Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: skype: geen geluid, geen beeld  (gelezen 16691 keer)

Offline indiana

• Lid
« Gepost op: 2009/07/20, 12:48:49 »
Ik heb al flink wat afgegoogled, maar kom er nog niet uit. Mijn camera geeft beeld bij b.v. cheesewebcam, maar niet bij skype. Geluid en microfoon werken ook, maar eveneens niet bij skype. Als ik een testcall wil maken wordt gezegd: ´problem with audio playback.´ Geeft ook geen testgeluid bij skype-instellingen.
Ik heb wel het een en ander geprobeerd, zoals bij pakketbeheer ´esound´ geïnstalleerd, en dan wordt automatisch ´pulseaudio´ verwijderd. Maar die tip heeft ook niet geholpen. Is er iemand die dezelfde ervaring heeft, en/of mij tips kan geven?

Ik heb ubuntu 9.04 en skype 2.0.

Offline indiana

• Lid
Re: skype: geen geluid, geen beeld
« Reactie #1 Gepost op: 2009/07/20, 15:52:57 »
Aangezien er niet veel ideeën binnenkomen, laat ik ´t is ander vragen.
Zijn er hier mensen die met ubuntu 9.04 werken en ook gebruikmaken van skype? Ik zou dan graag horen of ze geen enkele problemen hebben ondervonden, of juist wel - en hoe die dan opgelost zijn.

Ik heb trouwens een heel oude en simpele webcam, dus als ik die moet vervangen: prima. Maar het geluid moet toch gewoon te fixen zijn (een simpele headset of niet, dat moet geen verschil maken.) 

« Reactie #2 Gepost op: 2009/07/20, 15:57:24 »
Ik zal het maar eerlijk zeggen. No go. Als je het al werkend krijgt is het verschrikkelijk traag. Ik heb er afscheid van genomen. Probeer Ekiga Softfone eens (geen ervaring mee).

« Reactie #3 Gepost op: 2009/07/20, 15:58:09 »
Of Pidgin

Offline Tukcedo

• Lid
    • http://www.tukcedo.nl
« Reactie #4 Gepost op: 2009/07/20, 16:04:05 »
In tegenstelling tot prince Ace ben ik op zich wel een liefhebber van Skype hoor. Wij skypen heel vaak met de Filippijnen en da's hartstikke goed, beeld, geluid, alles. Maar het kan inderdaad lastig aan de praat te krijgen zijn helaas.

Het hangt ook sterk van je hardware af denk ik. Mijn Acer One Aspire D150 netbookje deed ook erg moeilijk met geluid. Hele topics op allerlei internationale fora zijn er al aan volgeschreven. Uiteindelijk werkt nu alles, maar ik durf m'n hand niet in het vuur te steken voor de bedrijfszekerheid. Of laat ik 't zo zeggen, na iedere reboot kan het weer es niet werken ...

In mijn geval moest ik de allerlaatstse alsa-drivers (iets van versie 1.0.20 uit m'n hoofd) handmatig installeren. Als je vervolgens in voorkeuren - geluid alles op alsa zet, dan zou het moeten werken. In Skype zelf kies je dan de Intel hardware voor geluid. Exacte settings weet ik niet uit m'n blote bolletje helaas, zit nu met wat anders ...

Video heeft bij altijd gewerkt in 1 keer. Oudere cams werken vaak redelijk tot goed met de SPCA drivers. Moet je op het forum maar even op zoeken, is een Franse web site voor. Je kunt testen door met het volgende commando (in een terminal venster): sudo tail -f /var/log/messages je log in de gaten te houden en DAN PAS de cam in te pluggen. Met de output die je dan ziet kunnen we je mogelijk verder helpen. Commando kun je opheffen met Ctrl-C.
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

« Reactie #5 Gepost op: 2009/07/20, 16:08:45 »
In tegenstelling tot prince Ace ben ik op zich wel een liefhebber van Skype hoor. Wij skypen heel vaak met de Filippijnen en da's hartstikke goed, beeld, geluid, alles. Maar het kan inderdaad lastig aan de praat te krijgen zijn helaas.

