Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Met welk programma kan ik probleemloos een film bekijken  (gelezen 7448 keer)

Offline Ron8

• Lid
Ik heb ubuntu 9.04. Alles werkt ok. Wil echter een film gaan bekijken( met vob bestanden, zoals altijd), maar het dvd menu werkt niet, dus ik kan niet interactief alle instellingen instellen. Kortom het werkt niet zoals het hoort. Ik gebruik totem mediaspeler.Moet ik soms een ander programma instellen? ik heb al alle software updates gemaakt. VOB file voor VOb file afspelen lukt wel. Wie weet hoe dit op te lossen?
« Laatst bewerkt op: 2009/07/14, 21:47:48 door Ron »

Re: Met welk programma kan ik probleemloos een film bekijken
« Reactie #1 Gepost op: 2009/07/13, 09:12:07 »
Installeer eens VLC, die doet dit perfect.

Offline lizardman

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/07/13, 10:30:41 »
Ook een mooie DVD-speler is xine-ui.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

« Reactie #4 Gepost op: 2009/07/13, 11:36:22 »
Onder ubuntu 8.04 krijg ik met "GXine" wel het menu te zien.

Offline Ron8

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/07/13, 11:44:24 »
zie volgende bericht
« Laatst bewerkt op: 2009/07/13, 11:55:58 door Ron8 »

Offline Ron8

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2009/07/13, 11:50:44 »
Heb geinstalleerd en ondersteund vob files niet zie ik......, jammer ook dat werkt helaas niet.... Ook als ik een directory open om de vob bestanden te laden, dan loopt het systeem vast. Ik haal dit programma er gelijk maar af, want op deze computer werkt het echt niet......

Offline Ron8

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2009/07/13, 11:53:56 »
kijk ook hier eens naar:
http://wiki.ubuntu-nl.org/MultimediaOndersteuningJaunty

GrJ.
Dat is het eerste wat ik al gedaan heb,.....

« Reactie #9 Gepost op: 2009/07/13, 12:00:20 »
Heb geinstalleerd en ondersteund vob files niet zie ik......, jammer ook dat werkt helaas niet.... Ook als ik een directory open om de vob bestanden te laden, dan loopt het systeem vast. Ik haal dit programma er gelijk maar af, want op deze computer werkt het echt niet......

Dan ligt het aan uw dvd, want VLC is wel degelijk hét programma om dvd's af te spelen.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #10 Gepost op: 2009/07/13, 12:10:10 »
Gewoon het lijstje wat ik je gaf, *helemaal* (van A-Z) afwerken. En niks verwijderen, VLC hoort erbij (is een prima programma, overigens).

Offline Ron8

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2009/07/13, 12:15:34 »
Gewoon het lijstje wat ik je gaf, *helemaal* (van A-Z) afwerken. En niks verwijderen, VLC hoort erbij (is een prima programma, overigens).
sorry, wat bedoel je met lijstje??? ik heb het programma geinstalleerd, dus in dit geval geen lijstje gebruikt, en wil via dit programma lekker een film gaan bekijken, wat dus met dat programma niet gaat. Ik heb het gevoel dat ubuntu toch alleen voor ingewijden toegankelijk is.

« Reactie #12 Gepost op: 2009/07/13, 12:51:12 »
Het lijstje dat Pjotr in zijn post hierboven vermeld: http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/met-welk-programma-kan-ik-probleemloos-een-film-bekijken/msg443446/#msg443446

En VLC is een crossplatform programma, dus ook voor Windows. waar hij overigens ook perfect zijn werk doet. Dus het probleem moet bij u liggen, niet bij Ubuntu of VLC.

Offline lizardman

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2009/07/13, 14:58:42 »
Mwa, het is maar wat je onder ingewijd verstaat...
Maar je zult wel even eraan moeten wennen dat Linux niet hetzelfde is als Windows, dat klopt wel.
En daar zijn de meeste Linux gebruikers trouwens erg blij mee ;)

Maar om onder de 'ingewijden' te behoren hoef je geen moeilijke capriolen uit te halen hoor.
Als je eens begint met de link die Pjotr je gaf goed door te lezen en te doen wat er staat den ben je al een heel eind op weg.
Verder staat er op die site van Pjotr nog veel meer nuttige informatie die uitstekend leesbaar is voor een beginner.
Je zult zien dat je op een makkelijke manier erg veel kunt leren over Ubuntu/Linux.
Eenmaal op weg zul je ongetwijfeld nog veel plezier aan Ubuntu hebben. ;)
succes!
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline Ron8

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2009/07/13, 15:45:18 »
Mwa, het is maar wat je onder ingewijd verstaat...
Maar je zult wel even eraan moeten wennen dat Linux niet hetzelfde is als Windows, dat klopt wel.
En daar zijn de meeste Linux gebruikers trouwens erg blij mee ;)

Maar om onder de 'ingewijden' te behoren hoef je geen moeilijke capriolen uit te halen hoor.
Als je eens begint met de link die Pjotr je gaf goed door te lezen en te doen wat er staat den ben je al een heel eind op weg.
Verder staat er op die site van Pjotr nog veel meer nuttige informatie die uitstekend leesbaar is voor een beginner.
Je zult zien dat je op een makkelijke manier erg veel kunt leren over Ubuntu/Linux.
Eenmaal op weg zul je ongetwijfeld nog veel plezier aan Ubuntu hebben. ;)
succes!

