Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (Opgelost) Nieuw IP-adres gekregen bij installatie Ubuntu 8.04?!  (gelezen 23739 keer)

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Nieuw IP-adres gekregen bij installatie Ubuntu 8.04?!
« Reactie #25 Gepost op: 2009/08/13, 01:15:41 »
Beide pc's opnieuw opgestart. Zo ziet het er nu uit (het enige dat ik heb gewijzigd is het End IP, de gegevens bij 'Use the following Static IP address' stonden daar al en heb ik maar laten staan):

Re: Nieuw IP-adres gekregen bij installatie Ubuntu 8.04?!
« Reactie #26 Gepost op: 2009/08/13, 01:19:32 »
Mooi nu rest je nog de PCtjes van een ander IP adres te voorzien boven de 192.168.1.6 range zie postje hiervoor..
 ;)
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Nieuw IP-adres gekregen bij installatie Ubuntu 8.04?!
« Reactie #27 Gepost op: 2009/08/13, 01:43:34 »
Bladzijde 10
De Firewall en het NAT mechanisme in de ADSL router moet je inschakelen anders krijg je zowiezo problemen.
Stond uiteráárd al ingeschakeld. =D

Bladzijde 13-14
Hier zie je staan UPnP.
Klik erop en schakel dit uit.
Stond uiteráárd al uitgeschakeld. =D

Bladzijde 20
Hier zie je ertussen staan "Remote log"
Nu kan je 2 dingen doen.
*Of regelmatig (1 x in de maand- ligt aan je data verkeer) die router ff uit en weer aan zetten ? ( powerup geven)
*Of een log versturen.
Omdat hij die hard verstuurd leegt hij bijna altijd zijn geheugen en dus is dit probleem ook weer opgelost.
De router gaat elke avond/nacht uit en de volgende dag weer aan, dus dit probleem is geen probleem. =D

Bladzijde 21  (5.2)
Hier kan je een IP adres neerzetten, maakt niet uit wat voor IP adres want we willen die log toch niet zien.

Waarom je een willekeurig IP adres hier kan neerzetten komt omdat die routers toch niet controleren of het wel of niet is aangekomen  XD
Log Level staat (standaard) op Info, er staat geen IP-adres ingevuld, dus als ie het daar al twee jaar mee doet dan mag dat van mij zo blijven, en dat logging destination-vak staat (ook standaard) op None. Ik wijzig hier dus maar niets.

Bladzijde 22
Hier kan je het wachtwoord en de gebruikersnaam veranderen.
Doe dit!
Dat is heel belangrijk, laat nooit het frabrieks wachtwoord en gebruikersnaam erin staan. !
Het fabriekswachtwoord en de gebruikersnaam zijn meteen gewijzigd toen die router hier een paar jaar geleden dienst ging doen. =D


De router heeft op dit moment beide pc's het oude IP-adres gegeven, alleen zijn ze nu dynamisch. Ik neem aan dat de volgende stap is om ze een statisch adres te geven. Dat wordt dan zeker het aanpassen van het bestandje waar ik het over had, maar even de naam van kwijt ben?

Re: Nieuw IP-adres gekregen bij installatie Ubuntu 8.04?!
« Reactie #28 Gepost op: 2009/08/13, 01:45:25 »
Yups dat bestandje mot je hebben en dan lekker een vast IP adres gebruiken  ;)
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Nieuw IP-adres gekregen bij installatie Ubuntu 8.04?!
« Reactie #29 Gepost op: 2009/08/13, 01:54:14 »
Mooi nu rest je nog de PCtjes van een ander IP adres te voorzien boven de 192.168.1.6 range zie postje hiervoor..
 ;)
Je bedoelt dit?
Citaat
Nu wil je iedere PC een eigen Statisch IP adres geven ?
Dat kan nu door een IP adres te kiezen wat boven de "192.168.1.6" zit.

