Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: home partitie van hardy naar jaunty  (gelezen 2713 keer)

home partitie van hardy naar jaunty
« Gepost op: 2009/07/10, 21:22:52 »
M'n huidige home partitie is gelinkt aan hardy.  Kan ik nu die partitie
koppelen aan jaunty? Voor de volledigheid.  Ik heb een multi−boot met zowel jaunty als hardy.
Met jaunty heb ik op dit moment geen aparte ∕home partitie.

Of kan dit alleen met een herinstallatie?

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: home partitie van hardy naar jaunty
« Reactie #1 Gepost op: 2009/07/10, 21:29:24 »
Waarschijnlijk is dat geen probleem, maar voor de zekerheid ............
Even een test doen, door een aparte /home maken en een copy gebruiken.
De enige zekerheid is, dat zowel firefox als thunderbird en geen problemen mee hebben.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Offline Willem_D

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/07/11, 13:26:03 »
Je kunt ook een symbolische-link aanmaken vanuit je Jaunty home-map naar je Hardy home-map, en vice-versa. Is zo gepiept!

Hoe je zo'n link maakt zie je bijvoorbeeld op: http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/ubuntu-partitie-vergroten/msg363940/#msg363940 ; het kan ook via de terminal met het commando ln -s .

(Ik heb zelf vier Ubuntu-installs + Vista op mijn laptop: vanuit elke Ubuntu home-map heb ik een symbolische-link gemaakt naar mijn linux-data-partitie en naar mijn persoonlijke mappen in Vista. Dit werkt fantastisch!)

« Laatst bewerkt op: 2009/07/11, 13:33:27 door Willem_D »
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT

"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/07/11, 15:56:47 »
En dezelfde home partitie simultaan gebruiken voor de twee distro's? Kan voor een groot gedeelte, hoor, maar als je opeens rare probleem krijgt met sommige toepassingen, dan moet je hier niet meer komen klagen.

Ik heb één keer een home partitie van Hardy overgenomen naar Jaunty, en het is de laatste keer geweest. Vage, moeilijk te traceren probleempjes worden je deel.

« Reactie #4 Gepost op: 2009/07/11, 22:59:56 »
En dezelfde home partitie simultaan gebruiken voor de twee distro's? Kan voor een groot gedeelte, hoor, maar als je opeens rare probleem krijgt met sommige toepassingen, dan moet je hier niet meer komen klagen.

Het is daarom net dat ik de vraag hier stel !

Is het mogelijk? zo ja... zo nee....
Ik wil weten waar ik aan toe ben.  btw Kan ik een nieuwe aparte home partitie linken aan jaunty?

Offline Willem_D

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/07/12, 10:27:53 »
Je kunt ook een symbolische-link aanmaken vanuit je Jaunty home-map naar je Hardy home-map, en vice-versa. Is zo gepiept!
...... . . .. .
....
..

Correctie:
ik had moeten schrijven:
Je kunt ook een symbolische-link aanmaken vanuit je Jaunty home-map naar je Hardy home-partitie.

Francis Lucille

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/07/12, 14:33:41 »
Citaat
Is het mogelijk? zo ja... zo nee....
Het is technisch perfect mogelijk, maar helemaal niet de bedoeling dat je het zo doet. Immers, verschillende linux versies hebben verschillende versies van de programma's. Tussen die versies kunnen wijzigingen gekomen zijn in de manier waarop configuratiebestanden opgeslaan worden, en dat op zijn beurt kan kleinere of grotere problemen veroorzaken, die niet altijd gemakkelijk op te sporen zijn.

Wat je wél perfect veilig kan doen, is je eigen gegevens tegelijk vanuit verschillende besturingssystemen gebruiken. Stel, je hebt op je hardy installatie een "Documenten" folder. Je kan die doorlinken naar de afzonderlijke /home van je Jaunty installatie, zodat je op beide systemen even gemakkelijk dezelfde data kunt bereiken.

Absoluut af te raden: symbolische link leggen van je Jaunty home map naar Hardy en vice versa!!!

Offline Willem_D

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2009/07/12, 17:26:12 »
..... .
... .
Absoluut af te raden: symbolische link leggen van je Jaunty home map naar Hardy en vice versa!!!

@vanadium:
Ik ben nu wat in verwarring geraakt.
Ik heb vier Ubuntu-installs op mijn laptop: onder elke Ubuntu home-map, die zich gewoon in de systeem-partitie bevindt, heb ik een symbolische-link gemaakt naar mijn linux-data-partitie.
Ben je het ermee eens dat dit oké is?

[Edit 14 juli 2009: Geen verwarring meer, nu.  Ik zie in dat een vice versa symlink problematisch is vanwege de recursiviteit. Op de wijze zoals ik het heb gedaan, is hier geen sprake van. Ik ben enthousiast over mijn partitie/home-mappen indeling (waarvoor vanadium mij ooit een tip heeft gegeven).]
« Laatst bewerkt op: 2009/07/14, 11:50:38 door Willem_D »

Francis Lucille

Offline Visitor.Q

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2009/07/12, 17:38:19 »
..... .
... .

