Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Draadloos netwerk onder linux (stel hier je draadloze vragen)  (gelezen 311336 keer)

Draadloos netwerk onder linux (stel hier je draadloze vragen)
« Reactie #600 Gepost op: 2007/09/25, 23:29:26 »
Citaat van: crashit
Zou het kunnen liggen aan de netwerksleutel?
Ik denk het haast wel. Op een of andere manier verstuurt mijn netwerkmanager de draadloze sleutel niet goed. Daardoor krijgt hij geen IP-adres of wat dan ook, maar zegt hij wel dat hij verbinding heeft.

Als ik het netwerk heb ingesteld, krijg ik een bericht dat ik de sleutel voor het draadloze netwerk moet invoeren. Als ik dat niet doe, maar via wlanassistant opnieuw verbinding maakt, verstuurd hij blijkbaar wel de draadloze sleutel op een goede manier.

Maar das natuurlijk wel een lastige optie...

Ik zou het verschil in instellingen van wlassistant en de normale netwerkmanager wel eens willen weten :S

Is overigens WEP encryptie.
Netwerkmanager heeft blijkbaar een fout in zich (in combinatie met mijn netwerkkaart). Netwerkmanager gebruikt voor mijn wireless in /etc/network/interfaces de code wlan0 voor draadloos. In tegenstelling tot netwerkmanager, gebruikt wlassistant ath0 voor het draadloos. Deze laatste blijkt daardoor goed te werken (iig als het static is), terwijl Netwerkmanager met geen mogelijkheid tot verbinding in staat is.

Nu mijn vragen:
- Hoe kan ik netwerkmanager overreden om ath0 te gebruiken?
- Als dit niet lukt, hoe kan ik netwerkmanager uitschakelen?
- En als ik netwerkmanager uitgeschakeld heb, hoe kan ik dan nog verbinden met het (draadloos) internet?

Ben benieuwd naar de antwoorden! Alvast bedankt!

Owja, ff een uitdraai van mijn /etc/network/interfaces:
auto lo
iface lo inet loopback

auto eth1
iface eth1 inet dhcp

auto eth2
iface eth2 inet dhcp

iface ath0 inet dhcp
gateway 192.168.1.254
address 192.168.1.201
netmask 255.255.255.0
wireless-essid
wireless-key

auto wlan0
iface wlan0 inet static
gateway 192.168.1.264
address 192.168.1.201
netmask 255.255.255.0
wireless-essid
wireless-key
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline Tico

• Lid
« Reactie #601 Gepost op: 2007/09/26, 14:34:18 »
Ben benieuwd naar de antwoorden! Alvast bedankt!

Owja, ff een uitdraai van mijn /etc/network/interfaces:
auto lo
iface lo inet loopback

auto eth1
iface eth1 inet dhcp

auto eth2
iface eth2 inet dhcp

iface ath0 inet dhcp
gateway 192.168.1.254
address 192.168.1.201
netmask 255.255.255.0
wireless-essid
wireless-key

auto wlan0
iface wlan0 inet static
gateway 192.168.1.264
address 192.168.1.201
netmask 255.255.255.0
wireless-essid
wireless-key
Dat laatse getal in de gateway van de wlan0 is fout, daar staat nu een waarde van 264, dat mag nooit hoger zijn dan 255.

« Reactie #602 Gepost op: 2007/09/26, 23:06:43 »
Ik voel me nu een beetje stom... Zoveel moeite erin gestopt, de laatste tijd alleen via wlassistant opgestart, en nu doet ie ut gewoon opeens doordat ik dat getal wijzigde... Heb hem net gerestart, dus het klopt idd.

Maareh, dit werkte dus pas nadat ik zelf in de /etc/network/interfaces ben gaan knoeien. Hij deed het in wlassistant pas nadat ik ook het broadcast-adres had ingevoerd. Deze vind ik alleen niet terug in /etc/network/interfaces. Waar wordt het broadcast-adres opgeslagen?
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline Htbaa

• Lid
    • http://blog.htbaa.com
« Reactie #603 Gepost op: 2007/09/26, 23:33:33 »
broadcast kan je ook in /etc/network/interfaces kwijt. Maar is niet nodig om een verbinding werkende te krijgen.
Htbaa
blog.htbaa.com
Brandweeruren

