Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Menu volgorde Spelletjes onderdeel op alfabet sorteren  (gelezen 2215 keer)

Offline koen_92

• Lid
Menu volgorde Spelletjes onderdeel op alfabet sorteren
« Gepost op: 2009/07/26, 15:08:56 »
Hoi,

Mijn menu van spelletje is 1 grote chaos.
Hier een screenshot om het te verduidelijken:

Hoe krijg ik die nu mooi op alfabetische volgorde?
Als ik in de menu-editor items naar boven wil verplaatsen lukt dat niet (ze blijven staan), als ik rechts op de pijl 'naar boven' druk lukt het ook niet.

Wat moet ik nu doen om ze op alfabetische volgorde te krijgen? Ik gebruik Ubuntu 8.04 (Hardy Heron)

Re: Menu volgorde Spelletjes onderdeel op alfabet sorteren
« Reactie #1 Gepost op: 2009/07/26, 15:25:11 »
Gek dat ze niet alfabetisch staan. Daar kan ik geen antwoord op geven.

Ge kunt wel proberen ze te ordenen in submappen, dat is wel overzichtelijk dan.

Offline koen_92

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/07/26, 16:41:52 »
Ja, submappen is wel een mogelijkheid, maar daar ben ik zelf eerlijk gezegd niet zo'n fan van.
Je moet dan veel meer met de muis bewegen om een programma op te starten.

Zolang de lijst nog op het scherm past, wil ik het zo houden. Alleen is het dan wel handig als ze alfabetisch staan.

« Reactie #3 Gepost op: 2009/07/26, 21:14:46 »
Dat kan via de menubewerker. Maar dan moet je ze wel zelf in de goeie volgorde slepen.

Rechtermuisknop op Toepassingen>>>Menu's bewerken (o.i.d., ben GNOME een beetje verleerd XD)

Offline joop905

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/07/26, 21:19:50 »
Voor Ubuntu 8.04
Systeem-->Voorkeuren--> Hoofdmenu

GrJ.

Offline koen_92

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/07/26, 22:06:02 »
Daar zit het probleem juist: Ik kan daar slepen wat ik wil, maar ze verplaatsen niet.
Ik sleep bijvoorbeeld Doom 3 naar boven, maar hij 'schiet' dan weer terug naar zijn oude plek.

Is er niet gewoon ergens een config-file waarin ik het menu kan bewerken (zoals bij Fluxbox en IceWM) ?

« Reactie #6 Gepost op: 2009/07/27, 20:02:57 »
Ja, in .local/share/applications/

Moet je wel even CTRL+H doen om dat mapje ".local" te zien.

Offline koen_92

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2009/07/27, 22:35:31 »
Ok, dat heb ik gevonden.
Hierin staan enkel een heleboel .desktop files, maar ik zie nergens het bestand waar het menu in staat (in bijvoorbeeld XML-formaat, of een formaat als IceWM of Fluxbox gebruikt).

« Reactie #8 Gepost op: 2009/07/27, 23:55:54 »
Kijk eens in /usr/share/menu.
Wel editen met sudo-rechtengksu gedit naam_van_menu_file
Je kan anders eens in de terminal het effect nagaan van "update-menus".
Lees er anders eerst de manual op na met (in de terminal)" man update-menus"
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

« Reactie #9 Gepost op: 2009/07/28, 02:27:11 »
Als je spelletjes menu niet meer op alfabetische volgorde staan staat er misschien nix meer op volgorde ??.
Lijkt me dat je ergens iets verandert hebt in je instellingen of al eerder hier heb lopen rommelen...

Maagoe..

Klik met de rechtermuis knop op het woordje "Toepassingen" en kies "Menu's Bewerken"
Als die opent klik je op het spelletjes menu.
Zodra je nu een spelletje aanklikt kan je met 1 van de rechterknoppen het spelletje 1 plek naar boven of naar beneden verplaatssen.

SCCS

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline koen_92

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2009/07/28, 18:38:41 »
Nou, eigenlijk is het alleen het spelltjes-menu dat een chaos is.
Alle andere menu's zijn nog netjes en op alfabet.
Het irritante is nu juist dat ik die spelletjes niet kan verplaatsen in het menu. Ik druk op het kopje '1 plek naar boven' of '1 plek naar beneden', maar ze verplaatsen niet. Dat dit niet wil verplaatsen heb ik ook alleen bij het spelletjes-menu.

Ook is het een per-user setting, andere users hebben er namelijk geen last van. Nu kan ik een nieuwe user aan gaan maken, maar dan moet ik alle instellingen weer opnieuw doen. Is het niet mogelijk om alleen het hele menu te resetten?

@Prosper:
/usr/share/menu is volgende de man-page een system-wide menu die ook eens desktop-omgeving onafhankelijk is. Ik heb hier enkel het probleem met mijn gebruikersaccount en alleen met Gnome.