Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bestanden, die op een nas staan openen vanuit een programma op een cliënt  (gelezen 3478 keer)

Offline Anno

• Lid
Hallo,
Ik heb een netwerje met daarin een computer met Ubuntu, computers met windows Xp en een freenas-server. Ik kan vanuit Ubuntu wel de schijven op freenas benaderen, maar niet vanuit een programma op de ubuntu een bestand op freenas openen of opslaan. Als ik bijvoorbeeld vanuit writer op openen klik zie ik alleen de bestanden die op de ubuntu zelf staan en ik zie geen mogelijkheid om naar bestanden op de freenas te gaan.
Anno de Vries.

Writer ondersteund geen bestand openen van een Nas. Wat je kan doen is met NFS werken. Automounten met AutoNFS en dan in je home directorie en symbolic link maken naar bestanden op de Nas.

Writer kan ze dan wel openen.

Ik doe dat zo. Als je wilt weten hoe dat werkt moet je even in het forum zoeken naar nfs etc.
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Offline Anno

• Lid
Dank je voor je hulp. Dat ga ik proberen, maar geldt dat alleen voor writer of is dat met alle prgramma's?

Volgens mij alleen writer, de rest gaat bij mij prima

Offline Anno

• Lid
Bij mij lukt het ook niet met andere programma's. Je zegt dat writer niet samen werkt met een nas. Ik ben bezig met het inrichten van een netwerk met een hda (een homeserver met Amahi). Die gaat dan ook de nas vervangen. Als het zou betekenen dat het met Amahi wel lukt, kan ik me de moeite van verder zoeken beter besparen.

Ik heb geen idee. Dat writer geen bestanden via het netwerk kan openen is een bestaande bug in oo.

Offline vanadium

• Lid
Ik vermoed dat je NAS via nautilus is aangekoppeld? Dan kan je er vanuit alle applicatiedialogen op via de verborgen folder .gvfs in je home directory. Daar worden namelijk alle in nautilus aangekoppelde netwerkschijven gemount in je lokaal bestandssysteem.

Is dat een reactie op mijn laatste post vanadium?

Offline Anno

• Lid
Ik weet niet of mijn nas via nautilus is aangekoppeld en ik weet niet hoe ik met een verborgen bestand kan werken. In de home directori zie ik nu alleen mijn persoonlijke map staan.
Anno

Offline Anno

• Lid
Ik heb dat verborgen bestand gevonden door bij lopenen te gaan naar de map home. Daarin staat een map met die naam, maar die is leeg.

Offline vanadium

• Lid
Re: Bestanden, die op een nas staan openen vanuit een programma op een cliënt
« Reactie #10 Gepost op: 2009/07/12, 15:50:30 »
Verborgen mappen in nautilus toon je via Beeld - Toon verborgen bestanden (of Ctrl+h). Ik probeer het nu zelf eens met een ssh verbinding naar mijn (ouwe) desktop.

* Aankoppelen via "File - Connect to server"
* Desktop verschijnt als "sftp on desktop"
* In /home/vanadium/.gvfs is er nu een directory met dezelfde naam: "sftp on desktop"

Programmas die "gnome name space" niet verstaan, kunnen nog altijd via het "gewone" bestandssysteem aan de schijf: "/home/vanadium/.gvfs/sftp on desktop/"

Je kan altijd elders een symbolische link creëren naar die directory, zodat je niet steeds een verborgen directory moet induiken. De link zal natuurlijk alleen werken als de verbinding via nautilus werd gemaakt.

Ik kan inderdaad niet vanuit Writer rechtstreeks saven naar de "user space" "sftp on desktop" (diegene die onder "Places" verschijnt in de "Save" dialoog in Writer). Writer klaagt over rechten. Als ik via .gvfs (of een symbolische link) ga, lukt het wel. Eens dat is gelukt, lukt het vervolgens wél via gnome user space en met Writer. En ook via gedit.

Ik ontkoppel de netwerkschijf, maak de verbinding opnieuw en probeer met gedit: nu lukt het met gedit niet: "Could not save the file sftp://desktop/home ..." "You do not have the permissions necessary to save the file. Dit lijkt mij dus een gnome bug, geen Writer bug.

Offline Anno

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2009/07/12, 17:10:15 »
Het is gelukt!  :D Bedankt. Ik hoop dat de instellingen behouden blijven als ik opnieuw opstart.  ???

Offline Anno

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2009/07/12, 17:19:48 »
Nee, na opstarten is de verbinding weer weg! Moet ik nu elke keer opnieuw die verbinding weer leggen?

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2009/07/15, 11:48:48 »
Yep. Pas als je de verbinding legt, wordt het koppelpunt onder .gvfs aangemaakt en wordt de server gekoppeld.

Om bij opstart automatisch de verbinding te leggen, moet je de oude methode, werken met /etc/fstab, gebruiken.

Anderszijds kan je in nautilus een netwerkverbinding als een "Plaats" bewaren. Verschijnt dan in je linker paneel of in het "plaats" menu, en kan je desgewenst ook op de desktop zetten. Met één klik herstel je dan terug de verbinding.

Offline Anno

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2009/07/18, 20:29:49 »
Om bij opstart automatisch de verbinding te leggen, moet je de oude methode, werken met /etc/fstab, gebruiken.

Anderszijds kan je in nautilus een netwerkverbinding als een "Plaats" bewaren. Verschijnt dan in je linker paneel of in het "plaats" menu, en kan je desgewenst ook op de desktop zetten. Met één klik herstel je dan terug de verbinding.

Dat lijkt misschien makkelijk, maar ik snap niet hoe je dat doet. Kan je het uileggen, zodat een beginner er iets mee kan?
Anno

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2009/07/19, 12:06:16 »
Wat? Auotmatisch koppelen met /etc/fstab of een bookmark bewaren?

Ik geef aan hoe je het laatste doet, want daar hoef je helemaal geen techneut voor te zijn.

Kies in het menu van nautilus bestandsbeheer "File - Connect to server". Je ziet een checkmark "Add bookmark". Markeer dat, en geef een naam voor je netwerkverbinding. Als je nu de netwerkverbinding maakt, dan wordt ook de bookmark gemaakt. Die vind je terug in het onderste linker paneel, in het "Bookmark" menu, en, op de bovenste balk van je scherm, Places - Bookmarks. Volgende keer dat je verbinding wil maken, kan je dat eenvoudig doen door op de bookmark te klikken.

Offline Anno

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2009/07/19, 12:40:59 »
Dat is inderdaad heel makkelijk, en het doet precies wat ik wilde.
Bedankt voor je hulp. Probleem opgelost.  :)