HP Pavilion M9060, Intel Core 2 Duo E4500 @2,2ghz 2GB ram, 2x 320GB SATA-II, Nvidia 8400GS 256MB, Windows Vista

Offline Tico

• Lid
« Reactie #604 Gepost op: 2007/09/27, 08:00:26 »
@Crashit: Een foutje met intypen kan toch iedereen gebeuren? het belangrijkste is nu toch gewoon dattie het weer doet. Have fun!

viktor

• Gast
« Reactie #605 Gepost op: 2007/09/29, 10:18:57 »
ik heb zelf een (heel stom van me) sweex wireless dongle gekocht. het is een niet erg krachtige dongle maar hij detecteerd toch de router. ik gebruik wlanassistant ik heb de WEP key ingevuld en probeer dan verbinding te maken, maar hij zegt dan connection failed maar hij geeft niet aan waarom. het gaat om een sweex 8.11g weet iemand mischien hoe ik dit kan verhelpen? zijn er mischien betere programma's voor het maken van een verbinding? en hoe instaleer ik die zonder thuis internet te hebben? kan ik die op school op een usb stick zetten?

alvast bedankt

« Reactie #606 Gepost op: 2007/09/29, 10:28:50 »
Zoals hierboven staat: héél goed de settings checken :D (Bijv. of WEP open of gesloten is e.d.)

Motogijs

• Gast
« Reactie #607 Gepost op: 2007/09/30, 11:27:44 »
Een draadloze vraag aan dit forum. Misschien naar de bekende weg, maar ik kan het antwoord uit alle bestaande conversaties nog niet terugvinden. Misschien kan ik beter via IRC, maar dat wil nog niet goed draaien.

Ik heb Xubuntu 6.06 Alternate Dapper Drake geinstalleerd op mijn laptop. Het is een Toshiba Portege met Pentium III 650 Mhz en 128 Mb werkgeheugen.
Alles draait niet supersnel, maar toch heel goed: interface, internet, bedraad netwerk, geluid, beeld.
Alleen het draadloze deel krijg ik niet aan de gang. Dat moet wel gebeuren, want de laptop is bestemd voor mijn  studerende dochter.

Ik heb er een Linksys WPC54G PCMCIA-kaart in. Die doet het prima onder Windows XP.
De eth1 verbinding heb ik actief gemaakt in het programma "Netwerkinstellingen".
SSID heb ik ingevoerd en de juiste WEP sleutel. Invoer sleutel is ASCII (Normaal).

In iwconfig vind ik:
eth1      IEEE 802.11b/g  ESSID:"SpeedTouch5C7DAA"  Nickname:"Broadcom 4318"
          Mode:Managed  Access Point: Invalid   Bit Rate=1 Mb/s
          RTS thr:off   Fragment thr:off
          Link Quality:0  Signal level:0  Noise level:0
          Rx invalid nwid:0  Rx invalid crypt:0  Rx invalid frag:0
          Tx excessive retries:0  Invalid misc:0   Missed beacon:0

Waarom is dat Access Point 'invalid'? Hoezo is het signal level nul? Alle andere (Windows)apparatuur is gewoon online!
Hoe kun je een site survey doen, zodat je weet of er uberhaupt iets aangetroffen is?

Dank voor het meedenken.

Offline Htbaa

• Lid
« Reactie #608 Gepost op: 2007/09/30, 12:29:45 »
Bij mijn laptop heb ik een sneltoets, fn + F2 om de draadloze netwerk kaart te (de)activeren. Dit om stroom te kunnen besparen. Misschien een zelfde soort geval? Wordt wel herkend, maar is niet geactiveerd.
Htbaa
blog.htbaa.com
Brandweeruren

HP Pavilion M9060, Intel Core 2 Duo E4500 @2,2ghz 2GB ram, 2x 320GB SATA-II, Nvidia 8400GS 256MB, Windows Vista

Motogijs

• Gast
« Reactie #609 Gepost op: 2007/09/30, 13:29:42 »
Met die functietoetdcombinatie kan ik wel de laadtoestand van de accu en de netaansluiting controleren, maar op de PCMCIA-kaart heeft dat geen invloed.
Die activeer ik handmatig, maar na een tijdje blijkt die weer inactief te zijn geworden.

redyoo

• Gast
« Reactie #610 Gepost op: 2007/10/01, 12:01:24 »
Hoi,

ik heb laatst Ubuntu 7.04 geinstalleerd op een laptop. Met zo'n usb stick (sweex) maak ik verbinding met draadloos netwerk.
De netwerkverbinding komt tot stand, hij zegt dan coneccted to network.... Echter: ik krijg internet niet aan de praat. Mijn netwerk heeft geen wachtwoord nodig (onbeveiligd netwerk).
Weten jullie welke instellingen ik moet aanpassen, zodat ik wel internet krijg? Heeft het iets met roaming te maken?

