Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Draadloos netwerk onder linux (stel hier je draadloze vragen)  (gelezen 311405 keer)

samjoye13

• Gast
Draadloos netwerk onder linux (stel hier je draadloze vragen)
« Reactie #550 Gepost op: 2007/04/07, 14:15:32 »
I'm pretty knew, but I think I found a solution to the intel wireless solution.. You install automatix, then through that you install boot up manager.. you simply remove the wireless start-up...
I think afcourse.. (but it works for me so..)

cya..

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
« Reactie #551 Gepost op: 2007/04/07, 14:21:26 »
Citaat van: samjoye13
I'm pretty knew, but I think I found a solution to the intel wireless solution.. You install automatix, then through that you install boot up manager.. you simply remove the wireless start-up...
I think afcourse.. (but it works for me so..)

cya..
intel pro wireless zou perfect moeten werken out of the box, voor zover ik weet.

En het gebruik van Automatix wordt hier sterk afgeraden!
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #552 Gepost op: 2007/04/07, 14:54:25 »
lol

Inderdaad, Intel draadloos werkt uit-de-doos. Een slechte oplossing dus, en dat bovendien voor een niet-bestaand probleem! Het moet niet gekker worden....

-toevoeging-
In het Engels, op een NL forum.....  Zou het een bot zijn? Of een trol?

hostafa

• Gast
« Reactie #553 Gepost op: 2007/04/10, 19:21:38 »
Ik heb net ubuntu 6.10 edgy geïnstalleerd (vorige week ergens) en ik ben dan ook al een week aan het prutsen om mn wireless aan de praat te krijgen.
De eerste pagina's heb ik wat overlopen maar veel hielp het niet. Ik zit met een interne 3945abg-kaart van Intel en ik krijg het volgende met iwconfig:

lo        no wireless extensions.

eth0      no wireless extensions.

eth1      IEEE 802.11g  ESSID:""  Nickname:""
          Mode:Managed  Frequency:2.462 GHz  Access Point: xx:xx:xx:xx:xx:xx  
          Bit Rate:54 Mb/s   Tx-Power:15 dBm  
          Retry limit:15   RTS thr:off   Fragment thr:off
          Power Management:off
          Link Quality=88/100  Signal level=-45 dBm  Noise level=-46 dBm
          Rx invalid nwid:0  Rx invalid crypt:0  Rx invalid frag:0
          Tx excessive retries:0  Invalid misc:523   Missed beacon:0

sit0      no wireless extensions.
Ubuntu zegt dus wel dat ik verbonden ben (in de network manager toont hij een signaalsterkte van 99%) maar hij wil geen verbinding maken met het net...

Offline mcgyver

• Lid
« Reactie #554 Gepost op: 2007/04/11, 13:05:54 »
Ik heb dezelfde chip onboard op mijn Toshiba laptop. Doet het out of the box in Edgy. Probeer het even zonder beveiliging. Hoor het antwoord graag.

schoappied

• Gast
« Reactie #555 Gepost op: 2007/04/22, 15:53:53 »
Hoi,

Heb Feity geinstalleerd en kan niet meer op internet, via het draadlozenetwerk... Gisteren lukte het eerst ook niet, maar op eens 'per ongeluk' wel. Vannacht viel ie plotseling weer uit en ik kom er niet meer op. Kan iemand mij helpen?

Graag, want zonder internet is het ook lastig bronnen ophalen /:

iwconfig
lo   no wireless extensions

etho no wireless extensions

ra0 RT2500 wireless Essid: '******'
mode: managed freq = 2.412 Ghz Bit rate : 11 Mb/s
Txpower  0 dBm

RTS thr: off Fragment thr. off  L Quality = 0/100 signal  level = -67 dBm  Noise level -208 dBm

De rest van de gegevens is allemaal 0

schoappied

• Gast
« Reactie #556 Gepost op: 2007/04/22, 18:05:42 »
Als ik de beveiliging van het netwerk haal, kan ik er wel op komen...

Essid: ********
wachtwoordtype: websleutel hexadecimaal
networkwachtewoord: -
condiguratie: DHCP (automatisch)

Volgens mij moet ik als ik een wachtwoord in wil vullen wachtwoordtype ascii hebben...

Wat is eigenlijk het verschil tussen die websleutels?
Heeft iemand tips of ideeen gezien mijn twee berichten?

Dank alvast!

