Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (Opgelost) Vertaalprogramma's  (gelezen 11015 keer)

(Opgelost) Vertaalprogramma's
« Gepost op: 2009/07/31, 15:43:15 »
Een mooi vertaalprogramma is Babylon. Maar alleen voor Windows. In Synaptics echter zit het programma BabyTrans, wat en z.g. front-end is. Verder ook het programma Ktranslator dat ontworpen is om op KDE computers te draaien. Ik heb Hardy. Wat kan ik het beste installeren?
« Laatst bewerkt op: 2009/08/01, 22:12:34 door HermanDegenhart »

Offline Tukcedo

• Lid
    • http://www.tukcedo.nl
Re: Vertaalprogramma's
« Reactie #1 Gepost op: 2009/07/31, 15:51:21 »
Over het algemeen hoef je je over KDE programma's weinig zorgen te maken. Via Synaptic worden er een paar KDE-libs meegeinstalleerd en dan draait het vlekkeloos onder Gnome.

Het raampjes-appje zou je misschien onder Wine of anders VirtualBox of VMware kunnen proberen als 't echt moet.
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Offline Kazart

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/07/31, 16:05:15 »
Een mooi vertaalprogramma is Babylon. Maar alleen voor Windows. In Synaptics echter zit het programma BabyTrans, wat en z.g. front-end is. Verder ook het programma Ktranslator dat ontworpen is om op KDE computers te draaien. Ik heb Hardy. Wat kan ik het beste installeren?

Heel tevreden over Ktranslator onder Ubuntu 8.04

Ubuntu Mate  22.04.2 LTS
Linux user  # 515489
Your dog is the only one that loves you more than loves himself
     ---------------------------------------------------------------

« Reactie #3 Gepost op: 2009/07/31, 16:09:08 »
Oké heren, ik ga Ktranslator proberen.

« Reactie #4 Gepost op: 2009/07/31, 16:45:55 »
Toch nog een probleem. Ik krijg geen woordenboeken in Ktranslator. Ik klik op het programma en krijg de pop-up: Configure Ktranslator. Dan het venster: add dictionary. Ik vul in: Nederlands. Daarna moet ik kiezen uit verschillende versies. Ik kies voor: Babylon file dictionary. Daarna moet ik de file kiezen waar het woordenboek in opgeslagen moet worden. Daartoe had ik al in mijn persoonlijke map een extra map aangemaakt met de naam: Woordenboeken. Ik navigeer daar naartoe en klik. Het volgende venster zegt dat ik zojuist een woordenboek heb toegevoegd en dat ik de boel kan sluiten. Vervolgens krijg ik een groter venster waar boven staat: Ktranslator The KDE Crash Handler. Daaronder de tekst:
The application Ktranslator (Ktranslator) crashed and caused the signal 6 (SIGABRT). Het programma geeft zelf aan wat dit is, namelijk: An application terminates with a SIGABRT signal when it detects an internal inconsistency caused by a bug in the program. Dat heb ik dus weer. Hoe los ik dit op? Ik heb Hardy 64-bits en helemaal geupdate.

« Reactie #5 Gepost op: 2009/07/31, 17:00:00 »
Is Google Translate niet voldoende? XD

« Reactie #6 Gepost op: 2009/07/31, 17:07:16 »
Zit dat ook in Synaptics?

Offline Bobbie

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2009/07/31, 17:26:05 »

« Reactie #8 Gepost op: 2009/07/31, 17:45:58 »
een front-end voor google translate is youtranslate, te vinden in synaptics, handig ding.

« Reactie #9 Gepost op: 2009/07/31, 17:54:21 »
Heren, ik heb zowel Google language tools op mijn Bladwijzerbalk gezet als youtranslate geïnstalleerd. Ik ga ermee aan de gang. Ik hou u op de hoogte.

Offline Tom

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2009/07/31, 17:57:54 »
een front-end voor google translate is youtranslate, te vinden in synaptics, handig ding.
Heb ook youtranslate geinstalleerd maar dat pok... ding doet niks.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

« Reactie #11 Gepost op: 2009/07/31, 18:23:45 »
Dat pokkeding doet niks, aldus heer Rooze. Zijn er ook mensen met andere ervaringen?

Offline Tom

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2009/07/31, 18:35:22 »
http://www.google.be/language_tools?hl=nl

Deze hierboven doet het zeer   goed ik gebruik het al heel lang. :)

Maar die Youtranslate kan ik niks mee aanvangen weet zelfs niet wat hij doet of waarvoor hij dient. ???
« Laatst bewerkt op: 2009/07/31, 22:53:23 door Wanda Rooze »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

« Reactie #13 Gepost op: 2009/07/31, 22:51:21 »
Vreemd dat jullie dat programma kennelijk niet begrijpen. Je installeert youtranslate, je start het, je selecteert links de vertaal-vanuit-taal (op het vlaggetje klikken, bv. Nederlands) en rechts de doeltaal (bv. Frans) en vervolgens typ je links "huis" en dan klik/ram je op Enter en dan verschijnt rechts "maison". Erg handig is dat je ook "een huis" kunt invoeren, wat wordt vertaald met "une maison", dus de geslachten zijn ook te achterhalen. Wil je een Frans woord naar het Nederlands vertalen, typ het dan rechts en klik op de pijl naar links (FR->NL). Dit werkt ook met vele andere talen. Daarnaast kun je hele zinnen invoeren, maar het resultaat daarvan is doorgaans hilarisch.

