Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Grub opnieuw installeren  (gelezen 1170 keer)

Grub opnieuw installeren
« Gepost op: 2009/07/01, 14:28:52 »
Hoe kan ik de bootloader opnieuw installeren, net zoals ubuntu dat zelf automatisch doet?
Mijn situatie is dat ik vaak een nieuwe distro op mijn pc zet, maar vervolgens is ubuntu niet meer de default-os of zelfs helemaal niet meer opstartbaar. De oplossing die ik nu gebruik gaat als volgt. Installeer een tweede maal ubuntu op een andere partitie (een evt nieuwe partitie liefst op het einde van de hd, omdat anders de partitienummers soms wijzigen met niet-opstartbaarheid als gevolg).  Haal via synaptic het programma `startupmanager` op en hier kies ik om de vorige ubuntu als default in te stellen.
Dit is een betrouwbare en gemakkelijke methode, waarbij normaal alle distro`s opstartbaar zijn en die niet eens zoveel tijd kost, maar wel 5 GB hardeschijf ruimte.
« Laatst bewerkt op: 2009/07/01, 23:09:32 door Rinus Vriend »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Grub opnieuw installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2009/07/01, 14:58:29 »
Je kunt de opstart-file /boot/grub/menu.lst gewoon editten ........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Grub opnieuw installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2009/07/01, 19:38:24 »
Start van een Ubuntu/Kubuntu cd. Open een terminal en type in sudo grub Nu krijg je de commando lijn van grub, grub> type nu find /boot/grub/stage1 Dit even voor de zekerheid.
Nu krijg je een of meerdere mogelijkheden te zien, bijv (hd0,3) type nu in
root (hdx,x) voor x het getal invullen wat jij hebt gevonden, let op er staat een spatie tussen root en (hdx,x) Nu type je in setup (hd0) let op de spatie.
Type nu in quit Sluit af en start opnieuw op. Nu start je het als het goed is het grub menu op van de partitie die je hebt gekozen. Eventueel nieuwe installaties aan het einde van je menu.lst toevoegen.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Grub opnieuw installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2009/07/01, 22:43:31 »
Ten dele gelukt.
De methode van Gijsbert werkt wel bij mij, maar grub zoekt niet uit zichzelf naar alle aanwezige distro`s. Blijkbaar wordt de oude grub weer teruggezet en zijn de distro`s, die later toegevoegd werden niet opstartbaar.
Ik wilde graag, dat de bootloader opnieuw draait, dus alle aanwezige distro`s detecteren en in grub plaatsen, zoals dat tijdens een ubuntuinstallatie gebeurt.
« Laatst bewerkt op: 2009/07/01, 23:12:06 door Rinus Vriend »

Offline dobby9

  • Lid
Re: Grub opnieuw installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2009/07/08, 18:53:10 »
Nu indien U weet op welke partities de andere distros staan dan is het heerl eenvoudig.
Na de allerlaaste Ubuntu start up de volgende zinnen toe voegen

title Debian lenny (als voorbeeld)
root hd0,?) ? staat voor de partitie nummer
configfile /boot/grub/menu.lst

DENK ER WEL OM GRUB BEGINT TE TELLEN BIJ 0 (hd0,1) is dus sda partitie 2
Gebruik wel een echte linux text editor dus nano , pico kwrite gedit
Uiteraard kan alleen root of su of sudo de menu.lst wijzigen
Stel dat nano wordt gebruikt dan wordt gebruikt in terminal  nano /boot/grub/menu.lst
BIj sommige Ubuntu versies met nano eerst worden geinstallerd

met vr gr.
dobby9
« Laatst bewerkt op: 2009/07/08, 18:57:32 door dobby9 »

Re: Grub opnieuw installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2009/07/08, 18:54:34 »
Waarom nano? Neem gewoon je grafische teksteditor Gedit of Kate ;)

Offline dobby9

  • Lid
Re: Grub opnieuw installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2009/07/08, 18:59:50 »
IK geef toch een paar optie .
Met de opmerking erbij dat het een echte linux tekst editor moet zijn.
Gedit staat er ook tussen als optie
Dus Geen open office of MS office of iets dergelijks
 Daar naast zin nano en pico de eerste linux tekst editors en als ouwe linux gebruiker kan ik de CLI niet missen , wnat die geeft mij vaak veel meer
in formatie dan de GUI
met vr gr
dobby9
« Laatst bewerkt op: 2009/07/08, 19:03:38 door dobby9 »

Re: Grub opnieuw installeren
« Reactie #7 Gepost op: 2009/07/08, 20:26:58 »
Eerst een vraag, staat bij de laatst geïnstalleerde distributie niets in de grub of lilo over de andere al geïnstalleerde distributies? Dan de iets omslachtiger methode
Open de menu.lst van je Ubuntu   sudo gedit /boot/grub/menu.lst
open nautilus in root mode sudo nautilus navigeer naar een van de partities waar een distrubitie opstaat. Ga naar het bestand /boot/grub/menu.lst of bij distributies als suse sudo gedit /etc/lilo.conf
kopieer de eerste twee stukjes dus geen memtest, mag wel hoeft niet, plak deze onderaan in je menu.lst van Ubuntu. De stukjes uit lilo moet je eerst aanpassen, zo ziet het uit  bij de lilo.config uit, iets anders dus je zal deze om moeten zetten.
# Linux strofe
image=/vmlinuz
root=/dev/hdc1
label=Linux
# Einde Linux strofe
Dat wordt bijv. dit
# on /dev/sdc 1
title      Suse 11.2                                       
root      (hd2,1) 
savedefault
makeactive
chainloader   +1

In der Beschränkung zeigt sich der Meister.