@vanadium:
Ik ben nu wat in verwarring geraakt.
Ik heb vier Ubuntu-installs op mijn laptop: onder elke Ubuntu home-map, die zich gewoon in de systeem-partitie bevindt, heb ik een symbolische-link gemaakt naar mijn linux-data-partitie.
Dit lijkt me een slimme oplossing; een map die zich onder je home-directory bevindt die via een symlink wijst naar een aparte data partitie. Dan houd je je settings apart per installatie maar kun je je -doorgaans grotere- documenten en mediabestanden 1 keer opslaan maar wel in elke installatie gebruiken. Je moet dan nog wel handmatig je firefox en thunderbird profielen netjes koppelen aan de globale partitie.

Nu is het wel wenselijk dat je ook andere configs, zoals nautilus en openoffice, globaal kunt bijhouden, of pidgin dingen. En dat is een hoop werk, lijkt me.
Maar ik zal het een volgende install eens overwegen, om iets met symlinks te doen.
1: Werkbak - AMD Athlon X2 4600+/4096 MB/Nvidia GPU/Ubuntu 8.10 X64 && Intel I7/6GB/NVidia/Ubuntu 9.04 (number crunching)
2: Laptop - Intel C2D T8100 2.1GHz/2048MB/Intel GPU/Ubuntu 9.04 x86
3: Desktop - AMD Athlon XP 2800+/1024MB/Nvidia legacy GPU/Ubuntu 8.04

Offline Willem_D

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2009/07/12, 17:55:40 »
. . ..
..
.
Je moet dan nog wel handmatig je firefox en thunderbird profielen netjes koppelen aan de globale partitie.

Nu is het wel wenselijk dat je ook andere configs, zoals nautilus en openoffice, globaal kunt bijhouden, of pidgin dingen. En dat is een hoop werk, lijkt me.
Maar ik zal het een volgende install eens overwegen, om iets met symlinks te doen.
Zo ver ben ik (nog?) niet gegaan. Ik ben wel benieuwd of dit mogelijk/haalbaar is.

Francis Lucille

Offline Willem_D

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2009/07/14, 11:47:03 »
. . ..
..
.
Je moet dan nog wel handmatig je firefox en thunderbird profielen netjes koppelen aan de globale partitie.

Zo ver ben ik (nog?) niet gegaan. Ik ben wel benieuwd of dit mogelijk/haalbaar is.

Bij nader inzien lijkt me zo'n aanpak niet werkbaar. Er zal immers altijd sprake zijn van verschillende versies van de applicaties/utilities en dus ook van de bijbehorende profielen/configuratie-bestanden.

Francis Lucille

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2009/07/15, 11:39:27 »
Citaat
Dat is perfect wat ik bedoelde!

Voor wat betreft het delen van configuratiebestanden moet je heel wat voorzichtiger zijn: dat is één van de belangrijkste redenen waarom elke distro zijn eigen /home behoeft. Evolution bijvoorbeeld is onlangs overgeschakeld naar sqlite voor het indexeren van zijn bestanden: een ander systeem dus. Mogelijk kan dat samen bestaan met het oude indexeringssysteem, maar misschien ook niet.

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #12 Gepost op: 2009/07/15, 12:25:50 »
Zoveel mensen zoveel meningen. Ik deel wel mijn home-partitie tussen de verschillende Ubuntu versies die ik als dual-boot heb staan. Eventuele beta versies geef ik wel een eigen home.

Om de home te delen is zeker geen herinstallatie nodig maar kan door een aanpassing in /etc/fstab.

Voordeel is dat persoonlijke instellingen en bestanden in alle distributies aanwezig zijn en je die op 1 plek kan onderhouden.

Systeem instellingen uit de installatie komen niet in /home maar in /etc. Ik lees waarschuwingen voor mogelijke problemen maar zijn hier ook concrete voorbeelden van?
Klik links bovenin op Documentatie

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2009/07/15, 14:07:09 »
Voor zover configuratiebestanden van verschillende versies van een programma compatibel zijn, of naast elkaar kunnen bestaan, is er in principe geen probleem. Maar wie garandeert dat in open source land? Je kan het doen, maar het is niet "officially supported".

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #14 Gepost op: 2009/07/18, 16:42:57 »
Ik lees waarschuwingen voor mogelijke problemen maar zijn hier ook concrete voorbeelden van?
Oeps. Nu loop ik er zelf tegenaan. Een met 9.04 64-bit aangemaakte versleutelde Private map  (~/Private) kan niet zomaar worden geopend in 9.04 32-bit. :(
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Willem_D

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2009/07/18, 17:52:38 »
Ik zou al blij zijn als de Firefox-en op mijn vijfvoudige multi-boot, van hetzelfde bladwijzerbestand (en wellicht ook cache) gebruik zouden maken. Ik vraag me af of dit lukt, bijvoorbeeld met behulp van symbolische-links. Heeft iemand hier ervaring mee?

Francis Lucille

Offline BaukeP

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2009/08/22, 18:07:54 »
Nee, geen ervaring mee. Maar ik gebruik de firefox-plugin Xmarks. Werkt geweldig! Al je bladwijzers vanuit ieder os (iig Linux en Windows) bereikbaar!

Bauke

Offline Willem_D

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2009/08/23, 09:49:01 »
Nee, geen ervaring mee. Maar ik gebruik de firefox-plugin Xmarks. Werkt geweldig! Al je bladwijzers vanuit ieder os (iig Linux en Windows) bereikbaar!

Bauke

Dank, ik ga het binnenkort eens uitproberen!

Francis Lucille