Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Virtuele machine naast Dual boot Windows-Ubuntu  (gelezen 2216 keer)

Offline Parbo

  • Vertaalteam
Virtuele machine naast Dual boot Windows-Ubuntu
« Gepost op: 2009/07/25, 13:07:38 »
Momenteel heb ik Windows XP en Hardy Heron geïnstalleerd (alles werkt prima). Nu wil ik Karmic Koala uitproberen op een virtuele machine, maar weet niet hoe dat werkt. Ik heb iets gelezen over het programma VirtualBox, maar dat ging over een andere situatie (9.04 met Windows op de virtuele machine).
Kan ik ook problemen verwachten met het opstartmenu. Ik heb gelezen dat er nu een GRUB2 is, maar in mijn situatie denk ik dat gewoon GRUB blijft werken omdat KK op de virtuele machine staat.
Ubuntu Dutch Translators

Offline Floris

  • Lid
Re: Virtuele machine naast Dual boot Windows-Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2009/07/25, 14:12:38 »
De grap van een virtuele machine is dat hij virtueel is ;-) : je installeert Karmic Koala dus niet naast Hardy Heron en Windows, maar als enige besturingssysteem op de virtuele machine.  Ik heb zelf alleen wat – oude – ervaring met Qemu, niet VirtualBox; maar ik denk dat je ook met VirtualBox gewoon de virtuele machine – vanuit Hardy – kunt opstarten met de cd of ISO van Karmic en de installatie normaal doorlopen.

Om kort te gaan: je installeert op een virtuele machine, dat levert een extra bestand op je harde schijf op, maar verder verandert er niets aan je host-systeem.
Als je vraag beantwoord is, wees dan zo vriendelijk om de titel van je eerste post met "[OPGELOST]" te beginnen (klik op verander).

Offline jan11000

  • Lid
Re: Virtuele machine naast Dual boot Windows-Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2009/07/25, 15:00:59 »
Je start ubuntu(je pc).(je keuze is ubuntu of windows).

Dan installeer je virtualbox in ubuntu.(dit is een software matige pc, dus een pc in een venster).
Nu start je virtualbox.
Dan kan je een heleboel OS installeren.(dos, xp win98, linux, etc)
Dus een nieuwe aanmaken met ubuntu.(of linux 2,6)
Dus in virtualbox ubuntu installeren,( en virualbox loopt in je 1e ubuntu.(dus softwarematig)).
Na installatie om te versnellen ook de "guest additions" installeren, dan word het iets sneller en meer mogelijkheden.

Re: Virtuele machine naast Dual boot Windows-Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2009/07/25, 15:06:39 »
En met Sun Virtualbox heb je ook de USB apparaten ter beschikking. Ik heb 4 distributies draaiende onder Sun Virtual Box. Werkt goed.

Offline Dave

  • Lid
Re: Virtuele machine naast Dual boot Windows-Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2009/10/05, 12:36:45 »
Ik wil me er ook eens aan wagen.
De virtualbox in syanptic is ook de SUN versie?

(virtualbox-guest-additions?)

Offline Dave

  • Lid
Re: Virtuele machine naast Dual boot Windows-Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2009/10/06, 14:52:37 »
de nieuwe versie van die met usb dan ook?
hmm eigenlijk weet ik niet of ik wel usb moet gebruiken op die manier. Heb het al te vaak gezien dat er niet meer aangekoppeld kon worden bij gebruik verschillende machines.

Offline Parbo

  • Vertaalteam
Re: Virtuele machine naast Dual boot Windows-Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2009/10/25, 17:18:49 »
Alle deelnemers aan deze discussie, hartelijk dank voor jullie info. Het heeft ertoe geleid dat ik nu VirtualBox 3.0.8 goed werkend heb gekregen. De OSE-versie werkte niet goed omdat ik niet de juiste guest-additions kon vinden bij mijn kernel 2.6.24-25-generic. Het hoogst is 2.6.24-24-generic en daar had ik niets aan. Er is overigens wel een oplossing voor (drie hele lange sudo regels die ik op het VB-forum vond).
Aanvankelijk werkte mijn muis niet in de guest, maar dat heb ik opgelost door de volgende opdracht:
sudo apt-get install build-essential linux-headers-generic
Gevonden na veel spitwerk in de FAQ van VirtualBox.
Ik heb nu als host Ubuntu 8.04 en als guest Kubuntu 9.04 (om eens uit te proberen). Nu VB goed werkt kan ik straks ook Karmic Koala proberen.
Nogmaals, allen bedankt.
Ubuntu Dutch Translators