Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Na installatie 8.04 toch windows meer ruimte willen geven, kan dat ?  (gelezen 617 keer)

Jammerdan

• Gast
Hallo,

heb enige tijd geleden al weer een dual boot met 8.04 en Win XP op mijn computer gezet.
heb toen, in mijn optimisme, mijn schijf ingedeeld in 40 - 40 GB (80 totaal, ja,dat kan groter).
Mijn windows gedeelt ebegint nu aardig te vullen, eigenlijk zou ik Linux 20 - 30 GB willen geven en WinXP 50 - 60.

Kan ik dat nu nog veranderen ? Of is het handiger om Ubuntu te de-installeren en hem daarna opnieuw te installeren ? En hoe doe ik dat dan ?

Ik heb al wel gezocht op het forum maar kon geen duidelijk antwoord vinden.

Met vriendelijke groet,

Jan

Offline Willem_D

• Lid
Re: Na installatie 8.04 toch windows meer ruimte willen geven, kan dat ?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/07/10, 17:08:16 »
Met de Gparted live-CD moet het wel lukken om de Ubuntu-partitie te verkleinen, en vervolgens de XP-partitie te vergroten.

Zie ook: http://sites.google.com/site/computertip/partitioneren

(Vergewis je er wel eerst van, dat je door hebt wat je aan het doen bent: kijk of de partitie-indeling zoals weergegeven door de Gparted-Live-CD herkenbaar voor je is. Wijzigingen aanbrengen in partities is niet zonder risico! Maak back-ups van belangrijke bestanden.)
« Laatst bewerkt op: 2009/07/10, 17:19:17 door Willem_D »
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT

"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Re: Na installatie 8.04 toch windows meer ruimte willen geven, kan dat ?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/07/10, 19:14:40 »
Voordat je met gparted live cd aan de gang gaat,defragmenteer windows,anders staat de data niet netjes bij elkaar en dan is dataverlies niet ondenkbaar.
Kubuntu 20.04