In tegenstelling tot prince Ace ben ik op zich wel een liefhebber van Skype hoor. Wij skypen heel vaak met de Filippijnen en da's hartstikke goed, beeld, geluid, alles. Maar het kan inderdaad lastig aan de praat te krijgen zijn helaas.
Het hangt ook sterk van je hardware af denk ik. Mijn Acer One Aspire D150 netbookje deed ook erg moeilijk met geluid. Hele topics op allerlei internationale fora zijn er al aan volgeschreven. Uiteindelijk werkt nu alles, maar ik durf m'n hand niet in het vuur te steken voor de bedrijfszekerheid. Of laat ik 't zo zeggen, na iedere reboot kan het weer es niet werken ...
In mijn geval moest ik de allerlaatstse alsa-drivers (iets van versie 1.0.20 uit m'n hoofd) handmatig installeren. Als je vervolgens in voorkeuren - geluid alles op alsa zet, dan zou het moeten werken. In Skype zelf kies je dan de Intel hardware voor geluid. Exacte settings weet ik niet uit m'n blote bolletje helaas, zit nu met wat anders ...
Video heeft bij altijd gewerkt in 1 keer. Oudere cams werken vaak redelijk tot goed met de SPCA drivers. Moet je op het forum maar even op zoeken, is een Franse web site voor. Je kunt testen door met het volgende commando (in een terminal venster): sudo tail -f /var/log/messages je log in de gaten te houden en DAN PAS de cam in te pluggen. Met de output die je dan ziet kunnen we je mogelijk verder helpen. Commando kun je opheffen met Ctrl-C.