Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Grub-menu.lst van twee Hardy-installs niet identiek bijgewerkt.  (gelezen 1716 keer)

Offline Willem_D

• Lid
Ik heb op mijn laptop in totaal vijf installs, waarvan twee Hardy´s; beide zijn volledig bijgewerkt qua updates.
Op 2 juli 2009 is de menu.lst van Hardy-1 automatisch bijgewerkt, en op 3 juli 2009 die van Hardy-2.

Het wonderlijke is dat de title-regels nu verschillend zijn:

bij Hardy-1 staat:      title     Ubuntu 8.04.2, kernel 2.6.24-24-generic
en by Hardy-2 staat:  title     Ubuntu 8.04.3 LTS, kernel 2.6.24-24-generic
Hoewel de kernel-aanduidingen wel kloppen, geeft dit me toch een onaangenaam gevoel.

(De menu.lst die na het opstarten verschijnt, bevindt zich bij een Jaunty-install.)

Graag reactie als je een idee hebt hoe dit kan gebeuren.
« Laatst bewerkt op: 2009/07/29, 11:26:14 door Willem_D »
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT

"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Re: Grub-menu.lst van twee Hardy-installs niet identiek bijgewerkt.
« Reactie #1 Gepost op: 2009/07/10, 17:58:32 »
Het verschil is, dat de ene 8.04.2 is, en de andere 8.04.3 is. Dat derde versienummer staat voor de "service release". Er worden na de uitgave van 8.04 nog een paar releases uitgegeven, die alle updates tot die uitgavedatum in zich hebben.

Offline Willem_D

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/07/10, 18:01:23 »
Het verschil is, dat de ene 8.04.2 is, en de andere 8.04.3 is. Dat derde versienummer staat voor de "service release". Er worden na de uitgave van 8.04 nog een paar releases uitgegeven, die alle updates tot die uitgavedatum in zich hebben.

Cumulus007, dank voor je reactie.

Dat is mij bekend, echter mijn vraag is waarom de beide menu.lst´s verschillend zijn bijgewerkt.
« Laatst bewerkt op: 2009/07/10, 18:04:45 door Willem_D »

Francis Lucille

Offline jan11000

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/07/10, 18:06:10 »
Heb je alle 5 op een pc staan, dus met 1 grub. Misschien word grub niet goed gewijzigd(dus ik bedoel de menu.lst file), omdat deze zich op de andere partitie bevind, die niet alle 5 linux versies zien.
Je hebt dus 5 menu.lst, dus bij een update worden er 5 verschillende geupdate. Maar je start de pc altijd maar met 1 grub, dus hierdoor word hij  niet geupdate, dacht ik.

http://sites.google.com/site/computertip/meervoudigopstartbaar
« Laatst bewerkt op: 2009/07/10, 18:16:24 door jan11000 »

Offline Willem_D

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/07/10, 18:20:36 »
Heb je alle 5 op een pc staan, dus met 1 grub. Misschien word grub niet goed gewijzigd(dus ik bedoel de menu.lst file), omdat deze zich op de andere partitie bevind, die niet alle 5 linux versies zien.
Je hebt dus 5 menu.lst, dus bij een update worden er 5 verschillende geupdate. Maar je start de pc altijd maar met 1 grub, dus hierdoor word hij  niet geupdate, dacht ik.

Bij een -Grub-relevante- update van een bepaalde install, zal de /boot/grub/menu.lst van die install automatisch aangepast worden. Bij updating van twee Hardy-installs verwacht ik -uiteindelijk- identieke automatische aanpassingen van beide menu.lst´s.

Dat is bij mij echter niet gebeurd! Ra, ra hoe kan dat?
« Laatst bewerkt op: 2009/07/10, 18:31:12 door Willem_D »

Francis Lucille

Offline Dave

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/07/10, 18:50:41 »
en hoe stond het in juni?

Offline Willem_D

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/07/10, 18:56:39 »
en hoe stond het in juni?

Ik kan het helaas niet meer oblectief checken, maar een verschil in service-release-nr zou me opgevallen zijn, denk ik.

Francis Lucille

Offline Willem_D

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2009/07/11, 12:22:44 »
Voor alle duidelijkheid:
 beide Hardy's zijn geïnstalleerd vanaf dezelfde 8.04.2-live-CD.

Francis Lucille

Offline Willem_D

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2009/07/11, 12:23:21 »
Hoe kan ik controleren of op Hardy-1 nu 8.04.3 geïnstalleerd is?

Francis Lucille

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #9 Gepost op: 2009/07/11, 13:17:06 »
Als je een dual boot hebt van meerdere Linux-systemen, dan moet je de menu.lst aanpassen. Anders worden de kernels niet aangepast, zoals al eerder is aangegeven.

Hier kan je 3 verschillende manieren vinden: http://members.iinet.net.au/~herman546/p15.html#Operating_System_Entries_for_Multiple_Booting_More_Linux_Systems

Als het te ingewikkeld is, plaats dan je menu.lst eens hier, van het systeem dat je het meeste gebruikt.

