@ cumulus, ik kan dus niet gelijk een clean dualboot doen, maar moet dus eerst via de windows cd de mbr fixen?
Nee dit hoeft niet!
Je kan in principe direct een clean install doen voor een dualboot, wel rekening houden met het vinkje zetten dat die partities geformateerd worden.
En kijk uit dat je niet de windows partitie formateerd.
@ gandyman, ik had/heb de partities al verwijderd + de ruimte die vrijkwam toegekend aan de D:
heb dit met een windows prgr gedaan omdat Gparted niet lekker werkt op een windows computer.
Vandaar dat ik mn optie 'kan ik nu zomaar een nieuwe dualboot doen waarmee alles weer te zien is'?
Er bestaan geen windows computers !
Een computer is een computer dit heeft nix te maken met windows.
Vraag me echter af waarom Gparted niet goed zou werken op die computer waar jij nu op bezig bent?
En dan heb ik het over de Gparted die je download en direct op cd brand waarna je ervan boot.
Je zou eventueel nog zijn broertje kunnen proberen "Parted Magic"
http://www.partedmagic.com/index.htmlEen systeembeheerder zal altijd kunnen zien dat je aan je systeem aan het rommelen bent geweest. Wellicht is er iets van beveiliging geinstalleerd. Daarom kom je niet verder. Mijn tip, ga met de billen bloot. Mijn ervaring is (als systeembeheerder) dat dat beter gewaardeerd word.
Indien de rechten er zijn om te kunnen booten met een Live cd en dan kan je de partities gewoon kleiner maken.
Zodra je er Linux op installeerd zal een systeembeheerder dit nooit in de gaten hebben.
2 redenen
1. Windows ziet geen Linux partities, dus de systeembeheerder ook niet.
2. De meeste systeembeheerders hebben totaal geen verstand van Linux dus snappen al helemaal niet wat er aan de hand is.
Heel misschien zal bij een wakkere systeembeheerder een lampje gaan branden als hij ziet dat de HD kleiner is geworden.
Maja geen klachten ?
Dan zal hij nix doen.