Waar doe ik dit, ook in de router bij LAN Cliënts (bladzijde 16)? De adressen die er staan kunnen niet gewijzigd worden, dus dat wordt dan een nieuw invullen in de vakjes erboven?
En, misschien een domme vraag, wat gebeurt er wanneer een pc daarna wordt opgestart in Windows? Krijgen we dan hetzelfde, twee adressen voor dezelfde pc?


Edit: het wordt het bestandje dat moet worden aangepast, dus. ;)

Re: Nieuw IP-adres gekregen bij installatie Ubuntu 8.04?!
« Reactie #30 Gepost op: 2009/08/13, 02:11:47 »
idd op iedere pc moet je nu handmatig een IP adres invoeren  8)
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Nieuw IP-adres gekregen bij installatie Ubuntu 8.04?!
« Reactie #31 Gepost op: 2009/08/13, 02:29:59 »
idd op iedere pc moet je nu handmatig een IP adres invoeren  8)

Volgens de handleiding op dit blog: http://stam.blogs.com/8bits/2007/05/ubuntu_server_s.html (maar kwam iets soortgelijks op veel andere sites tegen), heb ik op mijn pc /etc/network/interfaces aangepast door er de regels address, netmask en gateway aan toe te voegen. Het ziet er nu zo uit:
auto lo
iface lo inet loopback
address 192.168.1.7
netmask 255.255.255.0
gateway 192.168.1.1
Daarna zou ik volgens diezelfde handleiding de DNS-instellingen moeten aanpassen in /etc/resolv.conf  Daar staan dezelfde DNS-nummers als ik via Verbindingsinformatie zie staan. Er zal toch wel iets moeten worden gewijzigd, want na het commando: sudo /etc/init.d/networking restart en vervolgens: ifconfig, zie ik nog steeds m'n oude IP-adres staan. :rolleyes:
Wat doe ik verkeerd, Gandyman?

Trouwens, dit zegt ifconfig:
ikkuh@Ubuntu:~$ ifconfig
eth0      Link encap:Ethernet  HWaddr 00:02:44:53:cc:ba  
          inet addr:192.168.1.2  Bcast:192.168.1.255  Mask:255.255.255.0
          inet6 addr: fe80::202:44ff:fe53:ccba/64 Scope:Link
          UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          RX packets:18550 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:19392 errors:5 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:1000
          RX bytes:3370763 (3.2 MB)  TX bytes:1547051 (1.4 MB)
          Interrupt:20 Base address:0xd800

lo        Link encap:Local Loopback  
          inet addr:127.0.0.1  Mask:255.0.0.0
          inet6 addr: ::1/128 Scope:Host
          UP LOOPBACK RUNNING  MTU:16436  Metric:1
          RX packets:1594 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:1594 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:0
          RX bytes:83832 (81.8 KB)  TX bytes:83832 (81.8 KB)

ikkuh@Ubuntu:~$

Re: Nieuw IP-adres gekregen bij installatie Ubuntu 8.04?!
« Reactie #32 Gepost op: 2009/08/13, 02:45:41 »
Hmz ik persoonlijk denk dat je dit beter via de gui kan doen, of ben je zo'n terminal tijger ?  XD

Nadat je dit soort dingen verandert hebt moet je de NIC herstarten en of een release geven.
sudo dhclient eth0Achter de schermen gebeuren nog wel een paar dingen.

Dus liever ff in de gui werken.
Systeem ->Beheer->Netwerk

Dan op ontgrendelen klikken, WW invoeren.- autenticatie klikken..
nu dan achter "Draadverbinding" op eigenschappen klikken.

Bovenste vakje voor "Statisch IP adres" kiezen.
En de rest netjes invullen.
Sluiten en voila het zou in orde moeten zijn  8)

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Nieuw IP-adres gekregen bij installatie Ubuntu 8.04?!
« Reactie #33 Gepost op: 2009/08/13, 02:47:24 »
Nou, ik doe duidelijk iets fout. Pc opnieuw opgestart en nog steeds het oude IP-adres. Morgen maar weer verder knoeien, 't is tenslotte alweer laat.
Gandyman, in ieder geval ontzettend bedankt voor alle hulp tot nu toe. Ik hoop dat je me ook dat laatste stukje nog in de juiste richting kunt sturen.

Edit:
Systeem ->Beheer->Netwerk

Dan op ontgrendelen klikken, WW invoeren.- autenticatie klikken..
nu dan achter "Draadverbinding" op eigenschappen klikken.

Bovenste vakje voor "Statisch IP adres" kiezen.
En de rest netjes invullen.
Sluiten en voila het zou in orde moeten zijn  8)

Kijk, hoe simpel kan het eigenlijk zijn. =D

Re: Nieuw IP-adres gekregen bij installatie Ubuntu 8.04?!
« Reactie #34 Gepost op: 2009/08/13, 02:55:22 »
Ik ga ook zo maffen tis mooi geweest voor vandaag  XD

Nog wat commando's voor de terminal om die IP adressen vrij te geven en of de NIC te herstarten ?

sudo dhclient -r eth0sudo dhclient eth0ipconfig /release eth0 = = sudo ifdown <network interface e.g. eth0>
ipconfig /renew eth0 = sudo ifdown <network interface e.g. eth0> && sudo ifup <network interface e.g. eth0>

Meer van deze shit kan je vinden als je in Terminal "man dhclient" typt !

Denk trouwens dat dit je de nek breekt als je op 1 plek ff iets denkt te veranderen.
Zoals je zal zien zit er meer achter deze configuraties.
Citaat
The DHCP  client  normally  gets  its  configuration  information  from
       /etc/dhcp3/dhclient.conf,       its       lease      database      from
       /var/lib/dhcp3/dhclient.leases, stores its process ID in a file  called
       /var/run/dhclient.pid,  and  configures  the  network  interface  using
       /sbin/dhclient-script To specify different names and/or  locations  for
       these  files,  use  the -cf, -lf, -pf and -sf flags, respectively, fol‐
       lowed by the name of the file.   This can be  particularly  useful  if,
       for  example,  /var/lib/dhcp3 or /var/run has not yet been mounted when
       the DHCP client is started.

Trusten voor nu  ;)
« Laatst bewerkt op: 2009/08/13, 02:58:20 door Gandyman »
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Nieuw IP-adres gekregen bij installatie Ubuntu 8.04?!
« Reactie #35 Gepost op: 2009/08/13, 03:00:05 »
Pc opnieuw opgestart en in ieder geval mijn pc heeft een nieuw statisch IP-adres gekregen. =D Morgen de andere onderhanden nemen en dan draait eindelijk :rolleyes: ook het Ubuntu - Ubuntu-netwerk hier.
Welterusten Gandyman en nogmaals heel erg bedankt dat je er zoveel tijd voor hebt willen uittrekken. =D

ikkuh@Ubuntu:~$ ifconfig
eth0      Link encap:Ethernet  HWaddr 00:02:44:53:cc:ba 
          inet addr:192.168.1.7  Bcast:192.168.1.255  Mask:255.255.255.0
          inet6 addr: fe80::202:44ff:fe53:ccba/64 Scope:Link
          UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          RX packets:15 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:62 errors:1 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:1000
          RX bytes:1634 (1.5 KB)  TX bytes:5550 (5.4 KB)
          Interrupt:20 Base address:0xd800

lo        Link encap:Local Loopback 
          inet addr:127.0.0.1  Mask:255.0.0.0
          inet6 addr: ::1/128 Scope:Host
          UP LOOPBACK RUNNING  MTU:16436  Metric:1
          RX packets:1571 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:1571 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:0
          RX bytes:70792 (69.1 KB)  TX bytes:70792 (69.1 KB)

ikkuh@Ubuntu:~$


Re: Nieuw IP-adres gekregen bij installatie Ubuntu 8.04?!
« Reactie #36 Gepost op: 2009/08/13, 03:01:47 »
Ziet er netjes uit  8)

NP graag gedaan,

en tis ook goed voor mezelf om getraind te blijven   ;)

En jij ook toppie gedaan, tis niet makkelijk allemaal  :rolleyes:
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Nieuw IP-adres gekregen bij installatie Ubuntu 8.04?!
« Reactie #37 Gepost op: 2009/08/13, 16:45:37 »
En jij ook toppie gedaan, tis niet makkelijk allemaal  :rolleyes:

Nou, het is makkelijk als je weet waar je wat moet veranderen. :D  In feite is de DHCP-range in de router het enige dat ik veranderd heb (en daarna de pc's een ander statisch IP-adres gegeven), maar voordat ik die optie gevonden had......... :rolleyes:

Ik heb net de andere pc opgestart en hem een ander statisch IP-adres gegeven, in fstab het 'oude' statische adres veranderd in het nieuwe en de pc opnieuw opgestart. ifconfig geeft ook daar het nieuwe adres aan, dus tot zover ging alles goed. Maar dan.......
Op het Bureaublad van beide pc's staat een map Downloads, dat is de te delen map. Mijn map Downloads stond al gedeeld in het Ubuntu - Windows netwerk. Wil ik de map Downloads op de andere pc delen, dan verschijnt daar een venster met de (merkwaardige) boodschap:
De dienst Mappen delen is niet geïnstalleerd.
You need to install the Windows networks sharing service in order to share your folders.
Daaronder een knop om te annuleren en eentje met de tekst 'Dienst installeren'.

Een Windows networks sharing service..........?! :o :o :o  Dat lijkt me heel vreemd als het om een Ubuntu - Ubuntu netwerk gaat, en ik kan me ook niet herinneren zo'n venster gezien te hebben toen ik vorig jaar mijn map deelde in het Ubuntu - Windows netwerk. Na twee keer annuleren, uiteindelijk toch maar eens op 'Dienst installeren' geklikt. Toen werd Samba geïnstalleerd. >:(  Dus Samba weer verwijderd, want ik kan me niet voorstellen dat die nodig zou zijn om een NFS-netwerk te draaien.
Wat moet ik met deze boodschap? Map delen lukt dus niet of ik moet Samba installeren.

Bovendien is na het instellen van een statisch IP-adres, op beide pc's de optie 'Verbindingsinformatie' die in het Netwerk-pictogram in het Mededelingengebied staat, niet meer aan te klikken. Ik kan me herinneren daar weleens een bericht over gelezen te hebben op het forum, dus daar ga ik eerst maar achteraan.
Misschien dat iemand dan een tip heeft hoe ik die map op de andere pc kan delen?

Re: Nieuw IP-adres gekregen bij installatie Ubuntu 8.04?!
« Reactie #38 Gepost op: 2009/08/13, 17:27:59 »
Misschien een rare vraag ?

Maar is NFS cq NIS wel geinstalleerd ??
« Laatst bewerkt op: 2009/08/13, 17:33:04 door Gandyman »
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Nieuw IP-adres gekregen bij installatie Ubuntu 8.04?!
« Reactie #39 Gepost op: 2009/08/13, 17:55:09 »
Nou, dat is zeker een rare vraag. =D  Ik ben op verschillende sites ongeveer dezelfde handleiding tegengekomen, en op o.a. deze site: http://ubuntuforums.org/showthread.php?s=7811303ef7c77deed7141bbb6ddcbf60&t=249889 stonden de onderdelen die geïnstalleerd moesten worden: nfs-kernel-server, nfs-common en portmap.
Die staan dus op beide pc's geïnstalleerd, heb zelfs, toen het instellen van het cliënt-gedeelte niet ging, volgens een tip ergens op de andere pc het hele spul 'volledig' verwijderd en opnieuw geïnstalleerd.
Maar ik heb het net voor de zekerheid gecontroleerd, het staat geïnstalleerd, ja. ^-^

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Nieuw IP-adres gekregen bij installatie Ubuntu 8.04?!
« Reactie #40 Gepost op: 2009/08/13, 22:12:22 »
Bovendien is na het instellen van een statisch IP-adres, op beide pc's de optie 'Verbindingsinformatie' die in het Netwerk-pictogram in het Mededelingengebied staat, niet meer aan te klikken.

Ben zo langzamerhand gaar van het zoeken. :( Het wemelt op het internet van de vragen over een niet(meer)-aktieve optie Verbindingsinformatie, maar een oplossing heb ik niet gevonden. 'k Weet 100% zeker dat die optie nog aan te klikken was vóórdat ik de pc's via menu Systeem, Beheer, Netwerk, een statisch IP-adres gaf. Ook op Launchpad ben ik een bericht tegengekomen waarin iemand hetzelfde zei.
In feite kan ik ook zonder die aanklikbare optie leven, maar zoiets onnozels wil ik dan weer werkend krijgen, hè? Het is al die tijd een aanklikbare optie geweest, dus waarom dat dan nu opeens niet meer zo is...........? ??? Aangezien het op Launchpad gemeld werd lijkt het me een bug, maar blijkbaar is ie niet zo belangrijk dat ie gefixt wordt. :(

Re: Nieuw IP-adres gekregen bij installatie Ubuntu 8.04?!
« Reactie #41 Gepost op: 2009/08/13, 23:20:03 »
Ik schreef dat laatste berichtje net voordat ik de pc afsloot op me werk, dus kon verder niet erop in gaan.

Hmz...

Stap voor stap werken he ?

Eerst die mappen die je wilt delen ?

Lukt dit nu al wel of nog niet ?

2e wat in me opkomt, dat het niet zou moeten uitmaken, echter waarom deel je een map/folder die op de desktop staat ??

Ik zou die map eerst eens gewoon in jouw account gedeelte (/home) aanmaken.
Je weet nooit waar er ergens problemen kunnen ontstaan met rechten.

Goed dan de het niet meer aanklikbaar irritante probleem  =D

Ik begrijp je niet helemaal denk ik ?

Bedoel je dat pictogram wat rechts in de bovenbalk staat net naast het klokje en de agenda ??

Want mijn PCtjes hebben ook allemaal een vast IP adres en ik heb nergens last van ?
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Nieuw IP-adres gekregen bij installatie Ubuntu 8.04?!
« Reactie #42 Gepost op: 2009/08/14, 00:14:06 »
Eerst die mappen die je wilt delen ?

Lukt dit nu al wel of nog niet ?


Die pc staat inmiddels uit, maar z'n boodschap is niet veranderd: map delen? Samba installeren. >:(


2e wat in me opkomt, dat het niet zou moeten uitmaken, echter waarom deel je een map/folder die op de desktop staat ??

Ik zou die map eerst eens gewoon in jouw account gedeelte (/home) aanmaken.
Je weet nooit waar er ergens problemen kunnen ontstaan met rechten.

Waarom een map die op het Bureaublad staat? Al zo lang er hier gecomputerd wordt, staat er een map Downloads op het Bureaublad als verzamelbak voor alles wat er gedownload wordt. In Windows, maar ook sinds mijn pc Ubuntu draait. Daar gaat eerst de virusscanner overheen voor bestanden worden geopend of verplaatst. De een doet het zus, de ander zo, en ik vind dus één map voor alle binnenkomende bestanden makkelijk. Hoef ik me nooit af te vragen waar zo'n nieuw bestand ook alweer was opgeslagen.

Je zegt het zelf, het zou niet moeten uitmaken waar een gedeelde map staat. ;)  Ubuntu noch Windows hadden er de afgelopen jaren problemen mee, dus ik kan me niet voorstellen dat dat op de andere pc opeens wél een probleem zou opleveren, maar ik zal morgen eens proberen wat ie zegt als ik een map in z'n /home-map wil delen.
Toch blijft het vreemd dat er nieteens een keuzescherm komt met de vraag of er een Samba- of NFS-netwerk moet worden geïnstalleerd.



Bedoel je dat pictogram wat rechts in de bovenbalk staat net naast het klokje en de agenda ??

Het pictogram met die dubbele monitor, ja. Heeft vier opties onder de rechtermuisknop: Netwerk aanzetten, Verbindingsinformatie, Draadloze netwerken beheren en Info. Sinds het opstarten nadat ik een statisch IP-adres had ingevoerd, is Verbindingsinformatie niet meer aktief.

Re: Nieuw IP-adres gekregen bij installatie Ubuntu 8.04?!
« Reactie #43 Gepost op: 2009/08/14, 00:26:10 »

Bedoel je dat pictogram wat rechts in de bovenbalk staat net naast het klokje en de agenda ??

Het pictogram met die dubbele monitor, ja. Heeft vier opties onder de rechtermuisknop: Netwerk aanzetten, Verbindingsinformatie, Draadloze netwerken beheren en Info. Sinds het opstarten nadat ik een statisch IP-adres had ingevoerd, is Verbindingsinformatie niet meer aktief.

Aha, dat is idd bij mij ook zo.
Denk dat de logica erachter is dat wanneer iemand handmatig zijn netwerk instelt het niet meer nodig is de info te geven.
Want dit weet je al omdat je het handmatig ingesteld hebt !

Sja ?

Als je nog 5 minuten hebt maak ik een How To om mappen te delen......  :rolleyes:
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Nieuw IP-adres gekregen bij installatie Ubuntu 8.04?!
« Reactie #44 Gepost op: 2009/08/14, 00:32:03 »
Tuurlijk heb ik nog vijf minuten, maar hoe moeilijk kan het delen van mappen nog zijn als dat al jarenlang in een Windows netwerk en al dik een jaar in een Ubuntu - Windows netwerk probleemloos verloopt? ^-^

Dus ook bij jou geen aktieve Verbindingsinfo-optie meer? Als dat dus automatisch uitgeschakeld wordt wanneer je een statisch adres ingeeft, dan zal er wel niets aan te doen zijn, maar de achterliggende gedachte begrijp ik niet helemaal. Waarom nu opeens, terwijl de pc's al zeker twee jaar een statisch adres hebben? ???

Re: Nieuw IP-adres gekregen bij installatie Ubuntu 8.04?!
« Reactie #45 Gepost op: 2009/08/14, 00:36:41 »
Mooi ff een kleine How To hoe je files deelt tussen 2 Ubuntu computers.

We gaan werken met openssh, en je moet dit uitvoeren op iedere computer.

Open de terminal en geef de volgende opdracht (Ubuntu 8.04:):
sudo apt-get install openssh-server openssh-client
<OF>
Open de terminal en geef de volgende opdracht (Ubuntu 8.10:):
sudo apt-get install ssh
Nu moet je het IP adres weten van de computers, dus zoek dit ff uit en schrijf het op.
Makkelijkste is in de Terminal met de opdracht:
ifconfig
Op de computer waar je mappen op wilt delen ga je naar "Locaties-> Verbinden met server"

Je krijgt dan hetvolgende schermpje te zien.

*De bovenste regel kies je voor SSH.
*De 2e regel vul je het IP adres in van die andere computer waar de gedeelde zaken staan.
*De 3e regel (poort) vul je 22 in.
*De 4e regel het pas naar de gedeelde mappen, in dit geval de gehele home, je kan niet genoeg delen  =D
*De 5e regel de gebruikersnaam van die andere computer.
*De 6e regel de bookmark naam zoals je die te zien krijgt in Nautilus

Klik nu op (connect) "verbinden"
Je krijgt nu de vraag om een wachtwoord in te geven, dat is dus van die andere computer..

Let op dat er wel schrijf/lees rechten zijn ingesteld op de computers.
En daarna krijg je dit te zien.


Alles zou nu moeten werken indien je dit op 2 computers hebt ingesteld.

Kleine Note:
Het is een goed idee om root inloggen uit te zetten om veiligheids redenen.

Open de terminal en geef de volgende opdracht:
sudo gedit /etc/ssh/sshd_config
Verander de regel “PermitRootLogin yes” naar “PermitRootLogin no”.

