Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dual Monitors Ubuntu 9.04  (gelezen 2158 keer)

Offline Schele

• Lid
Dual Monitors Ubuntu 9.04
« Gepost op: 2009/08/04, 15:42:31 »
Goedemiddag,

Ik heb een paar vraagjes, ik heb thuis altijd gewerkt met windows, en ga nu dus overstappen naar linux.
Tenminste...proberen dan :P

Ik wil graag 2 monitors gebruiken, heb al de nieuwste drivers van de ATI site gehaald voor mijn videokaart.
Radeon 4800 series
Nu krijg ik het wel voor elkaar dat ze elkaar niet mirroren, maar er zijn een aantal rare dingen aan de hand.

- Me muis blijft op allebei de schermen staan, bijv als ik van scherm 1 naar scherm 2 ga blijft op het punt waar ik van scherm verwissel de muis staan als het ware.                      Me muis op het nieuwe scherm kan ik wel gewoon bewegen.
- Op het 2de scherm werken de vensters raar, ik kan ze maar slepen tot de helft van het scherm.
Dus als ik ze sleep blijft hij hangen op de helft, dus kan niet verder alsof er een ontzichtbare muur is.

Ben ik iets vergeten ? of moet ik nog wat doen ?

Alvast bedankt

Thomas

Re: Dual Monitors Ubuntu 9.04
« Reactie #1 Gepost op: 2009/08/04, 16:25:20 »
Zoek even op dvdmeer in zijn handtekening staat een link naar zijn programma Python-randr Versie 0.8.6 dit is speciaal voor ATI kaarten de link naar het topic. http://forum.ubuntu-nl.org/etalage/python-randr/
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Schele

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/08/04, 18:50:52 »
Hmmm...geprobeert

Programma start niet op ? ik installeer het, daarna druk ik op het icoontje in het menu en.....niets

P.s. als ik Display probeer te openen in het System menu, krijg ik "RandR extension not Present"

Gok dat dit er iets mee te maken heeft...geen idee alleen wat :P

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #3 Gepost op: 2009/08/04, 19:35:24 »
Schele, wat je beschrijft is precies zoals hier de dubbele schermen werken met mijn Nvidia videokaarten. Dat wordt 'separate X screen' genoemd. Ieder scherm is apart en heeft ook zijn eigen paneel en het venster opent op het scherm waarop het wordt gestart. Je kan wel met de muis naar een ander scherm maar niet met een programmavenster.

Dit is anders dan dubbele schermen standaard werken in Microsoft Windows. Om de schermen te laten werken 'zoals in Windows' kan ik in plaats van 'separate X screen' voor 'TwinView' kiezen maar of dat bij een ATI kaart ook zo heet weet ik niet.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/08/04, 19:52:18 »
Hmmm...geprobeert

Programma start niet op ? ik installeer het, daarna druk ik op het icoontje in het menu en.....niets

P.s. als ik Display probeer te openen in het System menu, krijg ik "RandR extension not Present"

Gok dat dit er iets mee te maken heeft...geen idee alleen wat :P

Kijk hier eens: http://projects.dvdmeer.nl/python-randr/download.php?lang=nl
Daar staat iets over de afhankelijkheden, dus even kijken in synaptic of deze geïnstalleerd staan.
(Zou normaal gezien zo moeten zijn.)
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline dvdmeer

• Lid
    • Python-RandR :: dvdmeer.nl
« Reactie #5 Gepost op: 2009/08/04, 20:29:21 »
Als ik het zo lees heeft schele de gesloten drivers van ati, en niet de opensource driver. De gesloten driver gaat niet werken met randr.Wat die foutmelding ook aangeeft.. (soort van)

« Reactie #6 Gepost op: 2009/08/04, 20:35:30 »
dvdmeer: zou het niet mooi zijn dan, om de exception op te vangen en een message dialog te laten zien met dat het niet werkt met gesloten drivers etc.?

Offline dvdmeer

• Lid
    • Python-RandR :: dvdmeer.nl
« Reactie #7 Gepost op: 2009/08/04, 20:40:59 »
dvdmeer: zou het niet mooi zijn dan, om de exception op te vangen en een message dialog te laten zien met dat het niet werkt met gesloten drivers etc.?

Daar kan ik naar kijken ja.

Offline HapsHash

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2009/08/06, 12:24:02 »

Daar kan ik naar kijken ja.

Vraag het eens aan die persoon www.stefandidak.com
M.v.g.

Offline Erik_m

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2009/08/06, 12:44:32 »
Schele, wat je beschrijft is precies zoals hier de dubbele schermen werken met mijn Nvidia videokaarten. Dat wordt 'separate X screen' genoemd. Ieder scherm is apart en heeft ook zijn eigen paneel en het venster opent op het scherm waarop het wordt gestart. Je kan wel met de muis naar een ander scherm maar niet met een programmavenster.

Dit is anders dan dubbele schermen standaard werken in Microsoft Windows. Om de schermen te laten werken 'zoals in Windows' kan ik in plaats van 'separate X screen' voor 'TwinView' kiezen maar of dat bij een ATI kaart ook zo heet weet ik niet.
Twinview is een optie, seperate x-screens met xinerama is een ander.