Dank je wel, je geeft me weer moed :-). Ik zal die link eens goed doorlezen en hoop dan verder te kunnen. Ik dacht er te makkelijk over en daar heb ik me aardig in vergist.

« Laatst bewerkt op: 2009/07/14, 20:54:20 door Ron8 »

Offline Ron8

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2009/07/13, 15:46:46 »
@Ron8,
Pjotr heeft een zogenaamd lijstje op zijn site die je precies zo kan afwerken zoals het er staat. Daar heb je geen extra kennis voor nodig en daarvoor de zin dat Linux alleen voor ingewijden toegankelijk is, slaat dus nergens op.
VLC werkt ook hier perfect voor het afspelen van DVD's, dus als je er even de tijd voor neemt om alles te installeren zoals beschreven staat, heb jij er ook plezier van.

Ubuntu NL heeft ook zijn eigen wiki, zoals dat heet: http://wiki.ubuntu-nl.org/
Ook daar kan je vinden wat je even moet installeren zodat je alles op de juiste manier kan bekijken.

Onder W. moet je ook dingen installeren wil je iets kunnen kijken, voor het bekijken van dvd heb je betaalde proggies of moet je ze ergens even halen of je krijgt ze bij een ander proggie wat je moet  betalen.
In Ubuntu is dat ook zo, alleen zit dat gewoon in de repro's en betaal je niets.
Niets gaat vanzelf, ook al denkt men dat vaak van wel.

Offline siaman

• Lid
    • Bits of Freedom
« Reactie #16 Gepost op: 2009/07/13, 21:33:32 »
Heb je onder VLC gedaan:

Menu Media > Directory openen (bv Ice Age 3)  > Video_TS openen > en dan Openen selecteren

vervolgens speelt ie af.

Andere mogelijkheis is het VIDEO_TS.IFO te selecteren, rechtermuisknop, openen met VLC. Dan komt ook het menu tevoorschijn waar je subs, scenes ed kunt selecteren
« Laatst bewerkt op: 2009/07/13, 21:49:50 door siaman »
And Tschaikovsky said: Let There Be Rock!

Offline masy

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2009/07/14, 19:06:04 »
Het gaat om de installatie van de Windows-codecs en het automatisch herkennen van afspeelbare video-media. (w32codecs en libdvdcss2) In sommige landen is dit kennelijk verboden en is Ubuntu niet standaard
hierop ingesteld.

Probeer eens 't navolgende -Ervan uitgaande dat je Jaunty (Ubuntu 9.04 hebt):

Er worden diverse players geïnstalleerd (en ook de w32codecs en libdvdcss2). Allemaal straks terug te vinden onder het menu Toepassingen-> Audio en Video.
Kijk welke player voor jou straks het beste werkt...

Open een console/terminal en type (kopiëer):
(Het maakt niet uit of iets al geïnstalleerd is of niet)

sudo apt-get remove totem-mozilla
sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras

Open de (apt-get) sources list en voeg hierin de tekst  tussen de === aan het einde in :

Bewerken sources.list:
sudo gedit /etc/apt/sources.list

Kopiëer deze tekst:
=============================================
deb http://archive.ubuntu.com/ubuntu jaunty universe multiverse
deb-src http://archive.ubuntu.com/ubuntu jaunty universe multiverse
=============================================

En sla/bewaar dit bestand op.

type/kopiëer vervolgens:

sudo apt-get update
sudo apt-get install mplayer
sudo apt-get install smplayer
sudo apt-get install smplayer-themes
sudo apt-get install gnome-mplayer
sudo wget http://www.medibuntu.org/sources.list.d/jaunty.list --output-document=/etc/apt/sources.list.d/medibuntu.list
sudo apt-get update
sudo apt-get install medibuntu-keyring
sudo apt-get update
sudo apt-get install w32codecs libdvdcss2

En als laatste herstellen we de Totem-player:
sudo apt-get install totem-mozilla

Als het goed is, kun je nu ook het NOS-journaal bekijken...

Hou er rekening mee dat NOS gebruikt maakt van Microsofts Silverlight. Als Firefox begint te protesteren dat bepaalde media niet afspeelbaar is, dan MOET je de aanwijzingen van FireFox volgen en de Novell  Moonlight add-on installeren. Dit is de Linux-vervanger van Silverlight.

Dit alles werkt bij mij perfect...
Succes, Masy....

Offline Ron8

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2009/07/14, 20:41:40 »
Heb je onder VLC gedaan:

Menu Media > Directory openen (bv Ice Age 3)  > Video_TS openen > en dan Openen selecteren

vervolgens speelt ie af.

Andere mogelijkheis is het VIDEO_TS.IFO te selecteren, rechtermuisknop, openen met VLC. Dan komt ook het menu tevoorschijn waar je subs, scenes ed kunt selecteren
gebruik nu sm player en al mijn problemen zijn opgelost.

Offline Ron8

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2009/07/14, 20:43:38 »
Heb je onder VLC gedaan:

vervolgens speelt ie af.

Heb ik allemaal gedaan, systeem liep daardoor vast. Heb sm player op goed geluk geinstalleerd en deze werkt zoals het hoort.

Offline Tom

• Lid
« Reactie #20 Gepost op: 2009/07/14, 20:46:54 »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.