Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wachtwoord Standaard Sleutelring ellende.  (gelezen 8634 keer)

DigiWillem

• Gast
Wachtwoord Standaard Sleutelring ellende.
« Gepost op: 2009/07/14, 18:10:18 »

Zodra ik mijn laptop heb gestart met 9.04 moet ik een wachtwoord invullen voor de standaard sleutelring voor de wireless driver.

Ik heb een paar zoekakties uitgevoerd op dit topic maar kom er niet uit.
Onder Systeem/Voorkeuren/Encryptie en Sleutelbossen mis ik bijvoorbeeld de optie "Login" om daar het wachtwoord te resetten.

Ik heb al door dat ik dit wachtwoord moet wissen, maar hoe doe ik dat?

Groet, Wim

Re: Wachtwoord Standaard Sleutelring ellende.
« Reactie #1 Gepost op: 2009/07/14, 18:34:58 »
De keyring verwijderen door het volgende bestand te verwijderen: ~/.gnome2/keyrings/default.keyring en/of login.keyring Te vinden als verborgen bestand, locatie is dus persoonlijke map. Herstart de computer en de sleutelbos zal nu om een nieuw wachtwoord vragen. met dank aan Loes
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #2 Gepost op: 2009/07/14, 19:15:36 »
Beste is om dan geen enkel nieuw wachtwoord te geven. Ziehier voor een wat uitgebreidere beschrijving:
http://sites.google.com/site/computertip/tipsentrucs#TOC-Automatisch-aanmelden:-schakel-het-
« Laatst bewerkt op: 2010/08/06, 23:17:40 door Pjotr »

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/07/15, 11:29:55 »
Beste Pjotr. Je bent gelukkig wat pragmatischer geworden in deze: je vroegere advies, een kort paswoord aan te maken, vond ik maar niets.

Ik vind evenwel je laatste paragraaf ongelukkig:

Citaat
U kiest dan voor onbeveiligde opslag van de netwerksleutel. Dat is doorgaans veilig om te doen. Het eigen wachtwoord van de sleutelbos, is in de meeste gevallen een overdreven beveiliging.

Dat vind ik niet correct. Wat je doet met autologin én het verwijderen van het sleutelbospaswoord, is beveiliging wegnemen. Intrinsiek. Of je het effectief zonder die beveiliging kan doen, is een persoonlijke afweging. De balans tussen "gemak" en veiligheid (ik laat m'n achterdeur open of ik doe ze op slot) is er één die je persoonlijk moet maken.

Dat gezegd zijnde vind ik persoonlijk ook wel dat bij een laptop én afwezigheid van nucleaire geheimen de "sleutelbos" dikwijls wel een overdreven beveiliging is.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #4 Gepost op: 2009/07/15, 11:39:54 »
Als je bij CERN werkt aan de Large Hadron Collider, dan wil je wel wat extra veiligheid, ja....  :-)

In mijn docu geef ik bewust zo weinig mogelijk nuances. Terwille van de eenvoud en de overzichtelijkheid. Het gaat mij erom, dat mensen snel en simpel aan de slag kunnen met Ubuntu. Als mensen wat meer vertrouwd raken met Ubuntu, dan trekken ze zelf wel hun eigen plan.

Overigens heb ik mijn eigen flaptop en netboekje simpelweg voorzien van een BIOS-wachtwoord. Daarom is het geen enkel probleem dat inloggen + draadloos verbinden automatisch gaat.
« Laatst bewerkt op: 2009/07/15, 11:45:26 door Pjotr »

« Reactie #5 Gepost op: 2009/07/15, 12:18:50 »
Waarin zit de zwakte bij autologin en uitschakelen van de standaard sleutelring?Ben ik dan kwetsbaarder voor aanvallen/hackers van buitenaf of heeft het meer te maken dat iemand fysiek de computer overneemt.Ben nl hier de enige gebruiker thuis op dit systeem.
Kubuntu 20.04

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #6 Gepost op: 2009/07/15, 12:29:59 »
of heeft het meer te maken dat iemand fysiek de computer overneemt.Ben nl hier de enige gebruiker thuis op dit systeem.
Dat is het dus, iedereen die je PC steelt kan er ook mee werken en heeft jouw gegevens......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