Offline woteb

• Lid
« Reactie #557 Gepost op: 2007/04/26, 10:53:17 »
Ik ben nu op mijn werk, maar vanavond zal ik eens wat scriptjes posten die je misschien kunnen helpen.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

schoappied

• Gast
« Reactie #558 Gepost op: 2007/04/26, 13:24:21 »
Citaat van: woteb
Ik ben nu op mijn werk, maar vanavond zal ik eens wat scriptjes posten die je misschien kunnen helpen.
Graag!

Offline woteb

• Lid
« Reactie #559 Gepost op: 2007/04/26, 22:38:33 »
Okay.... Ik heb thuis en op mijn werk twee verschillende instellingen van het netwerk.
Thuis dus een andere WEPkey dan op school.

Wat ik heb gedaan is de instelling van thuis gekopieerd (binnen /etc/network), dus interfaces gekopieerd naar ovislink en voor school naar ovislink.jsb.
dit zijn dus de instellingen van de wirelesskaart voor tuis en op school.

Deze staan hieronder:

# This file describes the network interfaces available on your system
# and how to activate them. For more information, see interfaces(5).

# The loopback network interface
auto lo
iface lo inet loopback

iface eth0 inet dhcp

auto eth0

iface wlan0 inet dhcp
wireless-essid WLAN
wireless-key abc1234abc

auto wlan0

en

# This file describes the network interfaces available on your system
# and how to activate them. For more information, see interfaces(5).

# The loopback network interface
auto lo
iface lo inet loopback

iface eth0 inet dhcp

auto eth0

iface wlan0 inet dhcp
wireless-essid AP_Juliana
wireless-key 1234567890abcdefghij12345

auto wlan0

Let wel, er staan dus DRIE bestandjes in /etc/entwork met de instellingen. interfaces (met de huidige instellingen) en ovislink (thuis) en ovislink.jsb (voor school).

Om te switchen heb ik twee scriptjes gemaakt die er voor zorgen dat /etc/network/interfaces wordt overschreven met de instellingen voor thuis en voor school.

Hier de scriptjes:

ovislink (voor de thuissituatie)

#!/bin/sh
cp /etc/network/ovislink /etc/network/interfaces
ifdown wlan0
ifup wlan0

en ovislinkjsb (voor school)

#!/bin/sh
cp /etc/network/ovislink.jsb /etc/network/interfaces
ifdown wlan0
ifup wlan0

Beide scripjes heb ik met chmod +x ovislink en chmod +x ovislinkjsb van de juiste rechten voorzien en naar /usr/bin gekopieerd.Beide scriptjes zorgen ervoor dat /etc/interfaces wordt overschreven met de instellingen van het juiste netwerk + WEPkey en dat het netwerk wordt herstart, zodat het ook meteen werkt.

Met Alacarte heb ik een submenu aangemaakt en beide scriptjes in het gnomemenu gezet. Let erop dat je als commandoregel : gksudo gebruikt. Voor commando heb ik daar ovislink en ovislinkjsb ingevoerd. Met gksudo zorg ik ervoor dat het commando als root wordt uitgevoerd.

Werkt hier perfect, binnen enkele secondes het netwerk overgeschakeld naar de thuis- of de werksituatie.

PS: De WEPkeys heb ik uiteraard van fake informatie voorzien. Je vult daar dus je eigen WEPkey in met ascii tekens 10 karakters voor WEP64 en 25 karakters voor WEP128.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

100Bram

• Gast
« Reactie #560 Gepost op: 2007/04/30, 11:01:01 »
Ik heb met ubuntu onvoldoende signaal (9/100) om verbinding te maken met mijn router.
Met mijn windows had ik 20/100 (n dit was genoeg). Hoe kan dit?

jevdemaxx

• Gast
« Reactie #561 Gepost op: 2007/05/10, 20:00:16 »
Probleem met draadloos adapter asus 167,

Ik heb met ndiswrapper de driver geinstalleerd, volgens
een het de engelstalige ubuntu-site,
de uitvoer van

"ndiswrapper -l"

Installed ndis drivers:
rt73            driver present, hardware present

"iwconfig"

sit0      no wireless extensions.

heb ik dan stappen overgeslaan, al denk ik het niet,
kan mij iemand verderhelpen,

Misschien is het ook nutig te vertellen dat ik nu surf via
een netwerkkabel via eth0

Alvast bedankt

jevdemaxx

• Gast
« Reactie #562 Gepost op: 2007/05/11, 14:37:14 »
Beste ubuntu's

Na nog een dagje googelen, heb ik eens alle installaties ongedaan gemaakt,
en deze howto gevolgd:

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=31926

alles lukt tot aan: "sudo iwlist wlan0 scan"
dan krijg ik volgende uitvoer:

wlan0     Interface doesn't support scanning.