Offline Willem_D

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2009/07/11, 13:56:13 »
Als je een dual boot hebt van meerdere Linux-systemen, dan moet je de menu.lst aanpassen. Anders worden de kernels niet aangepast, zoals al eerder is aangegeven.

Hier kan je 3 verschillende manieren vinden: http://members.iinet.net.au/~herman546/p15.html#Operating_System_Entries_for_Multiple_Booting_More_Linux_Systems

Als het te ingewikkeld is, plaats dan je menu.lst eens hier, van het systeem dat je het meeste gebruikt.

Dank je, Johan!

Ik heb mijn 'centrale'-menu.lst op een Jaunty-install staan; deze heb ik steeds handmatig bijgewerkt na kernel-updates.
De juiste kernels worden wel geladen; dat is het probleem niet.

Ik vraag me af waarom de menu.lst's van mijn twee Hardy's -na een install vanaf 8.04.2 en na volledige updating van beide - verschillende title-regels laten zien, namelijk:

Hardy-1 is ook bijgewerkt met alle updates; deze zou dan toch ook 8.04.3 als title moeten laten zien. Ik vraag me af of er iets mis is gegaan bij het updaten van Hardy-1.

Francis Lucille

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #11 Gepost op: 2009/07/11, 14:06:01 »
Het updaten zal wel goed gegaan zijn, als je geen gekke foutmeldingen gehad hebt.
Het probleem zit in het bijwerken van je menu.lst. Dat gaat standaard niet goed als je meerdere Linuxsystemen op 1 pc hebt.

Verder is de "title" regel niets meer dan een naam. Je zou er ook "Windows 3.1" neer kunnen zetten  :evil:

Er is ook verschil tussen de verschillende 8.04 versies: Kubuntu is geen LTS, Ubuntu is dat wel. Dat zou het verschil in naamgeving kunnen verklaren.

Offline Willem_D

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2009/07/12, 17:45:01 »
Het updaten zal wel goed gegaan zijn, als je geen gekke foutmeldingen gehad hebt.
Het probleem zit in het bijwerken van je menu.lst. Dat gaat standaard niet goed als je meerdere Linuxsystemen op 1 pc hebt.

Verder is de "title" regel niets meer dan een naam. Je zou er ook "Windows 3.1" neer kunnen zetten  :evil:

Er is ook verschil tussen de verschillende 8.04 versies: Kubuntu is geen LTS, Ubuntu is dat wel. Dat zou het verschil in naamgeving kunnen verklaren.

Beide Hardy´s zijn Gnome-versies. Maar oké, ik heb inderdaad geen foutmeldingen gehad bij het updaten van Hardy-1, dus ik neem aan dat er geen problemen zijn.

Johan, ik ben erg blij met jouw link naar de GRUB-informatie!
Ik heb mijn centrale menu.lst nu voorzien van symbolische links die steeds naar de meest-recente kernel verwijzen van de overige Ubuntu-installs. Als je vier installs hebt, scheelt dat veel werk als er een kernel-update komt.

De aanpassing is simpeler dan ik had verwacht; om een indruk te krijgen, hier het relevante stukje voor Hardy-1 dat ik heb moeten ingevoegen in mijn menu.lst:
#
title        Ubuntu-Hardy1
root         (hd0,7)
kernel       /vmlinuz root=/dev/sda8 ro quiet splash clocksource=hpet
initrd       /initrd.img
boot

title        Ubuntu-Hardy1             (recovery mode)
root         (hd0,7)
kernel       /vmlinuz root=/dev/sda8 ro single
initrd       /initrd.img
boot

De symbolische links /vmlinuz en /initrd.img zijn standaard al aangemaakt in Ubuntu.

« Laatst bewerkt op: 2009/07/12, 17:47:45 door Willem_D »

Francis Lucille

Offline Willem_D

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2009/07/29, 11:22:07 »
Ik heb op mijn laptop in totaal vijf installs, waarvan twee Hardy´s; beide zijn volledig bijgewerkt qua updates.
Op 2 juli 2009 is de menu.lst van Hardy-1 automatisch bijgewerkt, en op 3 juli 2009 die van Hardy-2.

Het wonderlijke is dat de title-regels nu verschillend zijn:

Hoewel de kernel-aanduidingen wel kloppen, geeft dit me toch een onaangenaam gevoel.

(De menu.lst die na het opstarten verschijnt, bevindt zich bij een Jaunty-install.)

Graag reactie als je een idee hebt hoe dit kan gebeuren.

Inmiddels heeft het zich -na nieuwe updates- toch automatisch gecorrigeerd:

Zowel Hardy-1 als Hardy-2 hebben nu als title-regel title     Ubuntu 8.04.3 LTS, kernel 2.6.24-24-generic
 :)

Allen, hartelijk dank voor het meedenken!

Francis Lucille