Ik werk nu een week of 5 met ubuntu, en ben het er mee eens dat de pakketbronnen heel goed werken alleen vind ik ook dat ik zelf vrij moet zijn in de keuze van mijn software, en dat ben ik ook met of zonder ondersteuning, ik gebruik dat geen ik zelf wil zonder enige beperkingen. is er geen deb bestand compileer ik zelf en gebruik het gewoon.
Dan vind ik je keuze voor Hardy wat vreemd. Als je nieuwere software wil, moet je steeds meelopen met de nieuwste versie van Ubuntu. Momenteel is dat Jaunty.
Hardy blijft met bijna alle programma's bij de oudere versies die op het moment van de release van Hardy het nieuwste waren. Die programma's krijgen natuurlijk wel veiligheidsupdates.
Die werkwijze levert in het algemeen een veel stabieler systeem op.
Wil je een gedeelte van die stabiliteit opgeven en nieuwere versies gebruiken, dan kan je overstappen op Jaunty of zelfs al Karmic.
Wil je continu van alle pakketten het nieuwste hebben, dan kan je beter overstappen op Debian testing of unstable. Of Arch Linux. Hou er dan wel rekening mee dat je meer tijd kwijt bent aan het onderhoud van je computer. Er zullen vaker dingen "kapot gaan" en het instellen/configureren is meer werk.
De nieuwe FF is niet alleen sneller maar ook veiliger en alle add-ons werken gewoon soms kom je iets tegen dat nog niet voor 3.5 gemaakt is maar een bezoek naar de site van de maker levert dan wel een add-on die werkt dus das geen enkel probleem.
Ik heb hier een aantal add-ons die niet geüpdate zijn. Die werken dus nog niet in de nieuwere versie. Dat valt verder wel op te lossen door zelf die add-on te bewerken.
De Firefox uit de pakketbronnen is door Canonical getest en er zijn specifieke aanpassingen aan gemaakt om de integratie van Firefox in je desktop te verbeteren. Canonical geeft ook veiligheidsupdates e.d. uit.
Ga je buiten de pakketbronnen om werken, dan moet je daar zelf op gaan letten.
Ik vind het dan ook raar dat ubuntu nog niet over is naar FF 3.5 daar ook makers van software niet voor niks een nieuwere versie uitbrengen, net als dat ze dat zelf doen.
Dat is niet zo heel vreemd, vind ik

Hoe kan je stabiliteit beloven als je iedere dag/week/whatever het nieuwste van het nieuwste installeert, zonder dat je die nieuwste updates getest hebt? Hoe kan je als beheerder van je systeem erop vertrouwen dat alles blijft werken als je continu nieuwere versies van allerlei pakketten krijgt?
Juist als je niet iedere keer nieuwe dingen introduceert werk je met een beter getest en betrouwbaarder systeem.