Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vervolg > Silverlight en de Tour de France.  (gelezen 5298 keer)

Vervolg > Silverlight en de Tour de France.
« Gepost op: 2009/07/11, 17:07:50 »
Dames en Heren,
In Add-Ons in Firefox is op mijn Jaunty computer Moonlight geïnstalleerd. Het 24-uurs nieuws van deze pagina: http://www.nos.nl/journaal24/wmv.html  kan ik dan ook moeiteloos bekijken. Dat wordt anders als ik de Tour de France wil zien. Daarvoor moet ik naar deze pagina:  http://tour2009.nos.nl/live/index  , alwaar mij verzocht wordt om eerst Silverlight te installeren. Hier klopt dus iets niet.
Mocht ik op deze pagina toch op de Silverlight button klikken, dan krijg ik de volgende tekst: Microsoft Silverlight may not be supported on your computer's hardware or operating system. Om gek van te worden. Maar hoe haal ik nu de live-uitzendingen van de Tour binnen?

Titel kort aangepast.
« Laatst bewerkt op: 2009/07/15, 16:19:53 door Wanda Rooze »

Offline woteb

• Lid
Re: Silverlight en de Tour de France.
« Reactie #1 Gepost op: 2009/07/11, 17:15:20 »
Je kunt het ook met een gewone mediastream-programma zoals vlc, gnome-mplayer e.d. bekijken. Rechtsboven staat een link naar die mogelijkheid, zojuist geprobeerd en het werkt prima!
« Laatst bewerkt op: 2009/07/11, 18:43:13 door woteb »
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

« Reactie #2 Gepost op: 2009/07/11, 17:22:02 »
Inderdaad, zeer bedankt. Blijft over de vraag hoe die pagina om Silverlight kan vragen terwijl het wel beschikbaar is?

Offline joop905

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/07/11, 17:22:58 »
Rechtsboven staat en link naar die mogelijkheid,  werkt hier ook prima!

Offline Tom

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/07/11, 17:29:53 »
Herman op het zelfde beeld waar staat installeer silver bla bla staat helemaal rechts boven gebruik windows media stream en dat gaat.
Ik gebruik nu in jaunty alleen totem(gstreamer).
En vlc player .
Moonlight ligt in de jordaan verzopen. XD
Groetjes Tom. :)

Jandorie Joop905 is weer sneller. :rolleyes:
« Laatst bewerkt op: 2009/07/11, 17:31:31 door Wanda Rooze »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline woteb

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/07/11, 18:42:34 »
Herman op het zelfde beeld waar staat installeer silver bla bla staat helemaal rechts boven gebruik windows media stream en dat gaat.
Ik gebruik nu in jaunty alleen totem(gstreamer).
En vlc player .
Moonlight ligt in de jordaan verzopen. XD
Groetjes Tom. :)

Jandorie Joop905 is weer sneller. :rolleyes:
Ik was nog eerder... ;) Maar daarmee is de vraag van Herman maar voor de helft opgelost. Hij kan het nu wel kijken, maar die Silverlight-vraag an sich staat nog open. Ik kan daar geen antwoord op geven.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline bas.

• Lid
    • Wat mij bezig houdt
« Reactie #6 Gepost op: 2009/07/11, 19:16:48 »
Ik kan het gewoon kijken op de site zonder problemen met silverlight, ik weet natuurlijk niet welke versie jij hebt maar ik heb versie 2.0.31005.0.
Ik krijg ook elke keer netjes de update's binnen van silverlight in firefox.
In synaptic heb ik ook silverlight/moonlight pluging geinstallerd staan, en dan de mozilla en core plugin en tevens libmoon.
Kijk dit eens na bij jou hopelijk heb je wat aan de info.
=SOG= 4 life

laptop DELL Inspiron 1525 ubuntu 9.10

Ubuntu user # 27873

Wat mij bezig houdt

Offline Dave

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2009/07/11, 20:46:57 »
Waarom microsoft ineens met een eigen flash versie moet komen lat zich weer raden.
we zagen het eerder met een eigen aangepaste java versie en nog eerder met een ingepikte browser om wat hoofdzaken uit een lange lijst te noemen.

Offline Tom

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2009/07/11, 21:10:34 »
Ik was nog eerder... Wink Maar daarmee is de vraag van Herman maar voor de helft opgelost. Hij kan het nu wel kijken, maar die Silverlight-vraag an sich staat nog open. Ik kan daar geen antwoord op geven.