Hallo/Edit, ik zie nu terwijl ik dit zit te schrijven dat youtranslate op 9.04 niet werkt (verkeerde lib zo te zien, iets met gdk-x11-2.0, dat heet in Jaunty libgdk-x11-2.0), op 8.04 draait-ie wel goed.

Offline Tom

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2009/07/31, 22:55:30 »
Inderdaad  want hij starte zelfs niet op , ja even een korte flits.
Maar ja dat kon U niet weten dat hij in jaunty niet gaat ... tot nu toe. :)

« Reactie #15 Gepost op: 2009/08/01, 00:58:47 »
Paul, ik heb Hardy, maar hoe start ik YouTranslate op? Ik kan het niet onder Kantoor of Hulpmiddelen en ook niet onder Internet vinden. Ook elders niet.

« Reactie #16 Gepost op: 2009/08/01, 02:03:45 »
Gek Herman, bij mij op m'n 8.04/Hardy staat-ie gewoon onder Hulpmiddelen. Typ anders in een terminal "youtranslate", dan moet-ie starten...

« Reactie #17 Gepost op: 2009/08/01, 02:46:54 »
Er is toch iets geks aan de hand. Als ik youtranslate  in Terminal intik, dan verschijnt het venster van YouTranslate. Als ik vervolgens Terminal wegklik, dan verdwijnt ook YouTranslate. Onder Hulpmiddelen staat het niet. Van daaruit kan ik het dus niet starten. Wat zou er aan de hand zijn?

« Reactie #18 Gepost op: 2009/08/01, 03:28:32 »
Onder Hulpmiddelen zit wel het programma Woordenboek. Zou dat in de weg zitten? Via Synaptics is het niet te verwijderen omdat dan ook Gnome-Utils eruit zou moeten.

Offline Tom

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2009/08/01, 10:03:15 »
Smijt Youtranslate er toch af zonder extra progjes gaat het ook.

Zo gebruik ik het simpel en goed. :)

« Reactie #20 Gepost op: 2009/08/01, 12:51:17 »
Heer Rooze, daar had ik het al zitten. Zeer bedankt voor uw tip. Ik werkte al met Dictionary.com in de Google zoekbalk, maar die blijkt niet alles te kunnen vertalen wat ik erin gooi. Maar dat YouTranslate op mijn  Hardy-computer niet onder Toepassingen/Hulpmiddelen wil verschijnen, moet een reden hebben. Het geeft aan dat er kennelijk iets met de software op die computer niet goed zit. Ik had overigens Ktranslator er al weer afgegooid. Die kan dus niet in de weg zitten. Op mijn Jaunty-computer verschijnt YouTranslate wel op de genoemde plek, maar Jaunty kan dan weer dit programma niet aan. Mooie boel, vindt u ook niet meneer Rooze?

Offline Tom

• Lid
« Reactie #21 Gepost op: 2009/08/01, 16:05:21 »
Fantastisch niet waar  =D het leuke daaraan is zo blijven we bezig .. houd de geest scherp. :)

« Reactie #22 Gepost op: 2009/08/01, 16:08:48 »
Dat is zo heer Rooze. Maar computer-worstelen is het leukst als je weet te winnen. Anders worden alleen de psychiaters er beter van.

« Reactie #23 Gepost op: 2009/08/01, 17:39:54 »
Er is toch iets geks aan de hand.
Lijkt er wel op ja.

Als ik youtranslate  in Terminal intik, dan verschijnt het venster van YouTranslate. Als ik vervolgens Terminal wegklik, dan verdwijnt ook YouTranslate.
Correct gedrag, de terminal is als het ware het lanceerplatform waarop YouTr. draait, haal je het platform weg, verdwijnt ook dit vertaalhulpje.

Onder Hulpmiddelen staat het niet. Van daaruit kan ik het dus niet starten. Wat zou er aan de hand zijn?
Zoals gezegd, bij mij wel vreemd genoeg. Plaats het anders 'handmatig' in je menu, via Systeem - Voorkeuren - Hoofdmenu, dan op Hulpmiddelen klikken en vervolgens een nieuw item aanmaken.

Dat je ook een woordenboek hebt geïnstalleerd, is niet de oorzaak van het probleem, die dingen kunnen gewoon naast elkaar draaien.

« Reactie #24 Gepost op: 2009/08/01, 17:57:22 »