Het hangt ook sterk van je hardware af denk ik. Mijn Acer One Aspire D150 netbookje deed ook erg moeilijk met geluid. Hele topics op allerlei internationale fora zijn er al aan volgeschreven. Uiteindelijk werkt nu alles, maar ik durf m'n hand niet in het vuur te steken voor de bedrijfszekerheid. Of laat ik 't zo zeggen, na iedere reboot kan het weer es niet werken ...

In mijn geval moest ik de allerlaatstse alsa-drivers (iets van versie 1.0.20 uit m'n hoofd) handmatig installeren. Als je vervolgens in voorkeuren - geluid alles op alsa zet, dan zou het moeten werken. In Skype zelf kies je dan de Intel hardware voor geluid. Exacte settings weet ik niet uit m'n blote bolletje helaas, zit nu met wat anders ...

Video heeft bij altijd gewerkt in 1 keer. Oudere cams werken vaak redelijk tot goed met de SPCA drivers. Moet je op het forum maar even op zoeken, is een Franse web site voor. Je kunt testen door met het volgende commando (in een terminal venster): sudo tail -f /var/log/messages je log in de gaten te houden en DAN PAS de cam in te pluggen. Met de output die je dan ziet kunnen we je mogelijk verder helpen. Commando kun je opheffen met Ctrl-C.

Onder Windows XP had ik nooit problemen. Voor de rest deed ik niet zoveel met Skype (zakelijk wel, prive niet) Petje af voor je beschrijving hoe je het hebt opgelost. Misschien toch maar weer eens proberen onder Ubuntu 9.04  ^-^

Offline bas.

• Lid
    • Wat mij bezig houdt
« Reactie #6 Gepost op: 2009/07/20, 16:31:41 »
Ik kan eigenlijk alleen maar zeggen dat skype bij mij altijd gewoon heeft gewerkt met beeld en geluid.
De spca drivers kunnen idd heel goed werken.
=SOG= 4 life

laptop DELL Inspiron 1525 ubuntu 9.10

Ubuntu user # 27873

Wat mij bezig houdt

Offline indiana

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2009/07/20, 17:48:11 »

Dank voor de info. Instellingen veranderd in skype naar intel (er zijn meerdere intel opties, maar blijkbaar heb ik de juiste gekozen.) Nu dus iig geluid en microfoon. :)
Over het beeld. Ik ben behoorlijk nieuw met linux, dus ik ben benieuwd of ik op het juiste spoor zit. Ik heb via pakketbeheer ´gspca´ geïnstalleerd (heeft iig iets met video te maken.) En de camera losgemaakt en toen in het terminalvenster dat commando ingevoerd. Dit is het resultaat:
arjen@arjen-desktop:~$ sudo tail -f /var/log/messages
[sudo] password for arjen:
Jul 20 15:43:04 arjen-desktop kernel: [15461.741712] pac207: Pixart Sensor ID 0x27 Chips ID 0x00
Jul 20 15:43:04 arjen-desktop kernel: [15461.741714] pac207: Pixart PAC207BCA Image Processor and Control Chip detected (vid/pid 0x093A:0x2468)
Jul 20 15:43:04 arjen-desktop kernel: [15461.759880] gspca: probe ok
Jul 20 16:05:34 arjen-desktop -- MARK --
Jul 20 16:25:34 arjen-desktop -- MARK --
Jul 20 16:45:34 arjen-desktop -- MARK --
Jul 20 17:05:34 arjen-desktop -- MARK --
Jul 20 17:25:34 arjen-desktop -- MARK --
Jul 20 17:33:52 arjen-desktop kernel: [22109.368057] usb 2-1: USB disconnect, address 2
Jul 20 17:33:52 arjen-desktop kernel: [22109.369026] gspca: disconnect complete
Jul 20 17:34:22 arjen-desktop kernel: [22139.792025] usb 4-2: new full speed USB device using uhci_hcd and address 3
Jul 20 17:34:22 arjen-desktop kernel: [22140.037121] usb 4-2: configuration #1 chosen from 1 choice
Jul 20 17:34:22 arjen-desktop kernel: [22140.039953] gspca: probing 093a:2468
Jul 20 17:34:22 arjen-desktop kernel: [22140.052684] pac207: Pixart Sensor ID 0x27 Chips ID 0x00
Jul 20 17:34:22 arjen-desktop kernel: [22140.052689] pac207: Pixart PAC207BCA Image Processor and Control Chip detected (vid/pid 0x093A:0x2468)
Jul 20 17:34:22 arjen-desktop kernel: [22140.058011] gspca: probe ok

De laatste zin is ´probe ok.´ Dus dat klinkt goed, lijkt me. Toen de camera weer aangesloten, maar nog steeds groen/paarse sneeuw op skype.

(of zit ik helemaal op het verkeerde spoor wat dat spca betreft en kan ik dat niet via pakketbeheer regelen?)
Ik ben iig blij dat het geluid goed is.

Offline indiana

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2009/07/20, 17:52:24 »
En met dat softfone en pidgin kun je zeker niet naar skype bellen? Want het gaat mij er gewoon om dat ik wil deelnemen aan een soort inbel-conferentie (groot woord :D.) En die mensen hebben skype.
« Laatst bewerkt op: 2009/07/20, 18:08:52 door indiana »

Offline Hawk

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2009/07/20, 20:40:39 »
Skype heeft bij mij zonder problemen vanaf het begin gewoon gewerkt. Ik heb geen camera dus daar kan ik niets over zeggen. Voor mij was het simpelweg mijn USB hoofdtelefoon met microfoon inpluggen, dan dat apparaat kiezen in de audio opties. 

Offline indiana

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2009/07/20, 21:52:19 »
Deze oplossing lees ik op een (ubuntu)forum:

¨Skype Webcam problem solved. Thanks to Medibuntu repository.

Below is the solution for Skype Voice and Webcam to work:

Reinstall Skype from Ubuntu Package and Install skype-static-oss_2.0.0.72-0medibuntu4_xxx.deb and skype-common_2.0.0.72-0medibuntu4_all from Medibuntu repository, excellent sound and webcam quality.¨

Dit ga ik dan maar is proberen. Ik laat het morgen wel even weten of het iets is geworden. Medibuntu is voor mij ook nieuw, dus mss heb ik nog wel wat vragen.

Offline Tukcedo

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2009/07/21, 10:09:10 »
Dat medibuntu ken ik niet, maar zou het proberen waard kunnen zijn.

Aan die output te zien pikt gspca in elk geval wel wat op. Je zou ook eerst even kunnen kijken met Cheese of de viewer die bij gspca zit (volgens mij iets van spcaviewer) of die webcam programmaatjes wat doen. Dat zou "bewijzen" dat de hardware en drivers in elk geval sporen en kun je je evt. concentreren op Skype, dan wel een lager niveau.

Binnen Skype moet je bij de opties en de video het device kiezen. Dat zou volgens mij /dev/video moeten zijn, een device die door gspca aangemaakt wordt zodra een camera wordt gedetecteerd.

Edit: Volgens mij kun je inderdaad niet vanaf Pidgin en/of Ekiga naar Skype bellen. Skype heeft een eigen protocol dacht ik.

Offline indiana

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2009/07/21, 15:12:07 »
Citaat van: Michel van der Kleij link=topic=44024.msg#msg date=

Binnen Skype moet je bij de opties en de video het device kiezen. Dat zou volgens mij /dev/video moeten zijn, een device die door gspca aangemaakt wordt zodra een camera wordt gedetecteerd.

Dat is het geval. Verder moet ik nog maar even wat frutselen, o.a. met de tips die jij hebt gegeven.