Oeps. :D
Ik kan daar ook geen antwoord op geven , maar heb ook het zelfde voor gehad.
En toen heb ik besloten dat moonlight de pot op kon , en heb hem daarna niet meer erop gezet. (in jaunty)
En het gaat prima  zo voor mij althans. :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

« Reactie #9 Gepost op: 2009/07/11, 22:10:25 »
Onder Add-ons bij Plug-ins staat bij mij een ingeschakelde Silverlight plug-in maar met versie 1.0.30401.0. Als ik het wel heb is Silverlight inmiddels verder dan versie 2. Als ik op updates druk, dan valt er niets te updaten. Dus waarom speelt het journaal (ook Silverlight) wel af en de Tour niet?

Offline bas.

• Lid
    • Wat mij bezig houdt
« Reactie #10 Gepost op: 2009/07/11, 22:19:34 »
Ik heb er 2 in staan een versie 1 en die versie 2.0.31005.0, alleen waarom ik nou twee versie's erin heb staan geen idee.
Mischien dat het nog een keer installeren helpt, het kan in iedergeval niet kwaad.
Als ik op de site: http://go-mono.com/moonlight/  kijk staat er ook dat ik de nieuwste versie heb.
=SOG= 4 life

Ubuntu user # 27873

Wat mij bezig houdt

Offline Tom

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2009/07/11, 22:25:52 »
Ik weet het niet Herman ik had hem ook als addon en hij werd regelmatig geupdate.
U heeft althans een oude versie erop.
Gooi die eraf en zet de nieuwste erop.
Haal hem hier af.
http://www.go-mono.com/moonlight-preview/

Offline bas.

• Lid
    • Wat mij bezig houdt
« Reactie #12 Gepost op: 2009/07/11, 22:35:03 »
Gebruik idd de link van Wanda Rooze dan zit je meteen op het goede deel van de site.
=SOG= 4 life

Ubuntu user # 27873

Wat mij bezig houdt

Offline joop905

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2009/07/11, 22:41:06 »
Gebruik idd de link van Wanda Rooze dan zit je meteen op het goede deel van de site.
werkt goed @Wanda Rooze

GrJ

« Reactie #14 Gepost op: 2009/07/12, 00:22:13 »
Heren, zonder vrienden als jullie had ik me allang in de gracht gestort. Beide sites doen het nu. Ook ik heb nu twee Silverlight Plug-ins, een met versie 1.0.30401.0 en een met versie 2.0.31005.0. Waarom Firefox deze plug-in er niet als update in had kunnen zetten is mij een raadsel. Misschien dat ze dat bij Mozilla alsnog gaan doen. Allemaal zeer bedankt.

KwastjeModus

• Gast
Re: (Opgelost) Silverlight en de Tour de France.
« Reactie #15 Gepost op: 2009/07/12, 11:29:13 »
Beste mensen,

Er zit nog een geheel andere kant aan de zaak waar ik graag aandacht voor vraag:

De publieke omroep wordt betaald uit publieke middelen, dwz geld van jullie en mij. De overheid propageert het gebruik van open standaarden. Waarom gaan sites van de publieke sector over op een specifiek Microsoft format? Eigenlijk is dat ongehoord. Natuurlijk, onze open-source community weet er wel weer antwoorden op te verzinnen, maar eigenlijk is het de omgekeerde wereld. Publieke diensten zouden het voorbeeld moeten geven en gebruik moeten maken van open standaarden.

het beste is om vriendelijke briefjes te schrijven naar de publieke omroep en/of naar Heemskerk, de staatssecretaris die belast is met het platform onafhankelijke aanbod van diensten op internet. Vriendelijke briefjes helpen altijd, zeker als er meerdere komen. Voor de mensen die dit advies ter harte neem, ga niet schelden, gebruik geen bittere taal, wijs de mensen gewoon op het ongerijmde dat we gebruik maken van een open standaard, maar dat we haast gedwongen zouden worden om gebruik te maken van de spullen van Microsoft.

« Reactie #16 Gepost op: 2009/07/12, 11:33:29 »
Werkt prima hier met Moonlight, alhoewel de kwaliteit in de WMV-stream wel hoger is.

