Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: java installeren  (gelezen 608 keer)

Offline Jakke5

• Lid
  • Steunpunt: Nee
java installeren
« Gepost op: 2009/07/14, 15:26:10 »
Beste Bollebozen

Wil graag java 1.6 installeren. Heb daarvoor een poging ondernomen om de voorschriften van community/javaUpdaten-Ubuntu NL wiki te volgen.
Mijn oog viel toevallig op "linux-i586" terwijl mijn pceetje maar over een i486 beschikt (denk ik, bij Systeem=>Voorkeuren=>System Profiler and Bechmark vind ik Pentium 4). Wat nu?

Dank bij voorbaat

Zie nu dat er al een topic over Java installeren loopt. Wacht af wat er daar allemaal gebeurt of net niet gebeurt.
« Laatst bewerkt op: 2009/07/14, 21:54:11 door Jakke5 »

Offline Cumulus007

• Lid
Re: java installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2009/07/14, 15:27:33 »
De naam Pentium 4 heeft niets te maken met i486 ;) Het is gewoon de vierde versie van de Pentium-reeks. http://en.wikipedia.org/wiki/I486

Offline Jakke5

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/07/14, 16:00:03 »
Dank je wel.
Maar de opdracht om het gedownloade bestand naar de map /opt/java/32 te verhuizen loopt niet. De terminal zegt: kan status van ‘/home/MIJNNAAM/Bureaublad/jre-6u14-linux-i586.bin’ niet opvragen: Bestand of map bestaat niet.
Ik stuur de downloads naar een map. In die map vind ik i.d.d. de naam van het bestand, maar ook met het pad+/jre-6u14 enz. lukt het niet. De terminal blijft beweren dat de map of het bestand niet bestaat.
(Het  bestand heet nu niet zoals in de wiki staat jre-6u13-linux-i586 enz. maar wel  jre-6u14-linux-i586)

« Laatst bewerkt op: 2009/07/15, 22:01:02 door Jakke5 »

Offline Jakke5

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/07/15, 22:09:03 »
Voor alle duidelijkheid: ik volg de uitgeprinte onderrichtingen van wiki.ubuntu-nl.org/community/JavaUpdate.

Ondertussen enkele hindernissen genomen.
Nu struikel ik over de opdracht
sudo update-alternatives --set java /opt/java/32/jre1.6.0_14/bin/java
De terminal vertelt "update-alternatives: Kan geen /opt/java/32/jre1.6.0_14/bin/java vinden"
Als ik locate java laat uitvoeren dan spuwt de terminal een hele waslijst van, ja wat?
Ik zet hieronder de laatste regels:
/var/lib/dpkg/info/sun-javadb-core.list
/var/lib/dpkg/info/sun-javadb-core.md5sums
/var/lib/dpkg/info/sun-javadb-demo.list
/var/lib/dpkg/info/sun-javadb-demo.md5sums

Hoe moet/kan ik nu verder?
Nog enkele vragen: Dient de BrowserPlugin om automatisch Java te gebruiken?
De website waarvoor ik Java wil gebruiken zegt: Bij gebruik van Java versie 1.6 dient caching te worden uitgeschakeld. Hoe moet dat? (gesteld dat ik er ooit in slaag Java werkend te krijgen)