Misschien moet je even naar beheer, taalondersteuning en een vinkje zetten in invoermethodesoftware (ime) gebruiken om enz. En bij talen toevoegen Chinees selecteren
Bedankt maar helaas. Deze instellingen heb ik ongewijzigd gelaten. Dus zo laten staan als hierboven aangegeven, met Chinees taalpakket geïnstalleerd en ime aangevinkt. Ik kon gewoon in het Chinees typen tot een paar weken geleden, zonder problemen.
De trigger werkt niet meer. Ik kan elke aangegeven toetscombinatie gebruiken, maar er gebeurt totaal niets. Ook niet als ik de sneltoetsen wijzig. Scim of skim kan ik alleen maar via de terminal starten.
En wanneer ik dan de pinyin kan invoeren kan dat niet meer per karakter ("er", "二" geeft vier karakters weer: "耳濡目染" i.p.v. één). Woorden typen geeft dus ook i.p.v. de juiste karakters het aantal karakters gelijk aan het aantal ingevoerde letters. Er wordt gekeken naar de beginklank of letter i.p.v. naar het woord of de lettergreep. Maakt niet uit welke variant van vereenvoudigd Chinees ik gebruik.
Is een totale herinstallatie van (K)Ubuntu misschien zinvol?