laden? Ik wil eerst eens proberen om het via de native driver (in dit geval de rt2500) te proberen. De problemen die ik heb schijnen vaker voor te komen bij de rt61.
Dus hoe laad ik de rt2500 driver?

Gast

• Gast
« Reactie #242 Gepost op: 2006/07/14, 11:54:05 »
'modprobe rt2500' natuurlijk. Alleen nu lijkt ie niet gekoppeld te zijn aan de wireless-kaart... De module wordt namelijk wel geladen, maar ra0 is niet meer te zien. Weet iemand hoe ik dit voor elkaar krijg?

Azalin

• Gast
« Reactie #243 Gepost op: 2006/07/14, 11:59:43 »
wat zie je als je ifconfig -a doet?
wellicht dat je wireless kaart nu eth0 heet

Gast

• Gast
« Reactie #244 Gepost op: 2006/07/14, 13:22:13 »
Nope, 'geen wireless extentions'. Lijkt toch dat er geen verbinding met het apparaat wordt gelegd.

Azalin

• Gast
« Reactie #245 Gepost op: 2006/07/14, 14:01:02 »
Als je ifconfig -a doet dan moet je alle netwerk verbindingen te zien krijgen... op z'n minst LO van local ... Heb je soms iwconfig gedaan? Want als de adapter niet "up" is dan zal je deze met iwconfig volgens mij niet zien. Plaats anders de volledige uitvoer van ifconfig -a

Gast

• Gast
« Reactie #246 Gepost op: 2006/07/14, 18:13:18 »
Sorry, hierbij de output. Volgens mij is het nu sit0 geworden...

eth0      Link encap:Ethernet  HWaddr 00:0C:76:CB:7D:80
          UP BROADCAST MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          RX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:1000
          RX bytes:0 (0.0 b)  TX bytes:0 (0.0 b)
          Interrupt:217 Base address:0x4000

lo        Link encap:Local Loopback
          inet addr:127.0.0.1  Mask:255.0.0.0
          inet6 addr: ::1/128 Scope:Host
          UP LOOPBACK RUNNING  MTU:16436  Metric:1
          RX packets:23 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:23 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:0
          RX bytes:1556 (1.5 KiB)  TX bytes:1556 (1.5 KiB)

sit0      Link encap:IPv6-in-IPv4
          NOARP  MTU:1480  Metric:1
          RX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:0
          RX bytes:0 (0.0 b)  TX bytes:0 (0.0 b)

Phaldmmor

• Gast
« Reactie #247 Gepost op: 2006/07/14, 21:01:30 »
Hallo allemaal,  Hier nog een newbie tot linux. Vanmorgen Unbuntu op mijn computer geinstalleerd. Alles werkt behalve mijn draadloze verbinding. Aan de hand van de troubleshout handleiding en dit topic ben ik al een heel eind gekomen, maar krijg het niet voor elkaar om een enkel draadloos netwerk te vinden, laat staan verbinding te maken met mijn eigen router

wlan kaar : Sitecom 140G (intersil crop. ISL3886 Chipset)
router : Sitecom WL-114V2

Totzover ik kan bepalen zijn de drivers voro de wlan kaart goed geinstalleerd:

fabian@fabian-desktop:~$ sudo lshw -C network
  *-network:0
       description: Wireless interface
       product: ISL3886 [Prism Javelin/Prism Xbow]
       vendor: Intersil Corporation
       physical id: a
       bus info: pci@00:0a.0
       logical name: eth2
       version: 01
       serial: 00:0c:f6:14:70:f1
       width: 32 bits
       clock: 33MHz
       capabilities: bus_master cap_list ethernet physical wireless
       configuration: broadcast=yes driver=islsm_pci multicast=yes wireless=IEEE 802.11b
       resources: iomemory:dfff8000-dfff9fff irq:185

Ik heb mijn ESSID "XabianZone" ingesteld en de setting channel op (1) gezet (router en instellingen Ubuntu)
Bij het commando iwconfig krijg ik het volgende resultaat terug.

fabian@fabian-desktop:~$ sudo iwconfig
lo        no wireless extensions.

eth2      IEEE 802.11b  ESSID:"XabianZone"
          Mode:Auto  Channel=1  Access Point: Invalid
          Sensitivity=0/200
          Link Quality:0  Signal level:0  Noise level:0
          Rx invalid nwid:0  Rx invalid crypt:0  Rx invalid frag:0
          Tx excessive retries:0  Invalid misc:0   Missed beacon:0

Als ik probeer te scannen vind de kaart geen enkel draadloos netwerk. Terwijl als ik in Windhows scan er een aantal netwerken beschikbaar zijn.

fabian@fabian-desktop:~$ sudo iwlist scan
lo        Interface doesn't support scanning.

eth2      No scan results
eth0      Interface doesn't support scanning.

sit0      Interface doesn't support scanning.

Ik heb de firmware van mijn router al geupdate en ook al geprobeerd de wlan kaart een vast ip-adres te geven, maar helaas heeft dit tot nu toe niet echt mogen baten. Ik weet niet goed wat ik nu verder moet doen om het probleem op te lossen. Iemand een idee?