Ik weet echt niet hoe ik verder moet,

Hulp is erg welkom

Bedankt

Jeroen

Offline christan

• Lid
« Reactie #563 Gepost op: 2007/05/22, 23:00:41 »
Hallo allemaal,

Ik ben hier behoorlijk nieuw (15 minuten lid), maar heb hier wel al regelmatig rondgesnuffeld om de boel aan de praat te krijgen. De boel is: een oude Dell laptop (PIII), Ubuntu 7.04, en WiFi via een Sitecom router, met internet van @Home. Tijdens het snuffelen was mij al duidelijk geworden dat hier meer mensen problemen mee hadden/hebben.

Daarom wilde ik een positieve bijdrage te leveren door iedereen hier hartelijk te bedanken, want dankzij dit forum is het mij gelukt om die boel inderdaad aan het werk te krijgen!

Ik ben een rasechte newbie qua Ubuntu, die "wel wat" van Windows weet (mag ik die naam hier wel uitspreken? :-) )  maar ik ben wel helemaal overstag nu. Wat een heerlijk besturingssysteem is dit! In eerste instantie ging het mij, zoals zoveel anderen, om de kosten te drukken (Ubuntu is free), maar nu ik ermee begin te "werken", blijkt dat het gebruikersgemak enorm is.

Ik zal hier zeker nog vaker komen, wanneer ik ergens niet uit kom, of om te kijken of ik anderen kan helpen en hen net zo enthousiast te maken als ik inmiddels ben.

THNX Every1!
Christan
Jesus H. Tapdancing Christ! The Band, Elwood! The Band!!!

« Reactie #564 Gepost op: 2007/05/23, 07:24:26 »
Heb ook een Wireless verbinding, zowel op de laptop als op de pc.
Had ook moeilijkheden, deze zijn nu opgelost door de mensen van Telenet, als volgt...
- USB D-Link aangeschaft, aansluiten...  
Dan ga ik naar instellingen... Netwerk
- SSID = wifi49 bij mezelf
- Wepkey = Deze is u waarschijnlijk bezorgt door uw provider, bij mij 9 letters en 1 cijfer
- Hexadecimal
- onder DHCP
Het balkje heeft wel wat tijd nodig, ik start dan gewoon even terug op en heb verbinding...
Niet vergeten roaming af te vinken anders kun je niets invullen, de verbinding eronder DRAADVERBINDING uitvinken.
Kan gebeuren, en gebeurt dat het vanzelf weer aangevinkt is, gebeurt bij mij meermaals, terug afvinken dus.
Geeft bij mij rausb0
Bij de pc zelfs eth0
Doch heb géén grote problemen meer. Doch deze draadloze verbinding is zeker niet erg stabiel vindt ik.
Eenmaal gevonden, en het zaakje valt uit, helpt het meestal wel met eens terug op te starten.
Ik weet, het is omslachtig, maar op de netwerkmanager komt dan als men hem aanklikt, handmatige instelling. ( Manuel Netwerk Configuration )
Hoop dat er hier wat tussen zit die kan helpen.
Freddy
Packard Bell desktop 1024MB : Ubuntu 11.04
Intel computer 512MB : Xubuntu 11.04
HP - paviljon 1024 MB : Bodhi Linux

Offline Barend

• Lid
« Reactie #565 Gepost op: 2007/06/03, 12:54:52 »
Draadloos is een beetje lastig als ik alles zo lees hier maar ben mijn probleem nog niet tegen gekomen. Ik heb een sweex usb wireless adapter maar als ik die in de usb poort plug dan wordt de hele laptop instabiel en werkt helemaal niets meer. Trek ik de stekker er uit en start ik de laptop opnieuw op dan werkt alles weer maar als ik de usb adapter er weer inplug weer het zelfde. Ik heb nu versie 7.04 maar bij 6.10 was er niets aan de hand. Ik heb geprobeerd om met ndiswrapper de drivers te instaleren maar dat kan blijkbaar niet als je de adapter er niet in hebt zitten. Ik krijg dan steeds de melding : invalid driver. Ik ben even door mijn opties heen, heeft iemand suggesties? Voor de duidelijkheid, ik heb 7.04 schoon geinstalleerd dus niet een update gedaan.

Offline BailHope

• Lid
    • Techneut
« Reactie #566 Gepost op: 2007/06/03, 13:27:16 »
Citaat van: jevdemaxx
Beste ubuntu's

Na nog een dagje googelen, heb ik eens alle installaties ongedaan gemaakt,
en deze howto gevolgd:

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=31926

alles lukt tot aan: "sudo iwlist wlan0 scan"
dan krijg ik volgende uitvoer:

wlan0     Interface doesn't support scanning.