Alvast bedankt!

« Reactie #611 Gepost op: 2007/10/03, 23:00:12 »
Klik eens op dat netwerkicoontje en selecteer Verbindingsinformatie. Heeft hij alles 'binnen'?

patrick27

• Gast
« Reactie #612 Gepost op: 2007/10/15, 20:44:04 »
Ik probeer draadloos internet aan de praat te krijgen onder Ubuntu, echter dit lukt niet. Ik heb een HP 6248eu laptop gekocht. Via windows heb ik een goede draadloze verbinding. Ik gebruik de volgende gegevens:
WPA Personal-TKIP heb een wachtwoord die ik zeker goed heb ingevuld immers in windows lukt het wel.
Netwerkkaart is een Broadcom 802.11g-netwerkadapter, router een speedtouch 580i.
Ik start Ubuntu op via NOAPI om het aan de gang te krijgen, heb hem geoptimaliseerd voor AMD64, voor de rest geen instellingen veranderd. Kan iemand me helpen heb geen idee waar het aan ligt.

Offline Htbaa

• Lid
« Reactie #613 Gepost op: 2007/10/15, 20:59:58 »
Wat is nu je probleem dan?
Htbaa
blog.htbaa.com
Brandweeruren

patrick27

• Gast
« Reactie #614 Gepost op: 2007/10/15, 21:18:27 »
sorry ik bedoel ik krijg geen draadloze verbinding tot stand (wel lan) weet zeker dat ik de juiste wireless gegevens invul. Weet niet hoe ik verder moet.

Offline Htbaa

• Lid
« Reactie #615 Gepost op: 2007/10/15, 21:24:25 »
Wat krijg je van iwconfig terug? Staat je wireless er wel bij?
Htbaa
blog.htbaa.com
Brandweeruren

patrick27

• Gast
« Reactie #616 Gepost op: 2007/10/15, 22:27:00 »
ik krijg dit terug ( ben beginnend in linux hoor)

lo        no wireless extensions.

eth0      no wireless extensions.

eth1      IEEE 802.11b/g  ESSID:""  Nickname:"Broadcom 4311"
          Mode:Managed  Access Point: Invalid  
          Link Quality=0/100  Signal level=-256 dBm  Noise level=-256 dBm

patrick27

• Gast
« Reactie #617 Gepost op: 2007/10/15, 23:02:41 »
en in bestand /etc/network/interfaces   staat

auto lo
iface lo inet loopback

auto eth0
iface eth0 inet dhcp

auto eth1
iface eth1 inet dhcp

auto eth2
iface eth2 inet dhcp

auto ath0
iface ath0 inet dhcp

auto wlan0
iface wlan0 inet dhcp

~

Yven

• Gast
« Reactie #618 Gepost op: 2007/10/16, 19:55:54 »
Heej, nog een n00b vraag :)..

Ik heb een prism54 wirelesskaart in mijn laptop zitten. Ik heb de driver gedownload met Synaptic Package manager, maar ik zie nog steeds geen wireless netwerk icoon ergens verschijnen. Niet bij netwerk icoontje helemaal rechts boven en niet onder system -> network.. Moet ik hem nog op een manier activeren?

patrick27

• Gast
« Reactie #619 Gepost op: 2007/10/17, 20:47:41 »
Ik probeer draadloos internet aan de praat te krijgen onder Ubuntu, echter dit lukt niet. Ik heb een HP 6248eu laptop gekocht. Via windows heb ik een goede draadloze verbinding. Ik gebruik de volgende gegevens:
WPA Personal-TKIP heb een wachtwoord die ik zeker goed heb ingevuld immers in windows lukt het wel.
Netwerkkaart is een Broadcom 802.11g-netwerkadapter, router een speedtouch 580i.
Ik start Ubuntu op via NOAPI om het aan de gang te krijgen, heb hem geoptimaliseerd voor AMD64, voor de rest geen instellingen veranderd. Kan iemand me helpen heb geen idee waar het aan ligt.