Azalin

• Gast
« Reactie #248 Gepost op: 2006/07/14, 23:57:14 »
Citaat van: IronLx
Sorry, hierbij de output. Volgens mij is het nu sit0 geworden...
Nee, die sit0 heb ik ook :) dus dat is hem niet... het ziet er naar uit dat je wireless nu inderdaad helemaal verdwenen is. Tenzij je g

Azalin

• Gast
« Reactie #249 Gepost op: 2006/07/15, 00:21:10 »
Citaat van: Phalmmor
Hallo allemaal,  Hier nog een newbie tot linux. Vanmorgen Unbuntu op mijn computer geinstalleerd. Alles werkt behalve mijn draadloze verbinding. Aan de hand van de troubleshout handleiding en dit topic ben ik al een heel eind gekomen, maar krijg het niet voor elkaar om een enkel draadloos netwerk te vinden, laat staan verbinding te maken met mijn eigen router

wlan kaar : Sitecom 140G (intersil crop. ISL3886 Chipset)
router : Sitecom WL-114V2

Totzover ik kan bepalen zijn de drivers voro de wlan kaart goed geinstalleerd:

fabian@fabian-desktop:~$ sudo lshw -C network
  *-network:0
       description: Wireless interface
       product: ISL3886 [Prism Javelin/Prism Xbow]
       vendor: Intersil Corporation
       physical id: a
       bus info: pci@00:0a.0
       logical name: eth2
       version: 01
       serial: 00:0c:f6:14:70:f1
       width: 32 bits
       clock: 33MHz
       capabilities: bus_master cap_list ethernet physical wireless
       configuration: broadcast=yes driver=islsm_pci multicast=yes wireless=IEEE 802.11b
       resources: iomemory:dfff8000-dfff9fff irq:185

Ik heb mijn ESSID "XabianZone" ingesteld en de setting channel op (1) gezet (router en instellingen Ubuntu)
Bij het commando iwconfig krijg ik het volgende resultaat terug.

fabian@fabian-desktop:~$ sudo iwconfig
lo        no wireless extensions.

eth2      IEEE 802.11b  ESSID:"XabianZone"
          Mode:Auto  Channel=1  Access Point: Invalid
          Sensitivity=0/200
          Link Quality:0  Signal level:0  Noise level:0
          Rx invalid nwid:0  Rx invalid crypt:0  Rx invalid frag:0
          Tx excessive retries:0  Invalid misc:0   Missed beacon:0

Als ik probeer te scannen vind de kaart geen enkel draadloos netwerk. Terwijl als ik in Windhows scan er een aantal netwerken beschikbaar zijn.

fabian@fabian-desktop:~$ sudo iwlist scan
lo        Interface doesn't support scanning.

eth2      No scan results
eth0      Interface doesn't support scanning.

sit0      Interface doesn't support scanning.

Ik heb de firmware van mijn router al geupdate en ook al geprobeerd de wlan kaart een vast ip-adres te geven, maar helaas heeft dit tot nu toe niet echt mogen baten. Ik weet niet goed wat ik nu verder moet doen om het probleem op te lossen. Iemand een idee?
Heb jij even mazzel! :) Ik heb dezelfde (denk ik)...
Om er zeker van te zijn dat je een van de gelukkige bent zoals ik. Doe het volgende in een terminal:
lspci | grep Intersil

Als je dan het volgende ziet staan dan kun je dus de rest wat hier volgt opvolgen:
Network controller: Intersil Corporation ISL3886 [Prism Javelin/Prism Xbow] (rev 01)

Als je het type van je kaart weet ben je denk ik sneller klaar. Als het een WL-141 is dan heb je dezelfde als ik en dan kun je verder.

Staat dit er? Mooi, dan moet je eerst ndiswrapper installeren. (sudo apt-get install ndiswrapper)
Dan moet je de standaard intersil drivers buiten spel zetten. Maak een bestand aan waar in die drivers buiten spel gezet worden:

sudo gedit /etc/modprobe.d/islsm_blacklist

in dat bestand zet je het volgende:

als je dapper drake gebruikt zet je dit er in:
blacklist islsm_pci
blacklist islsm_device
blacklist islsm

als je breezy badger gebruikt:
blacklist prism54

Verder is het wel handig om een driver te hebben, die kan je hier downloaden: http://download.fujitsu-siemens.com/Download/ShowDescription.asp?SoftwareGUID=3B928095-EEEE-4194-91A7-E0CBE2D28B56

Deze is eigenlijk niet voor de WL-141 maar de drivers die bij de WL-141 geleverd zijn werken niet met ndiswrapper.

De driver uitpakken. Zorg er voor dat je zowel de inf als het sys bestand in dezelfde map hebt staan.
Doe dan
sudo rmmod islsm
sudo rmmod islsm_device
sudo rmmod islsm_pci
sudo ndiswrapper -i
sudo ndiswrapper -m
sudo modprobe ndiswrapper

De eerste regel met sudo verwijdert islsm uit het geheugen. De tweede regel verwijdert islsm_device, de derde de islsm_pci. De vierde regel vertelt ndiswrapper welk inf file als driver gebruikt moet worden. De vijfde regel vertelt het systeem dat het ndiswrapper moet toevoegen aan de lijst met modules die tijdens het opstarten gestart moeten worden (manual drivers). En de laatste doet iets wat tijdens opstarten eigenlijk gebeurd: het jump starten van de ndiswrapper zodat de kaart geactiveerd wordt met de nieuwe driver. Je zou nu even kunnen herstarten.

Nu kun je met iwconfig de essid instellen (doe maar even een iwconfig --help voor alle commandos)
en ook je eventuele WEP key.
Als je met iwconfig je essid en je wep key goed hebt kunnen instellen dan is het tijd om dit in je interfaces bestand te zetten.
sudo gedit /etc/network/interfaces

als het goed is heet je wlan kaartje wlan0 (doe maar eens een ifconfig -a). zet dan in het bestand dat je zojuist geopend hebt:

iface wlan0 inet dhcp
wireless-keymode open
wireless-key
wireless-mode managed
wireless-essid
auto wlan0

Ik hoop dat dit allemaal helpt en werkt.