Hallo,
Ik zag dat hier wat expertise is op het gebied van Ubuntu op een USB boot device, dus misschien kunnen jullie me helpen.
Mijn ouwe laptop Dell 600 met Ubuntu staat op instorten. Oorspronkelijk wilde ik een nieuwe laptop zoeken, maar toen kwam ik een collega tegen die zijn laptop van de zaak gebruikte om knoppix vanaf een USB-stick te booten. Dat leek me handiger, omdat ik mijn laptop van de zaak ook dagelijks meesleep.
Ik wilde dus op de Dell 520 Ubuntu 9.04 op een 32GB USB-stick booten, omdat ik niet aan de Windows XP op de interne schyf van die laptop mag komen. De USB-stick heb ik gefabriceerd vanaf de installatieCD mbv een HP Compaq s6830s, mbv wat duidelijke instructies.
Werkte prima, op de HP Compaq, de Dell 520, en ook op mijn ouwe Dell 600. Ubuntu 9.04 past zich moeiteloos aan ieder systeem aan.
Ik gebruik hem uiteraard het meest op de Dell 520, de laptop die ik in de trein beschikbaar heb tijdens woonwerkverkeer.
Vrij snel na ingebruikname begonnen de problemen: tijdens het werken raakten resources onbeschikbaar, en moest ik rebooten. Dat lukte een tijdje, maar snel daarna wilde de stick niet meer booten, en wilde hij ook op de andere laptops niet meer. USB stick verrot dus, ik heb hem inmiddels ingeruild.
Ondertussen had ik de USB-stick vervangen door een USB-externe schijf 160GB Plextor, zelfde Ubuntu. die werkte weer prima. In het begin, daarna vertoonde hij dezelfde kuren als de stick. Gelukkig kon ik hem nog wel booten op de Dell 600, eerst met grote moeite, maar inmiddels weer moeiteloos. Het lijkt erop dat opstarten op de Dell de schade heeft hersteld, maar ik durf de disk niet meer vanaf de Dell 520 te booten; ik gebruik hem alleen vanaf de laptop die ik juist door de usb-device wilde vervangen :-(
Waarom maakt de Dell 520 de USB stick en de USB harddisk met Ubuntu kapot?
Ik heb in launchpad een soortgelijke melding (Ubuntu destroys filesystem on attached USB harddrive!
https://bugs.launchpad.net/bugs/68824) gevonden, maar die melding is al twee keer gesloten omdat er geen aanvullende info gegeven werd. Ik heb hem heropend (17-7) en wat logfiles geupload maar tot op heden geen reactie.
Ik heb gisteren wel geprobeerd de Usb disk vanaf de HP Compaq te booten, dat gaat goed. Maar vanaf de Dell 520, waarvoor ik hem eigenlijk gemaakt heb, start ik hem liever niet meer op voor ik weet hoe ik dat kan doen zonder hem te verzieken.
Heeft iemand een idee?