Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (Opgelost) Digikam wil niet open.  (gelezen 1994 keer)

(Opgelost) Digikam wil niet open.
« Gepost op: 2009/07/21, 17:11:19 »
Heb gisteren F-Spot ingeruild voor Digikam. De map waar alles ingaat is de map Afbeeldingen in mijn persoonlijke map. Daarin zit een document van Digikam. Als ik die wil openen krijg ik het volgende rampbericht: Kan "/home/herman/Afbeeldingen/digikam3.db" niet weergeven. Er is voor dit bestandstype geen toepassing geïnstalleerd. Nou daar sta je dan met je goeie gedrag. Wat moet ik installeren om Digikam aan de praat te krijgen?
« Laatst bewerkt op: 2009/07/22, 11:56:54 door HermanDegenhart »

Re: Digikam wil niet open.
« Reactie #1 Gepost op: 2009/07/21, 17:52:38 »
Waar mijn foto's zich zouden moeten bevinden is de map Afbeeldingen in mijn Persoonlijke map. Daarin zit echter alleen dat tekst document dat niet open wil.

« Reactie #2 Gepost op: 2009/07/21, 21:17:21 »
Als ik rechtsklik op dat tekstbestandje (digikam3-db), daarna naar eigenschappen en dan naar openen met..., dan krijg ik de mededeling dat er geen toepassing gekozen is. Ik dien een toepassing te kiezen waarmee bestanden van het type 'SQLite3-gegevensbank' geopend kunnen worden. Welke toepassing is daar geschikt voor en hoe kom ik daaraan?

« Reactie #3 Gepost op: 2009/07/21, 21:59:48 »
Natuurlijk had ik dat al gelezen. Maar dat lost het probleem niet op waarom dat tekstbestandje niet open wil. Andere soortgelijke bestandjes gaan open in Tekst-editor, maar als ik die toepassing voor het bestand digikam3.db kies, dan krijg ik terug:
Kan het bestand ‘/home/herman/Afbeeldingen/digikam3.db’ niet openen.
Niet in staat de tekencodering automatisch te vinden.
Ga na of u niet probeert om een binair bestand te openen.
Selecteer een tekencodering uit het menu en probeert het opnieuw.
Tekencodering: Huidige taalomgeving (UTF-8)
Bij dit soort teksten sta ik als eenvoudige jongen met de mond vol tanden. Of moet ik gewoon weer terug naar F-Spot?

Offline Tom

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/07/21, 22:03:04 »
Of smijt ze er allebeide af en gebruik Gthumb :)
Staat in synaptic.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

« Reactie #5 Gepost op: 2009/07/21, 22:29:01 »
Dit is weer heer Rooze ten voeten uit. Ik zal nogmaals wisselen. Bedankt heer Rooze.

« Reactie #6 Gepost op: 2009/07/22, 02:02:32 »
Als ik in Jaunty het bestand digikam3-db aanklik, dan vraagt hij om de toepassing Kexi. Dat zit in Synaptics tezamen met kexi-mdb-plugin. Ik heb digikam3-db al weggegooid, dus ik weet niet of het helpt. Wellicht interessant voor de Ubuntu geleerden.

Offline bas.

• Lid
    • Wat mij bezig houdt
« Reactie #7 Gepost op: 2009/07/22, 10:35:26 »
Waar mijn foto's zich zouden moeten bevinden is de map Afbeeldingen in mijn Persoonlijke map. Daarin zit echter alleen dat tekst document dat niet open wil.

Als ik het goed begrijp staat er alleen een tekst bestandje en geen foto's, ik hoop alleen niet dat je ze meteen hebt verwijderd van je kaartje.
Ik gebruik eigenlijk gewoon map openen verder geen fspot of wat dan ook.
=SOG= 4 life

laptop DELL Inspiron 1525 ubuntu 9.10

Ubuntu user # 27873

Wat mij bezig houdt

« Reactie #8 Gepost op: 2009/07/22, 11:34:21 »
Dat rechtsklikken en dan eigenschappen is per foto. Dat is wat omslachtig. Het advies om Kexi te installeren kreeg ik toen ik dat tekstbestandje wilde openen. Dat bestandje heb ik inmiddels weggegooid, maar dit advies leek me interessant voor de mensen op dit forum. Overigens is Kexi alleen niet genoeg. Er moet nog iets gebeuren om het bestandje te openen.

« Reactie #9 Gepost op: 2009/07/22, 11:42:13 »
1. digikam3.db is geen tekstbestand maar een databasebestand. Openen in een editor geeft alleen maar  onbegrijpelijke tekenreeksen.
2. om met digikam te werken, hoef je dit bestand helemaal niet te openen. Je moet digikam openen, dat is te vinden onder het menu Toepassingen - Grafisch

« Reactie #10 Gepost op: 2009/07/22, 11:56:22 »
Bedankt heer Matthijsse, het lijkt mij dat met uw opmerking de discussie gesloten kan worden.