Citaat
Reinstall Skype from Ubuntu Package and Install skype-static-oss_2.0.0.72-0medibuntu4_xxx.deb and skype-common_2.0.0.72-0medibuntu4_all from Medibuntu repository,     
Ik heb skype inmiddels geïnstalleerd via medibuntu, door een opdracht te geven aan een terminalvenster. Die opdrachten die in bovenstaand citaat staan, zouden die dan ook ingevoerd moeten worden via een terminalvenster, of hebben ze betrekking op iets anders? In zo´n terminalvenster loopt het voorlopig iig op niks uit.

Offline Tukcedo

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2009/07/21, 15:40:38 »
Hey Indy,

Die opdrachten die in bovenstaand citaat staan ...

Welke opdrachten bedoel je precies? Wat heb je ingeklopt en wat gebeurde er?

Die andere webcam progjes al kunnen proberen?

Offline indiana

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2009/07/21, 15:57:44 »
Citaat van: Michel van der Kleij link=topic=44024.msg#msg date=
Hey Indy,

Citaat van: indiana link=topic=44024.msg#msg date=
Die opdrachten die in bovenstaand citaat staan ...

Welke opdrachten bedoel je precies? Wat heb je ingeklopt en wat gebeurde er?

Die andere webcam progjes al kunnen proberen?

Ik bedoel deze twee: skype-static-oss_2.0.0.72-0medibuntu4_xxx.deb   ,en,   skype-common_2.0.0.72-0medibuntu4_
Die heb ik bij een terminalvenster ingevuld, en dan antwoord hij bv: ¨bash: skype-common_2.0.0.72-0medibuntu4_: opdracht niet gevonden¨
Die progjes nog niet geprobeerd.
(Ik ben behoorlijk nieuw met linux. Ik heb mezelf voorgenomen om is een linux-boek van de bieb te halen, maar dat is nog steeds niet gebeurd. Ik denk ik meld ´t even, zodat iig duidelijk is dat alles helemaal nieuw voor mij is. Ik heb gisteren bv pas voor het eerst van medibuntu gehoord.)

Offline Tukcedo

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2009/07/21, 16:10:26 »
Dan heb je er in elk geval al eentje voor op mij: ik had nog nooit van medibuntu gehoord!  :D

Ok, die .deb bestanden zijn z.g. "packages". Weliswaar BEVATTEN ze software, maar ze zijn niet uitvoerbaar zoals een .exe onder Windows. Je gebruikt de grafische package manager Synaptic, of de command-line utilities zoals aptitude, apt-get. dpkg etc. om deze packages te manipuleren.

Dus bijv. om zo'n deb te installeren doe je:

sudo dpkg -i skype-static-oss_2.0.0.72-0medibuntu4_xxx.deb

Voor die xxx zal je wel de echte getallen (versie?) moeten invullen, je moet dus de EXACTE naam van het bestand gebruiken. Snappie?

Offline indiana

• Lid
Re: (opgelost) skype: geen geluid, geen beeld
« Reactie #16 Gepost op: 2009/08/10, 15:49:16 »
Ik had de hoop al opgegeven, maar googelde toch nog voor een allerlaatste poging en toen kwam deze tip naar voren:

¨Try to start skype with the following command:

LD_PRELOAD=/usr/lib/libv4l/v4l1compat.so skype¨

En voila, ik heb beeld. Nu hoef ik dus niét een ander webcam te proberen (dit goedkope oudje van canyon kan dus prima) én ik hoef geen windows te installeren. Maar het was een zware bevalling. Ik hoop dat andere mensen iets hebben aan deze tip. Dus in een terminalvenster het bovengenoemde commando invoeren kan wellicht uitkomst bieden.

Toch heb ik nog wel een vraagje. Steeds als ik nu skype wil starten moet ik dat zeker via een terminalvenster doen met dit commando? Want ik type wel braaf dat commando in, maar ik weet eigenlijk niet wat ik precies doe. Hoe het ook zij, ik ben nu blij dat ik na uren van gepruts écht kan skypen.

