Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 9.04 netwerkproblemen, en repositories.  (gelezen 1224 keer)

Ubuntu 9.04 netwerkproblemen, en repositories.
« Gepost op: 2009/07/04, 00:35:51 »
Hallo, poos geleden dat ik gepost heb. Eigenlijk post ik dus als dingen niet (meer) werken:P

Mijn probleem: Ik heb een mooie laptop met een verse vervangen hd (vorige was gecrasht) en ik wil ubuntu 9.04 erop zetten.
Eerste keer ging dit zonder al te veel problemen. Via synaptic netjes alle updates en software als nvidia glx 180(probeer niet via nieuwe stuurprogramma's, eerst via synaptic binnenhalen, daarna activeren, dan werkt het), wine, 7zip, flashplugin, inkscape, alle updates ed geinstalleerd.

Echter, vrij snel crashte de laptop weer, en weigerde op te starten door een of andere gdm error.

Verder wou ik mijn lapdoos aansluiten op mijn tv. Dit lukte niet met 8.04, en voorwaar, hetzelfde probleem met 9.04. Heb dingen aan lopen passen met de nvidia settings, en door manueel dingen on mijn xorg aan te passen. Problemen die hierbij optraden was dat als ik een dubbel X scherm gebruik, soms de laptop als 2e scherm wordt gezien, en ik er niks op kan openen. Alles opent op het eerste scherm.
Dit eerste scherm is de tv, en geeft niks weer.
Uit pure frustratie XP geinstalleerd, en die geeft wel beeld, zij het zwart wit, zal wel aan de svideo->scart plug liggen.

installeer ik ubuntu 9.04 nog een keer, en nu kan hij om 1 of andere reden geen verbinding maken met het internet. Dus geen herladen van synaptic, geen updates, programma's of 3D en video codecs etc.... :( En geen firefox...
Mijn, en andere draadloze netwerken worden wel weergegeven, en er wordt zelfs mee verbonden zonder probleem, echter, nog steeds geen mogelijkheid om op internet te gaan.

Als ik 8.04 installeer werkt alles wel, maar er zijn best wel wat features in 9.04 die ik wil gebruiken, en nieuwe versies van programma's.

Weet iemand hoe ik dit op kan lossen?
De tv is vreselijk irritant dat het niet werkt, maar dat netwerkgedoe haalt momenteel echt het bloed onder mijn nagels vandaan....

Re: Ubuntu 9.04 netwerkproblemen, en repositories.
« Reactie #1 Gepost op: 2009/07/05, 07:56:48 »
dus heeft iemand een idee hoe ik dit netwerk probleem op kan lossen? misschien? (google leverde me niet zoveel op)... :(

Offline Joshua822

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/07/05, 09:57:34 »
Dus als ik het goed begrijp : alle zichtbare netwerken worden weergegeven, en je kan er probleemloos mee verbinden ?

Wat bedoel je met : " Het internet doet het niet ". Dit is natuurlijk een ruim begrip. Kun je niet surfen in Firefox en geen pakketten ophalen in Synaptic ?

Als mijn vermoeden klopt met wat je met : " Het internet doet het niet meer " bedoeld, dan ligt het gewoon dat je te ver van de draadloze router bent. Probeer eens knal naast de router met de laptop naar deze site te surfen.

Als je alleen met Firefox niet het web op kunt, als je Firefox opent zonder netwerkverbinding gaat Firefox automatisch in de modus " Offline werken ". Dit kun je gewoon uitschakelen door nog eens op Bestand > Offline werken te klikken. Dan zal dat probleem uit de weg zijn.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #3 Gepost op: 2009/07/05, 10:05:52 »
Misschien een schot in het duister, maar heb je HD opnieuw geformatteerd?
Wanneer je de oude data laat staan, dan kunnen er gekke dingen gebeuren..........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

« Reactie #4 Gepost op: 2009/07/05, 18:31:56 »
Alle zichtbare netwerken worden inderdaad weergegeven. Ik kan niet surfen in firefox, en de repositories kunnen niet geupdate worden. Voordat ik hem update zijn ALLE pakketten geïnstalleerd.  Ik denk, omdat dat alle pakketten zijn die op dat moment voor synaptic bekend zijn. Inkscape bijvoorbeeld staat niet in de lijst.
Maar ik kan niet updaten om de pakketten en pakketbronnen te "updaten".
Ook firefox geeft aan dat de adressen die ik ingeef (google.com) wel schijnt te bestaan maar dat er geen verbinding mee gemaakt kan worden.

Ik doe iedere keer een compleet nieuwe installatie, en geef aan dat Ubuntu de hele harde schijf moet benutten. Ik ging er eigenlijk vanuit dat alle partities, data ed dan automatisch wordt geformateerd....

Ik heb op de nieuwe harde schijf eerst 2 of 3 keer 9.04 geïnstalleerd en alles leek te werken (behalve de bloody TV, en een willekeurige crash waarna ik niet verder kwam dan een gdm waarschuwingsscherm) Daarna heb ik XP erop gezet, netjes alle drivers en updates. Werkte redelijk, maar ik wou terug naar Ubuntu.
En toen deed Ubuntu 9.04 het niet meer.

sudo /etc/init.d/networking restartDit geeft een of andere foutmelding van eth0.

Ik zit nu op 8.04, en alles werkt. Nieuwe versies van programma's heb ik via getdeb.net (als iemand toevallig een .deb van blender 2.49a voor ubuntu 8.04 heeft :P ).
Moet alleen nog xorg aanpassen om mijn wacom knoppen om te draaien, en ik zou toch graag een manier hebben om de boel op de tv aan te kunnen sluiten....

ps, ik heb ook een afstandsbediening, met een vista logo/knop in het midden. Heeft iemand van jullie een idee hoe ik die bij programma's als totem/songbird/banshee/rhythmbox/elisa kan gebruiken? Ook hier is erg weinig info over te vinden.

Paul Wolbers

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 2009/07/21, 15:50:25 »
Ik had ook geen verbinding met internet, na de upgrade van 8.04 naar 9.04. Daarna helemaal opnieuw geïnstalleerd en toen ging alles goed. Dus misschien moet je nog eens installeren en hopen ...