Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] SCIM werkt niet meer na laatste update binnen Ubuntu 9.04  (gelezen 2898 keer)

Offline natuwes

• Lid
Hallo,

Nadat ik maandenlang zonder problemen gebruik heb kunnen maken van SCIM (Vereenvoudigd Chinees) werkt die na een van de laatste Ubuntu-updates niet meer. Ik heb zoveel mogelijk SCIM-bestanden / programma's via Synaptic verwijderd en opnieuw ge-installeerd, maar ik kan 1) nergens SCIM opstarten (ook niet met <Ctrl><space>) en 2) wel de instellingen van SCIM wijzigen. In eerste instantie kon ik vorige week nog wel pinyin invoeren, via het icoontje van het toetsenbord, maar helaas niet in de vereenvoudigde methode. Het Mandarijn werd niet meer herkend. Na herinstallatie kan ik het programma niet meer opstarten en ook geen snelkoppeling meer maken. Kan het zijn dat ik te weinig (of juist teveel) bestanden / programma's ge-installeerd heb? De tekstinvoer vindt in verschillende toepassingen plaats - zowel in Open Office als ook in Firefox. Van deze beide heb ik de meest recente versie in gebruik. Wie heeft voor mij de oplossing om dit weer werkend te maken? Of moet ik om Chinees te kunnen typen teruggaan naar windows?

Alvast bedankt.
natuwes
« Laatst bewerkt op: 2009/11/04, 16:52:54 door natuwes »

Offline henzo

• Lid
Re: SCIM werkt niet meer na laatste update binnen Ubuntu 9.04
« Reactie #1 Gepost op: 2009/07/31, 08:56:11 »
Misschien moet je even naar beheer, taalondersteuning en een vinkje zetten in invoermethodesoftware (ime) gebruiken om enz. En bij talen toevoegen Chinees selecteren

« Reactie #2 Gepost op: 2009/07/31, 10:08:17 »
中ごくはどこですか?
Hier werkt SCIM nog.
Ik zou de tip van Henzo volgen.
Want nadat ik SCIM aan de praat kreeg, kon ik nog steeds geen Japans typen, maar nadat ik de taalpakket onder Systeem > Beheer > Taalondersteuning Japans heb aangevinkt, kon ik ineens wel.

Offline natuwes

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/08/04, 17:36:54 »
Misschien moet je even naar beheer, taalondersteuning en een vinkje zetten in invoermethodesoftware (ime) gebruiken om enz. En bij talen toevoegen Chinees selecteren

Bedankt maar helaas. Deze instellingen heb ik ongewijzigd gelaten. Dus zo laten staan als hierboven aangegeven, met Chinees taalpakket geïnstalleerd en ime aangevinkt. Ik kon gewoon in het Chinees typen tot een paar weken geleden, zonder problemen.

De trigger werkt niet meer. Ik kan elke aangegeven toetscombinatie gebruiken, maar er gebeurt totaal niets. Ook niet als ik de sneltoetsen wijzig. Scim of skim kan ik alleen maar via de terminal starten.

En wanneer ik dan de pinyin kan invoeren kan dat niet meer per karakter ("er", "二" geeft vier karakters weer: "耳濡目染" i.p.v. één). Woorden typen geeft dus ook i.p.v. de juiste karakters het aantal karakters gelijk aan het aantal ingevoerde letters. Er wordt gekeken naar de beginklank of letter i.p.v. naar het woord of de lettergreep. Maakt niet uit welke variant van vereenvoudigd Chinees ik gebruik.

Is een totale herinstallatie van (K)Ubuntu misschien zinvol?

« Laatst bewerkt op: 2009/08/04, 17:40:18 door natuwes »

« Reactie #4 Gepost op: 2009/08/05, 08:11:08 »
De herinstallatie kan je altijd nog proberen.
Dan updaten naar de laatste updates en dan je SCIM configureren.

Offline henzo

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/08/12, 19:08:20 »
Scim er helemaal afgooien en opnieuw installeren wil ook wel helpen. Het kan zijn dat een upgrade van open office 3.0 naar 3.1 een oplossing biedt.
Het geeft elke keer weer problemen met een nieuwe ubuntu versie, maar na een beetje zoeken kom je er toch wel weer uit. De oplossing is steeds weer anders. Het probleem zit hem ook bij o.off. denk ik. De laatste keer moest ik weer uitvogelen hoe alle karakters, oude en vereenvoudigde, met open office te printen.

