Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wat - waar - hoe ?  (gelezen 875 keer)

Vraagtekens

• Gast
Wat - waar - hoe ?
« Gepost op: 2009/08/12, 12:45:56 »
Met als enige kennis van zaken het lezen van een paar artikelen in computer blaadjes over diverse Linux OS versies, heb ik om alles zelf eens te bekijken enkele dagen geleden de stoute schoenen aangetrokken, en met Wubi tijdelijk Ubuntu-9.04 geinstalleerd.
Doelbewust via Wubi, ook al mag dat beperkingen en vertraging geven, omdat de installatie dan - indien nodig - eenvoudig kan worden verwijderd.

De installatie vereisten schijnen mij niet geheel correct : je hebt in de praktijk niet 10 maar minimaal 13 GB nodig. De eerste installatie poging liep vast omdat ik probeerde te installeren op een 11 GB vrije ruimte op de 'D' schijf. Na het plaatsen van een schone reserve 40 GB NTSF harde schijf verliep de installatie uiteindelijk eenvoudig en snel - zonder enige problemen. Een goed begin!

Goed : als mijn computer nu opstart krijg ik het keuze menu tussen Windows XP prof en Ubuntu. Beide OS versies werken zonder problemen, maar na decennia ervaring met meerdere Dos en Windows versies is mijn XP compleet met alles wat ik wil, en voelt Ubuntu nogal koud, onbekend, en beperkt aan.

Mijn grootste probleem is dat het erg onduidelijk is hoe het werkt, en hoe je extra functies moet installeren, stoppen, en/of verwijderen.
Voorbeeld 1 : ik krijg direct na het opstarten van Ubuntu heel (te) kort een (menu) bericht. Volg je dat dan krijg je een vrijwel eindeloze geheugen test, zonder opgave hoe dat te stoppen en terug te keren.
Voorbeeld 2 : in Firefox wil ik graag extra functies zoals flash en geluid installeren. Maar de instructies hoe dat te doen zijn - althans voor mij - geheel onbegrijpelijk, geschreven in een soort technisch "Mongools", en verwijzend naar onbekende functies en locaties.
Ubuntu mag dan misschien de Linux versie zijn voor de simpele computer "amateur", maar dat betreft dan wel als gebruiker van een systeem dat reeds opgezet is, en beslist niet van een systeem dat na installatie nog opgezet moet worden.

Diverse artikelen op het Internet en zelfs hier op dit forum geven mij hetzelfde ongemakkelijke gevoel dat ik overhield van mijn allereerste computer demonstratie (van een TRS80 bij Radioshack in de 70's) : een "fundie" die vingervlug en supersnel over het toetsenbord dartelt, zonder daarbij ook maar enig inzicht te verschaffen in wat hij nu werkelijk aan het doen was.         

Is er niet ergens een duidelijke gebruiksaanwijzing voor Ubuntu beginners wat - waar - hoe te doen om hun OS op te zetten naar hun wensen?
Een post hier op dit forum, elders op een Internet website, of in een boek? Nogmaals : voor een eerste-dag-beginner !!!
Ik wil het best - en graag - leren, maar als de aanwijzingen net zo helder zijn als het koffiedik bij mijn oma, dan heb ik nogal snel de neiging om op "afsluiten" te klikken. En gebeurt dat te vaak, dan wordt mijn volgende vraag op dit forum : hoe verwijder ik het keuze menu tijdens het opstarten van mijn computer?

Vast bedankt voor je hulp !

:)

Re: Wat - waar - hoe ?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/08/12, 12:49:09 »
http://sites.google.com/site/computertip/

Met dank aan pjotr.

Lees dit maar eens rustig door, dit is een prima begin :)

edit: Bij elk OS duurt het even voordat je het volledig onder de knie hebt. Er is een omslag in het denken voor nodig. Zie het als een uitdaging om je normale bezigheden allemaal met Ubuntu te doen.
« Laatst bewerkt op: 2009/08/12, 12:50:40 door kebabfish »
Op de chat te vinden als debiantux

« Reactie #2 Gepost op: 2009/08/12, 12:50:17 »
Allereerst welkom op dit forum :)

Citaat
Mijn grootste probleem is dat het erg onduidelijk is hoe het werkt, en hoe je extra functies moet installeren, stoppen, en/of verwijderen.
Vrij simpel: ontdek het zelf. Kijk rond, start programma's op, google je vragen. Daar leer je het meeste van.

Citaat
Voorbeeld 1 : ik krijg direct na het opstarten van Ubuntu heel (te) kort een (menu) bericht. Volg je dat dan krijg je een vrijwel eindeloze geheugen test, zonder opgave hoe dat te stoppen en terug te keren.
Daar heb ik nog nooit van gehoord, misschien iets typisch voor Wubi?

Citaat
Voorbeeld 2 : in Firefox wil ik graag extra functies zoals flash en geluid installeren. Maar de instructies hoe dat te doen zijn - althans voor mij - geheel onbegrijpelijk, geschreven in een soort technisch "Mongools", en verwijzend naar onbekende functies en locaties.
Als Firefox een bepaalde plug-in nodig heeft, komt Firefox zelf met een mededeling d.m.v. een informatiebalk die aangeeft dat er missende functionaliteit is. Je kunt dan een wizard openen om deze software te installeren.

« Reactie #3 Gepost op: 2009/08/12, 12:50:30 »
Antwoord op 2.

Ga naar Toepassingen in de bovenste gnome balk.
Selecteer installeren/verwijderen.
Zoek nu in de balk op: restricted extras

(check ubuntu als u de normale ubuntu draait, druk dan op wijzigingen doorvoeren

Offline Vaganzza

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/08/12, 12:52:40 »
Is er niet ergens een duidelijke gebruiksaanwijzing voor Ubuntu beginners wat - waar - hoe te doen om hun OS op te zetten naar hun wensen?
Een post hier op dit forum, elders op een Internet website, of in een boek? Nogmaals : voor een eerste-dag-beginner !!!
Ik wil het best - en graag - leren, maar als de aanwijzingen net zo helder zijn als het koffiedik bij mijn oma, dan heb ik nogal snel de neiging om op "afsluiten" te klikken. En gebeurt dat te vaak, dan wordt mijn volgende vraag op dit forum : hoe verwijder ik het keuze menu tijdens het opstarten van mijn computer?

Het is wel in het Engels, maar hier is een pdf van een boek: http://digg.com/linux_unix/Free_Ubuntu_Pocket_Guide_Available_for_Download

« Reactie #5 Gepost op: 2009/08/12, 12:52:48 »
Hey Vraagtekens, welkom hier op het forum.
Je kunt best toch eerst wat leeswerk verrichten en de link die kebabfish opgeeft is hier uitstekend voor alsook de documentatie hier op het forum: http://wiki.ubuntu-nl.org/
Je moet er wel rekening mee houden dat Ubuntu geen Windows is en je moet je daarom rustig de tijd gunnen om Ubuntu te verkennen en dit kan in het begin met wat frustratie gepaard gaan.
Maar als je volhoud ben je er achteraf zoveelste blijer om.
Alvast succes ermee.
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Vraagtekens

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 2009/08/12, 13:10:43 »
Dank aan allen hier voor de diverse adviezen. Ik ga het allemaal op mijn gemak nalopen, waar nodig suggesties afdrukken, en proberen!
Ik kom zeker spoedig weer hier terug met verdere vragen .
 :)