(edit: kan alleen een mod de titel veranderen? in dit geval dus met de toevoeging ´opgelost´)

« Laatst bewerkt op: 2009/08/10, 15:51:18 door indiana »

Offline indiana

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2009/08/10, 16:00:59 »
Geluid moet ik echter wel weer even regelen. Ik had namelijk, in al mijn geprobeer, skype meermaals opnieuw geïnstalleerd, terwijl ik niet echt heb onthouden hoe ik de eerste keer die geluidssettings goed heb gekregen. Dus als ik straks zowel beeld als geluid heb post ik het nog wel even. Dan is het pas echt goed.

Offline indiana

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2009/08/10, 17:55:10 »
^Oke, heb nu ook geluid. Maar kan niet echt uitleggen hoe ik het heb gedaan. Eerst had ik trouwens amper geluid in het rechterkanaal, maar toen opnieuw opgestart en was dat ook goed.

Maar het blijft vreemd, met name w.b.h. beeld, dat ik op goed geluk de oplossing heb gevonden, en dus niet d.m.v. probleemanalyse.

« Reactie #19 Gepost op: 2009/12/08, 00:09:36 »
En voila, ik heb beeld.

Had hetzelfde probleem met beeld van de webcam, geluid werkte wel.
De webcam funktioneerde wel goed bij aMSN maar niet bij skype. Hierdoor wel  =D

Afin, ik heb ook nog geen mannier kunnen vinden om de commandoregel in een terminalvenster te kunnen omzijlen.
Met Systeem --> Voorkeuren --> Hoofdmenu -->  ....... Skype --> Eigenschappen (en daar de commandoregel toevoegen) lukt het in iedergeval niet (bij mij).
Heeft iemand anders een idee hoe dit op een eenvoudigere mannier aan de praat is te krijgen?
Bvd
Laptop: PackardBell Easynote MZ-36, 2 GB, Ubuntu 12.04 + Ubuntu 11.10 beide met XP in VirtualBox (versie 4),
DesktopComputer: Intel(R) Celeron(R) CPU 2.40GHz, 512MB, Ubuntu 10.04.x LTS,
PPC: Mio Digiwalker P350, WM5

« Reactie #20 Gepost op: 2009/12/08, 08:25:16 »
En voila, ik heb beeld.

Had hetzelfde probleem met beeld van de webcam, geluid werkte wel.
De webcam funktioneerde wel goed bij aMSN maar niet bij skype. Hierdoor wel  =D

Afin, ik heb ook nog geen mannier kunnen vinden om de commandoregel in een terminalvenster te kunnen omzijlen.
Met Systeem --> Voorkeuren --> Hoofdmenu -->  ....... Skype --> Eigenschappen (en daar de commandoregel toevoegen) lukt het in iedergeval niet (bij mij).
Heeft iemand anders een idee hoe dit op een eenvoudigere mannier aan de praat is te krijgen?
Bvd

Maak een alias:  http://linux.about.com/library/glossary/bldef_alias.htm
𝕸𝖎𝖘𝖈𝖊𝖗𝖊 𝖚𝖙𝖎𝖑𝖊 𝖉𝖚𝖑𝖈𝖎. (Ter leering ende vermaeck)
𝕹𝖎𝖑 𝖛𝖔𝖑𝖊𝖓𝖙𝖎𝖇𝖚𝖘 𝖆𝖗𝖉𝖚𝖚𝖒. (Niets is moeilijk voor hen die willen)
https://henk.oegema.com  (Op RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  24.04 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & TELLO drone (voor AI)

« Reactie #21 Gepost op: 2009/12/08, 10:00:27 »
(edit: kan alleen een mod de titel veranderen? in dit geval dus met de toevoeging ´opgelost´)
Dat kan je gerust zelf doen hoor. Ga naar het eerste bericht, en klik op de knop 'verander', dan kun je de titel aanpassen. Plaats er gewoon [opgelost] voor, en klaar is kees (en Indiana ook natuurlijk)