Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Samba - windows full access zonder login & sabnzbd  (gelezen 1379 keer)

gotcha

• Gast
Samba - windows full access zonder login & sabnzbd
« Gepost op: 2009/07/20, 00:02:47 »
Dit is mijn eerste post hier op het forum, ik heb al heel veel topics doorgenomen en kan maar geen oplossing vinden.

Afgelopen week heb ik Ubuntu (9.04) voor het eerst geïnstalleerd omdat ik een server met shares voor mijn netwerk wil draaien en automatisch wil laten downloaden. De setup en standaard settings verliepen natuurlijk zoals verwacht vlekkeloos, maar toen...

Na wat zoeken heb ik Samba geïnstalleerd en 2 shares geconfigureerd /mnt/data/ en /mnt/download/. Deze shares wilde ik op mijn windows machines kunnen openen zonder dat ik er voor in moet loggen. Na wat zoekwerk op verschillende fora en manuals heb ik alles als volgt geconfigureerd:

De shares /mnt/data en /mnt/download/ zijn eigendom van nobody:nogroup en in de samba config is alles vrijgegeven voor gast toegang  met write access. Ik weet dat het geen 'veilige' setup is maar ik gebruik hem dan ook alleen op mijn lan.

Het gevolg hiervan is dat ik nu dus via windows bij de shares kan als gast en write access heb. Nu kan ik alleen in Ubuntu niets meer aanpassen aan de mappen omdat ik niet de eigenaar ben. Eerst dacht ik, dat maakt niet uit. Ik manage die mappen wel via windows.

Nu heb ik vandaag sabnzbdplus geinstalleerd en wilde ik hem gaan configueren om te downloaden naar de /mnt/download/ share. Maar zoals je al kunt raden heeft sabnzbd nu geen rechten om naar die map te schrijven.

En dan nu de vraag:
Hoe kan ik mijn shares gewoon eigendom maken van mijn Ubuntu acount "user", samba instellen zodat ik er vanuit windows zonder login in kan met write access en ook nog sabnzbd er naartoe laten schrijven?

Ik weet het, het is een lange lap tekst, maar ik hoop echt dat iemand me hiermee kan helpen.

Offline jan11000

• Lid
  • Steunpunt: Nee
Re: Samba - windows full access zonder login & sabnzbd
« Reactie #1 Gepost op: 2009/07/20, 10:18:37 »
gksu system-config-samba, dus installeer "system-config-samba".

Dan bij pulldown, system-administration-dan icoon samba, zo kun je het starten.

Dan bij preferences en add share kun je alles wijzigen. Misschien eerst alles verwijderen, en dan opnieuw aanmaken.
(misschien kun je ook nog eerst alle mappen verwijderen, en dan via samba ook nog de mappen maken).

gotcha

• Gast
Re: Samba - windows full access zonder login & sabnzbd
« Reactie #2 Gepost op: 2009/07/20, 11:09:56 »
Thanks, die had ik nodig. Hij heeft nu zelf de shares aangemaakt zonder dat ik met de rechten hoefde te spelen! Hierdoor kan sabnzbd ook gewoon naar de mappen schrijven.