>> iwconfig geeft dit terug
lo        no wireless extensions.

eth0      no wireless extensions.

eth1      IEEE 802.11b/g  ESSID:""  Nickname:"Broadcom 4311"
          Mode:Managed  Access Point: Invalid  
          Link Quality=0/100  Signal level=-256 dBm  Noise level=-256 dBm

>> in in bestand /etc/network/interfaces   staat

auto lo
iface lo inet loopback

auto eth0
iface eth0 inet dhcp

auto eth1
iface eth1 inet dhcp

auto eth2
iface eth2 inet dhcp

auto ath0
iface ath0 inet dhcp

auto wlan0
iface wlan0 inet dhcp

~

Offline Htbaa

• Lid
« Reactie #620 Gepost op: 2007/10/17, 22:19:27 »
Je geeft op dat je eth1 (je wireless dus) gewoon via dhcp een ip adres moet krijgen. Je moet aangeven van welk netwerk je een adres wilt krijgen. Heb zo niet een twee drie geen voorbeeld bij de hand om dat in te stellen. Maar dat kan in je /etc/network/interfaces bestand.

Ehm, ik geloof dat je met "iwconfig eth1 scan" kan scannen op beschikbare netwerken. Als dat werkt dan is het een kwestie van configureren.
Htbaa
blog.htbaa.com
Brandweeruren

Offline Tico

• Lid
« Reactie #621 Gepost op: 2007/10/17, 22:47:33 »
@Patrick:

Als je iwlist channelingeeft, komt het kanaal dan overeen met hetgeen je terugkrijgt middels commando: iwlist scanningkomt het kanaal overeen?

zo nee, dan aanpassen met sudo iwconfig eth1 channel 6(waarbij je het nummer invult voor het juiste kanaal)

ps controleer ook even of de restricted driver (nog steeds) is ingeschakeld, die was bij mij na de laatste gutsy update uitgevinkt geraakt (Systeem-Beheer-Beperkt ondersteunde stuurprogramma's)

Offline bandit

• Lid
« Reactie #622 Gepost op: 2007/10/18, 21:08:55 »
ik heb nu 7.10
ik kan mijn draadloos netwerk zien en inloggen als allesopen staat (zichtbaar,web loos,geen mac )

maar als ik iets aan zet ,kom ik er dus helemaal niet meer in,hij zegt : wachten op netwerk sleutel.

iemand een idee ?

groetjes
bandit

Kevf

• Gast
« Reactie #623 Gepost op: 2007/10/19, 00:28:59 »
Ik vermoed dat je je netwerkkey moet invullen bij system ==> administration ==>  network ==> properties ;)

Ik heb een probleem met een sweex dongle. Heb bij de settings alles ingesteld:
Netwerknaam, wepkey (hexa) en de statische gegevens van mijn pc. Het lampje van de dongle gaat ook branden als ik ff opstart maar hij maakt uiteindelijk geen verbinding.

een deel van lsusb:

Bus 003 Device 002: ID 148f:2573 Ralink Technology, Corp.

Ik ben totaal nieuw met Ubuntu icm draadloos netwerken. Dus als iemand mij bij het handje wil nemen ;)

Edit: ik heb de driver cd overigens nog wel gewoon. Las ik hier en daar dat die ook gewoon kon werken. Zou alleen niet weten hoe.

Offline DarkStar

• Lid
    • Mijn persoonlijke website
« Reactie #624 Gepost op: 2007/10/19, 08:44:48 »
Kevf, wat is de output die je krijgt als je in de terminal iwconfig ingeeft?
De inhoud van het bestand /etc/network/interfaces mag je hier ook eens posten (je kan dit zien door het volgende in te geven in de terminal: sudo cat /etc/network/interfaces )
Met de driver cd ga je helaas weinig kunnen beginnen vrees ik, omdat er enkel drivers voor windows zullen voorzien zijn (en misschien voor Mac). Ga eens kijken in Systeem > Beheer > Beperkt ondersteunde stuurprogramma's en kijk of de optie is ingeschakeld om "restricted drivers" te gebruiken.

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °