Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Monitor Out of Range  (gelezen 7533 keer)

Re: Monitor Out of Range
« Reactie #25 Gepost op: 2009/08/11, 19:15:22 »
Het probleem is niet de videokaart want ik heb zojuist voor de test een andere kaart geplaatst met hetzelfde resultaat.

« Reactie #26 Gepost op: 2009/08/11, 19:16:50 »
Het lijkt of de resolutie te hoog is ingesteld want ik zie alles vierdubbel wazig op mijn scherm staan.

« Reactie #27 Gepost op: 2009/08/11, 19:18:19 »
Ik had eerst dat mijn moederbord boot scherm en grub ingezoomd waren, ubuntu had strepen en een soort van oud tv sneeuwbeeld

Voor welke videokaart heeft u drivers bij ati geinstalleerd?

EDIT:

Hoop dat het werkt

sudo apt-get remove fglrx

« Reactie #28 Gepost op: 2009/08/11, 19:28:41 »
Couldn't find package fglrx

« Reactie #29 Gepost op: 2009/08/11, 19:35:26 »
Ik kon dit nog vinden op het engelse ubuntu forum..

apt-get remove --purge xorg-driver-fglrx
dpkg-reconfigure xserver-xorg -phigh
reboot

« Reactie #30 Gepost op: 2009/08/11, 19:47:44 »
Helaas ook dat bied geen oplossing

« Reactie #31 Gepost op: 2009/08/11, 19:50:44 »
Dan kan ik niet meer proberen te helpen denk ik..
Misschien opnieuw installeren  :(

« Reactie #32 Gepost op: 2009/08/11, 19:54:04 »
Dat is nu juist het probleem al mijn werk van vandaag staat er op, de backup wordt altijd s'nachts gemaakt.

Ga ik de harde schijf eerst maar even in een andere pc zetten om de bestanden over te zetten of kan je een nieuwe installatie er naast zetten en dan je files overzetten??

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #33 Gepost op: 2009/08/11, 20:05:21 »
Dat kan je doen inderdaad. Een dual-boot maken.

Spijtig dat je het niet goed krijgt.
Hopelijk komt alles nog goed.
Laat iets weten. thx.

Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

« Reactie #34 Gepost op: 2009/08/11, 20:33:25 »
Ik heb geloof ik alle forums wel gezien en alle tips uitgeprobeerd maar helaas niets lijkt dit probleem op te lossen, ik ga eerst opstarten met  de boot cd en mijn files veilig stellen via het netwerk voor het geval er vreemde dingen gebeuren tijdens installatie en dan Ubuntu naast de oude installeren.

Jammer dat dit probleem niet is op te lossen

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #35 Gepost op: 2009/08/11, 20:40:35 »
Weet je, soms kan het een oplossing simpel zijn soms moeilijk, bijvoorbeeld was er hier iemand met een bepaald probleem, na enkele dingen uit te proberen trekt hij simpel de stekker er even uit en weer in en... ja, ja, opgelost.
Maar ja, niet voor alles is er zo'n simpele oplossing.

Met vriendelijke groet,
Gerolf.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

« Reactie #36 Gepost op: 2009/08/11, 20:44:35 »
Het probleem is gewoon die ATI kaart in mijn PC die gaf onder Kubuntu ook altijd problemen, maar ik dacht dat het nu onder Ubuntu beter ging.
Ik had deze configuratie op 23 juli geinstalleerd en tot vanmorgen liep alles prima tot de melding Out of range op scherm kwam.

Offline Willem_D

• Lid
« Reactie #37 Gepost op: 2009/08/11, 20:58:46 »
Johan, vervelend dat het zo is gelopen. :-[

Het zou kunnen zijn dat de videokaart (en niet de monitor, zoals ik eerst dacht) instabiel is, waardoor de 'out of range' melding verschijnt.

(Misschien heb je de mogelijkheid om hem uit te proberen in een pc met Windows.)
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT

"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

« Reactie #38 Gepost op: 2009/08/11, 21:20:31 »
Ik heb al een andere videokaart in deze PC gehad die gaf hetzelfde resultaat.

Het probleem wat ik nu heb is ontstaan nadat ik de ATI driver uit een bovenstaande link had geinstalleerd en daarna bij visuele instellingen extra had aangevinkt om even te testen of de driver werkte.

Toen kwam er een wit scherm en na opnieuw opstarten kreeg ik die schermen met strepen en rare kleuren, dus na de driver is er in Ubuntu iets niet goed gegaan wat blijkbaar niet te herstellen is en wat ook niets met de video card van doen heeft maar met een ander grafisch programma want ook met die andere kaart blijft dit probleem.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #39 Gepost op: 2009/08/12, 01:44:49 »
Waarschijnlijk staat Ubuntu ingesteld op een te hoge resolutie, die de monitor niet aankan.
Bovendien verloopt de communicatie tussen je computer en je monitor ook niet helemaal soepel, anders had Ubuntu wel gezien dat je monitor die resolutie niet aan kan.

Mogelijke opties:
Test een andere monitor.
Sluit je monitor eens aan via een andere kabel (als dat kan). Wisselen tussen dvi/hdmi en een analoge kabel zou wel eens kunnen werken.

Je kan ook het configuratiebestand tijdelijk een andere naam geven. Mogelijk reset je zo de instellingen.
Start op in de recovery mode: op escape drukken tijdens het opstarten, zodat je het grub menu ziet.
Vervolgens kies je voor de recovery mode en in het menu wat je daarna ziet kies je voor root terminal.
Ben je in de terminal, voer dan dit commando uit:
mv /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf.backup

Let op de hoofdletters in het commando.

Hierna druk je op control-D of tik je "exit" in.

« Reactie #40 Gepost op: 2009/08/12, 09:06:43 »
Hoi Johan.

Al je genoemde tips had ik al geprobeerd ook heb ik nog de laatste goede xorg.conf waar ik een backup van had gemaakt teruggezet.
Andere monitor en kabel geprobeerd maar niets lijkt te helpen.
Inmiddels heb ik een nieuwe installatie uitgevoerd naast de oude en draait alles weer als een zonnetje en kan ik uit de oude partities mijn bestanden terughalen.

Als ik aan een nieuwe pc toe ben ga ik dit probleem nog een keer reproduceren op deze machine en kijken of het toch op een of andere manier is op te lossen.
Ik heb daar nu geen tijd voor en het risico is te groot daar mijn gehele bedrijf draait op deze machine.

Door vergelijkbare problemen in Kubuntu had ik me voorgenomen om nooit meer een driver te installeren die niet in de repro's zat maar door de melding out of range was ik toch overstag gegaan.

In ieder geval iedereen bedankt voor het meedenken!!