« Reactie #7 Gepost op: 2009/07/15, 12:33:33 »
Dat dacht ik dus ook al aan,dan zou ik dus iedere keer als ik niet thuis zou zijn de computer moeten beveiligen met een wachtwoord.Zet me toch wel aan het denken.Autologin vind ik wel handig vanwege het gebruiksgemak en overal wachtwoorden in moeten tikken is ook niet echt mijn hobby,maar eigenlijk is het bittere noodzaak.
Kubuntu 20.04

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #8 Gepost op: 2009/07/15, 13:05:09 »
Daarom heb ik een password op de BIOS van mijn laptop, niemand kan een OS starten zonder dat password.
Maar er zullen ook wel wegen zijn om dat te omzeilen, in elk geval is eht een drempel extra :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

« Reactie #9 Gepost op: 2009/07/15, 17:24:45 »
En wat doe je dan als je het bios wachtwoord niet meer weet?Pc openschroeven en batterij eruit/erin of via een jumper resetten?
Kubuntu 20.04

« Reactie #10 Gepost op: 2009/07/15, 17:29:02 »
Ik kan het natuurlijk ook aan de binnenkant van de pckast plakken,hoef ik hem alleen maar open te schroeven.
Kubuntu 20.04

« Reactie #11 Gepost op: 2009/07/15, 17:46:21 »
En wat doe je dan als je het bios wachtwoord niet meer weet?Pc openschroeven en batterij eruit/erin of via een jumper resetten?
Is een van de vele mogelijkheden. XD

als je slim bent zet je dat wachtwoord op een stickertje, en dat plak je dan onder op je laptop  XD XD XD XD
Hoeft niet Arie, PC's of Laptop's waar het wachtwoord van kwijt is, kunnen door mij voor een vriendenprijsje wachtwoord vrij gemaakt worden.  :evil: Ook bij mij moet de schoorsteen roken. =D
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

« Reactie #12 Gepost op: 2009/07/15, 20:45:15 »
Het nadeel is dat ik dus een password generator gebruik,dus mijn wachtwoorden zijn zeer lang en complex.Als ik de database niet goed backup,dan heb ik een groot probleem.Vandaar dat ik sommige dingen al aan het vereenvoudigen ben,wat helaas dus niet veiliger is.
Kubuntu 20.04

« Reactie #13 Gepost op: 2009/07/16, 00:44:20 »
of heeft het meer te maken dat iemand fysiek de computer overneemt.Ben nl hier de enige gebruiker thuis op dit systeem.
Dat is het dus, iedereen die je PC steelt kan er ook mee werken en heeft jouw gegevens......

Als data niet op een versleutelde harde schijf staat en iemand steelt je computer dan is een ubuntu-wachtwoord redelijk waardeloos. Die ander kan het omzeilen met herstelmodus, een livecd er in, of bij een bios wachtwoord desnoods de harde schijf in een andere computer zetten. Met autologin heb je nog steeds dezelfde gebruikersrechten als wanneer je wel moet inloggen.
« Laatst bewerkt op: 2009/07/16, 00:47:55 door AptlyNamed »

DigiWillem

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 2009/07/19, 17:44:29 »
De keyring verwijderen door het volgende bestand te verwijderen: ~/.gnome2/keyrings/default.keyring en/of login.keyring Te vinden als verborgen bestand, locatie is dus persoonlijke map. Herstart de computer en de sleutelbos zal nu om een nieuw wachtwoord vragen. met dank aan Loes

Perfect. Het werkt nu, bedankt daarvoor.

Over de discussie die hier op volgde over beveiliging wil ik het volgende nog wel kwijt.
Ik heb mijn laptop omgebouwd tot een soort netbook door de HDD te vervangen door een 16GB CF-kaart met IDE2CF converter.
Zeker met Ubuntu er op start hij nu retesnel op en  gebruikt veel minder stroom.
Verder wordt hij alleen maar gebruikt voor Internet.
Ik maak geen share met mijn windows netwerk en mijn wireless netwerk is beveiligd met WPA2.
Meer dan voldoende volgens mij dus extra wachtwoorden hebben geen zin.

Groet, Wim