HF  ;)
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Nieuw IP-adres gekregen bij installatie Ubuntu 8.04?!
« Reactie #46 Gepost op: 2009/08/14, 00:41:51 »
Waarom nu opeens, terwijl de pc's al zeker twee jaar een statisch adres hebben? ???

Ik blijf erbij dat de DHCP de baas is op het netwerk.
En jij kan net zoveel en net zovaak een statisch IP adres ingeven als je wilt, de DHCP zal dit overrulen.
Linux is erg slim en zal jouw handmatige instellingen genegeerd hebben en geluisterd hebben naar de DHCP.

Dus jij dacht dat je een statisch IP adres had, maar je gebruikte het IP adres van de DHCP.
Dat dit 2 jaar hetzelfde bleef is puur toeval en had voornamelijk te maken met het feit dat je computer nooit langer uit bleef als de ingestelde lease tijd.

Nu zat je waarschijnlijk op het randje en installeerde je Ubuntu.
Dus de router dacht Hey een nieuwe PC , hop een nieuw IP adres.

En jij zat in de bonen op dat moment.

Nu je buiten de range zit zal dit nooit meer kunnen gebeuren.

EDIT:
Zit net nog wat te bedenken ........
Om te voorkomen dat je de andere computer niet kan vinden op je netwerk omdat er een DNS ontbreekt is het altijd handig om ff de "hosts" file te bewerken.

Je moet hierin de naam en het IP adres van die andere computer zetten, het IP adres alleen kan al voldoende zijn..

Open een Terminal en geef de opdracht:
sudo gedit /etc/hosts
Voeg nu een regel toe voor die andere computer bijv. 192.168.1.8 joostje

Opslaan en klaar.
 
EDIT 2:

Wil je met nfs eens klooien volg dan deze How To  ;)
http://clararaubertas.net/blog/share-folders-between-two-ubuntu-computers-on-the-same-lan-with-nfs/
« Laatst bewerkt op: 2009/08/14, 00:54:34 door Gandyman »
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Nieuw IP-adres gekregen bij installatie Ubuntu 8.04?!
« Reactie #47 Gepost op: 2009/08/14, 01:05:17 »
't Is wat, een router (en dan ook nog een E-Tech :evil: ) die de baas speelt over mijn pc. =D
Bedankt voor de handleiding. 'k Had vandaag al gekeken bij menu Locaties, Verbinden met server, omdat ik daar ook geweest was na het instellen van Samba, maar ik zag er geen NFS staan, dus ook dat ging niet door. Maar aan SSH had ik dus nooit gedacht. Ben dat ook niet tegengekomen in handleidingen NFS, terwijl het toch behoorlijk belangrijk is, als ik jou zo hoor.
In ieder geval zal ik je handleiding even kopiëren en daarna gaat de pc uit. Morgen weer een dag en dan hóóp ik dat het Ubuntu netwerk eindelijk draait als ik jouw handleiding uitgevoerd heb. Zal wel een keertje tijd worden. =D 
'Het instellen van een NFS netwerk is niet meer dan het toevoegen van één regel aan slechts twee bestandjes', ik zie het nog zo staan in alle handleidingen die ik onder ogen heb gehad. :rolleyes:

Nogmaals heel erg bedankt voor je tijd en moeite, Gandyman. Hopelijk kan er dan morgen eindelijk 'Opgelost' voor de titel van dit topic komen te staan. ^-^

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Nieuw IP-adres gekregen bij installatie Ubuntu 8.04?!
« Reactie #48 Gepost op: 2009/08/14, 01:06:37 »
EDIT 2:

Wil je met nfs eens klooien volg dan deze How To  ;)
http://clararaubertas.net/blog/share-folders-between-two-ubuntu-computers-on-the-same-lan-with-nfs/

Eerst die mappen delen en het netwerk aan de praat krijgen, dan pas klooien. XD

Re: Nieuw IP-adres gekregen bij installatie Ubuntu 8.04?!
« Reactie #49 Gepost op: 2009/08/14, 01:38:56 »
hehehehe, weltrusten en lig er maar niet wakker van, alles kom goe !
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D