Offline natuwes

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/08/19, 18:50:49 »
Scim en skim erafgegooid en scim opnieuw geïnstalleerd. Kan via de terminal en soms via de sneltoets wel in karakters typen maar nog steeds niet op de normale manier. Overigens: in Ubuntu 9.04 en in Ooo 3.0 heb ik nooit problemen gehad om karakters via scim te kunnen invoeren, op de voor mij gebruikelijke manier. Wanneer ik dus het hele woord in pinyin schreef, verscheen ook het juiste woord in het Chinees. Om 你好 te kunnen typen moet ik nu alle karakters die met "n" en met "h" beginnen doorlopen. "nihao" levert "粘合剂" op. Ik heb het systeem nog niet herïnstalleerd en gebruik nog steeds Ooo 3.0 (zie hiervoor). Zou het kunnen dat er een "windowsprobleem" is: ergens in een registersleutel nog iets dat onterecht bewaard wordt? Mijn computer is dual boot. Maar aangezien ik tot een paar maanden geleden totaal geen problemen met dit geheel had lijkt me zoiets sterk. Ik kan me natuurlijk vergissen. V.w.b. de systeembijwerking: ik wacht daarmee tot versie 9.10 uitgekomen is. Eenieder tot zover bedankt. Maar tips en dé oplossing blijven natuurlijk altijd welkom  ^-^

« Reactie #7 Gepost op: 2009/08/22, 10:14:51 »
Ik had een keer een conflict met Gnome's SCIM en KDE's SKIM.
SCIM en SKIM wouden beide niet meer werken, dus ik heb maar Linux Mint 7 Universal (Nihon) er opgezet, en toen werkte het weer.
Dus misschien zou een herinstallatie je wel goed doen.

Offline natuwes

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2009/10/30, 17:59:06 »
Ik kan me natuurlijk vergissen. V.w.b. de systeembijwerking: ik wacht daarmee tot versie 9.10 uitgekomen is. Eenieder tot zover bedankt. Maar tips en dé oplossing blijven natuurlijk altijd welkom  ^-^

Inmiddels heb ik ubuntu 9.10 geïnstalleerd maar het probleem met de scim is nog steeds niet opgelost  :-[ .
Heeft iemand een alternatief voor me dat wél werkt? Ik ben nl. niet van plan om iedere keer als ik iets in het Chinees wil typen gebruik te maken van W******, waar dat wel kan.

Alvast bedankt.
natuwes

« Reactie #9 Gepost op: 2009/10/30, 18:01:07 »
Probeer anders eens iBus. Het zit standaard in 9.10 en werkt prima. Systeem -> Voorkeuren -> iBus-voorkeuren.

Offline natuwes

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2009/10/30, 18:25:09 »
Probeer anders eens iBus. Het zit standaard in 9.10 en werkt prima. Systeem -> Voorkeuren -> iBus-voorkeuren.

iBus instellingen kan ik wijzigen maar ik kan het programma niet starten in een tekstverwerker of in de browser. Ook niet na herstarten computer.

Ik krijg als melding te zien:

¨IBus is gestart! Als u IBus niet kunt gebruiken, voeg dan de volgende regels toe aan $HOME/.bashrc en meld u opnieuw aan.
  export GTK_IM_MODULE=ibus
  export XMODIFIERS=@im=ibus
  export QT_IM_MODULE=ibus¨

Maar ik ben aan het zoeken naar $HOME/.bashrc maar vind het niet. Helaas.

« Reactie #11 Gepost op: 2009/10/30, 18:45:28 »
Je moet vervolgens gewoon op Ok drukken. Er verschijnt dan een configuratievenster en een pictogram in het systeemvak. Stel hier het nodige in (invoermethoden toevoegen onder het tabblad Invoermethode). Vervolgens open je een programma waarin je iBus wilt gebruiken. Ga naar een tekstvak en klik met de rechtermuisknop. Kies vervolgens voor iBus onder Invoermethoden. Druk op de sneltoets die je hebt ingesteld om iBus te activeren (standaard is dat ctrl+spatie) en iBus zou moeten verschijnen ;)

« Reactie #12 Gepost op: 2009/10/30, 19:46:45 »
Als je iBus hebt gestart, heb je het al goed gedaan.
Installeer dan een taalpakket (in mijn geval Japans), maar gebruik Nederlands voor het OS zelf.
Bij ze allebei moet je wel alles aanvinken.
En via iBus naar het tabblad Invoermethode, kies een invoermethode (in mijn geval Anthy) en klik op Toevoegen.
Open dan een willekeurige programma waar je kunt typen, druk CTRL+Space tegerlijk in en je kan in die taal typen.
En via CTRL+Shift kun je switchen tussen invoermethodes.

Offline natuwes

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2009/11/02, 12:03:28 »
Op dit moment werkt iBus, in ubuntu 9.10, naar behoren, zowel bij het plaatsen van de tonen op de letters als ook bij het typen van de karakters. Hopelijk blijft dat ook zo. 谢谢你们, oftewel eenieder bedankt voor nu.
« Laatst bewerkt op: 2009/11/04, 16:52:25 door natuwes »

« Reactie #14 Gepost op: 2009/11/02, 17:27:13 »
Het helpt niet als je [OPGELOST] in de laatste post zet, maar in de eerste.