Offline Tom

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2009/07/12, 11:45:15 »
Werkt prima hier met Moonlight, alhoewel de kwaliteit in de WMV-stream wel hoger is.
[/b]

Juist om die reden heb ik moonlight de-installeerd.

« Reactie #18 Gepost op: 2009/07/12, 11:48:20 »
Beste mensen,

Er zit nog een geheel andere kant aan de zaak waar ik graag aandacht voor vraag:

De publieke omroep wordt betaald uit publieke middelen, dwz geld van jullie en mij. De overheid propageert het gebruik van open standaarden. Waarom gaan sites van de publieke sector over op een specifiek Microsoft format? Eigenlijk is dat ongehoord. Natuurlijk, onze open-source community weet er wel weer antwoorden op te verzinnen, maar eigenlijk is het de omgekeerde wereld. Publieke diensten zouden het voorbeeld moeten geven en gebruik moeten maken van open standaarden.

het beste is om vriendelijke briefjes te schrijven naar de publieke omroep en/of naar Heemskerk, de staatssecretaris die belast is met het platform onafhankelijke aanbod van diensten op internet. Vriendelijke briefjes helpen altijd, zeker als er meerdere komen. Voor de mensen die dit advies ter harte neem, ga niet schelden, gebruik geen bittere taal, wijs de mensen gewoon op het ongerijmde dat we gebruik maken van een open standaard, maar dat we haast gedwongen zouden worden om gebruik te maken van de spullen van Microsoft.
Tja, daarover hebben wij op dit forum al het een en ander over gesproken... Ik denk dat je hiervoor het beste in Offtopic kunt zijn. Maar je hebt helemaal gelijk :)

« Reactie #19 Gepost op: 2009/07/12, 17:54:33 »
Ik weet het niet Herman ik had hem ook als addon en hij werd regelmatig geupdate.
U heeft althans een oude versie erop.
Gooi die eraf en zet de nieuwste erop.
Haal hem hier af.
http://www.go-mono.com/moonlight-preview/
Hoe kan ik die 'oude' addon verwijderen, ik zie namelijk helemaal geen optie staan.

Overigens heb ik wel gemerkt als je die Silverlight plugin ingeschakeld hebt, je geen filmpjes meer kan draaien van http://www.rtl.nl/actueel/rtlnieuws/home/
OS: Ubuntu Gnome 24.04/Xubuntu 24.04; Windows 10/11 (dualboot) en RPI 2, 3,4 en 5: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bookworm xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline Tom

• Lid
« Reactie #20 Gepost op: 2009/07/12, 18:16:32 »
Staat die niet bij extra - addons daar dan op klik en kiezen voor de-install.
U kunt ook bij verborgen bestanden - Moz map openen  bla bla default - openen - extenions - openen en daar zoeken welke de moonlight plugin is.
Daarop rechtsklik en vuilbak klaar ... is die ook weg.
Er staat geen naam bij alleen cijfers dus U moet ze één voor één openen.
Hebt U het geluk meteen de goeie te treffen , had ge beter deze week in de lotto gespeeld. XD

« Reactie #21 Gepost op: 2009/07/12, 19:27:36 »
Ik heb gisteren te vroeg gejuicht. Als ik op deze site http://tour2009.nos.nl/live/index met de moonlight 2 plugin ingeschakeld live naar de Tour wil kijken, dan krijg ik weliswaar een mooi groot zwart vlak, maar geen beelden. Als ik op dat zwarte vlak rechtsklik, dan krijg ik de mededeling: waiting for video. De uitzending doet het, want als ik op Windows Media stream klik, krijg ik de beelden wel. Er is dus nog steeds een beletsel aanwezig. Welk?

« Reactie #22 Gepost op: 2009/07/12, 19:32:02 »
Waarom gebruik je de Windows Media-stream niet? Die is van een hogere kwaliteit, laadt sneller en heeft een mindere vertraging dan de Silverlight-stream.

« Reactie #23 Gepost op: 2009/07/12, 20:14:44 »
Dat doe ik ook, maar ik wil ook kunnen kiezen als er meerdere mogelijkheden zijn. Nu word ik gedwongen om voor een te kiezen omdat de ander het niet doet. Beiden horen het te doen, dus ook Silverlight/Moonlight.

« Reactie #24 Gepost op: 2009/07/12, 20:15:49 »
Bij mij werkt de Silverlight prima...