Ik weet echt niet hoe ik verder moet,
Beste Jeroen,
doe eens "iwconfig" in de terminal. Daar krijg je te zien welke alias bij je draadloze kaart hoort. Het is heel goed mogelijk dat dit niet wlan0 is.
Degene die geen draadloze kaart zijn krijgen de lijn "no wireless extensions" met zich mee. Bij alles dat draadloze communicatie ondersteund staat er iets anders. Ik kan je niet zeggen precies wat, want ik heb in deze computer geen draadloze kaart zitten.

Daarna vervang je die alias gewoon in het commando.
Ubuntu user #12046
Mijn blog voor techneuten: http://techneut.wordpress.com
Voor de professionele IT'er: http://it-potato.blogspot.com

Offline Barend

• Lid
« Reactie #567 Gepost op: 2007/06/03, 21:25:20 »
Ik ben nog bezig met m'n Freeze probleem als ik de sweex usb adapter gebruik en in mijn zoektocht kwam ik op deze site terecht; http://rt2x00.serialmonkey.com/phpBB2/viewtopic.php?t=3857 . Daaruit begrijp ik dat er in versie 7.04 een standaard driver zit voor wireless netwerken. En dat die driver niet echt geweldig is en dat meedere mensen met verschillende wireless netwerkkaarten er last van hebben.  Het zou gaan over de driver met de naam ; rt61pci , maar hoe verwijder ik die driver?

Offline Trudi

• Lid
« Reactie #568 Gepost op: 2007/06/10, 11:16:57 »
Hallo Ubuntu&friends,
 Ik installeerde Feisty Fawn op een nw laptop. Alles werkte geweldig...tot gisteren!  Na het afsluiten van een hotspot en de machine en het later weer opstarten bleek de wireless verdwenen.

Dit kreeg ik via Terminal:

lspci
00:00.0 Host bridge: Intel Corporation Mobile 945GM/PM/GMS/940GML and 945GT Express Memory Controller Hub (rev 03)
00:02.0 VGA compatible controller: Intel Corporation Mobile 945GM/GMS/940GML Express Integrated Graphics Controller (rev 03)
00:02.1 Display controller: Intel Corporation Mobile 945GM/GMS/940GML Express Integrated Graphics Controller (rev 03)
00:1b.0 Audio device: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) High Definition Audio Controller (rev 02)
00:1c.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) PCI Express Port 1 (rev 02)
00:1c.2 PCI bridge: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) PCI Express Port 3 (rev 02)
00:1d.0 USB Controller: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) USB UHCI #1 (rev 02)
00:1d.1 USB Controller: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) USB UHCI #2 (rev 02)
00:1d.2 USB Controller: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) USB UHCI #3 (rev 02)
00:1d.3 USB Controller: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) USB UHCI #4 (rev 02)
00:1d.7 USB Controller: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) USB2 EHCI Controller (rev 02)
00:1e.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801 Mobile PCI Bridge (rev e2)
00:1f.0 ISA bridge: Intel Corporation 82801GBM (ICH7-M) LPC Interface Bridge (rev 02)
00:1f.2 IDE interface: Intel Corporation 82801GBM/GHM (ICH7 Family) Serial ATA Storage Controller IDE (rev 02)
00:1f.3 SMBus: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) SMBus Controller (rev 02)
01:04.0 CardBus bridge: O2 Micro, Inc. OZ601/6912/711E0 CardBus/SmartCardBus Controller (rev 40)
01:0a.0 FireWire (IEEE 1394): Texas Instruments TSB43AB22/A IEEE-1394a-2000 Controller (PHY/Link)
03:00.0 Network controller: Intel Corporation PRO/Wireless 3945ABG Network Connection (rev 02)
04:00.0 Ethernet controller: Marvell Technology Group Ltd. 88E8055 PCI-E Gigabit Ethernet Controller (rev 12)

ifconfig -a
eth0      Link encap:Ethernet  HWaddr 00:03:0D:53:43:3B  
          UP BROADCAST MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          RX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:1000
          RX bytes:0 (0.0 b)  TX bytes:0 (0.0 b)
          Interrupt:16

lo        Link encap:Local Loopback  
          inet addr:127.0.0.1  Mask:255.0.0.0
          inet6 addr: ::1/128 Scope:Host
          UP LOOPBACK RUNNING  MTU:16436  Metric:1
          RX packets:8 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:8 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:0
          RX bytes:400 (400.0 b)  TX bytes:400 (400.0 b)

iwconfig

Ball Hope zegt:
Citaat
doe eens "iwconfig" in de terminal. Daar krijg je te zien welke alias bij je draadloze kaart hoort. Het is heel goed mogelijk dat dit niet wlan0 is.
Degene die geen draadloze kaart zijn krijgen de lijn "no wireless extensions" met zich mee. Bij alles dat draadloze communicatie ondersteund staat er iets anders. Ik kan je niet zeggen precies wat, want ik heb in deze computer geen draadloze kaart zitten.

Daarna vervang je die alias gewoon in het commando.
Bij mij werkt dat dus niet. Waar is de wireless kaart gebleven? vraag ik me af.
Stel: ik doe nu maar weer een clean install, kan dit probleem zich dan herhalen? @!&*@!!! (asjemenou!)

Offline Erik5

• Lid
« Reactie #569 Gepost op: 2007/06/23, 22:16:31 »
Aangezien ik internet via USB-poort (tellus twl-u110) heb, en internet viq USB absoluut niet geschikt is voor Ubuntu en ik geen uren tijd wil verspillen aan het intstellen.  (heb zelf nooit iets anders gekend dan dat en inbelverbinding)

Wat is dan wel geschikt voor draadloos internet, als er geen poort is voor een wireless card, of toch niet in bij mijn zien. En wat zou zoiets kosten??

Groeten Edesmedt

NIEMAND???
Free(dom) for life, open-source

Offline Erik5

• Lid
« Reactie #570 Gepost op: 2007/06/24, 16:06:33 »
Nog een vraag, ik heb wat rondgekeken bij die USB-poort gedoe, en ik kwam op het idee;

De windowsdriver onder wine te installeren, zou dat werken??

langezwieper

• Gast
« Reactie #571 Gepost op: 2007/06/27, 11:06:24 »
Ik heb via de volgende wiki https://help.ubuntu.com/community/WifiDocs/Driver/bcm43xx/Edgy mijn broadcom wireless geinstalleerd
(deze zie ik ook met iwconfig)

echter lukt het me niet om een wep netwerk te connecten (niet via terminal, niet via network manager) hij blijft connecten en timedout...

Offline Erik5

• Lid
« Reactie #572 Gepost op: 2007/06/29, 13:56:59 »
Ik heb een USB (tellus TWL-U11) drivers geïnstaleerd via ndiswrapper.
Kan niet pingen, en bij iwconfig geeft het bij alles waarde 0.

Help mij a.u.b

alfonsbos

• Gast
« Reactie #573 Gepost op: 2007/06/29, 16:39:04 »
Ben kennelijk één van de velen. Gefrustreerd door Windows nieuwsgierig geworden naar Linux. Ubuntu 7.04 geinstalleerd. Ben enthousiast over deze eerste kennismaking, met uitzondering van instellen draadloos netwerk. Heb nu in plaats van een thuisnetwerk een desktop met Ubuntu (zonder internet/emailverbinding) en een laptop met Windows (XP), gelukkig nog wel met verbinding. Router/modem is van Thomson (Speedtouch 716v5 WL), adapter eveneens (Speedtouch 121g USB). Zijn/waren favorieten van xs4all en van mij in verband met WPA encryptie. Ben niet van plan extra hardware aan te schaffen (heb nog router en adapters van Eminent met alleen WEP).
Heb reacties op internet/WLAN gelezen, voor het grootste deel voor mij volstrekt onbegrijpelijk. Mijn Ubuntu desktop 'ziet' om te beginnen geen enkel draadloos apparaat. Ik ben nog onvoldoende thuis in Linux om allerlei scripts uit te voeren, files te importeren (via de laptop), geavanceerde instellingen te wijzigen. Heb behoefte aan een echte handleiding (die niet allerlei kennis vooronderstelt). Graag uitvoerige hulp! Bij voorbaat mijn grote dank.

Offline Hanssun

• Lid
« Reactie #574 Gepost op: 2007/06/30, 08:23:50 »
Goedemorgen mensen,

Ik heb een vraag: ik heb  gisteren Ubuntu op mij computer geinstalleerd en ik moet zeggen dat alles maar dan ook alles perfect werkt dus met 1 woord gewellig! :), alleen heb ik 1 dingetje ik heb een tooesenbord van Logitech de Bluetooth Desktop MX 5000 met een lasermuis MX 1000.
Als ik opstart dan moet ik steeds even de USB Bluetooth miniontvanger eruit trekken en dan doet die het weer maar weet iemand misschien hoe ik dat probleempje op kan lossen?

Groet Hans,