Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: na update van update beheer, geen geluid meer  (gelezen 1366 keer)

van_zwier

• Gast
na update van update beheer, geen geluid meer
« Gepost op: 2009/06/26, 22:13:59 »
Hoi,

Heb vanavond via updatebeheer zoals gewoonlijk de voorgestelde updates geinstalleerd.
Aangezien dit eigenlijk altijd probleemloos gaat, niet echt opgelet wat er werd aangeboden.

Resultaat, moest herstarten, eigenlijk ook niets nieuws.
Echter het afsluiten bleef hangen, na een kwartier het afsluiten geforceerd door ctrl-alt-del, dan ging de procedure opnieuw om op het zelfde punt te "hangen", na een tweede poging het wat groffer aan gepakt, stekker eruit......

Opnieuw opgestart, ging op zich goed, echter het geluid geeft nu alleen gekraak.
Hoe ga ik nu te werk om te bepalen wat er blijkbaar niet goed is gegaan?

Kan ik de module voor geluid her installeren? Zo ja, hoe doe je dat?   ???

Re: na update van update beheer, geen geluid meer
« Reactie #1 Gepost op: 2009/06/26, 22:19:19 »
Probeer eens een oudere kernel op te starten ;)

van_zwier

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2009/06/26, 22:32:49 »
nope, ook dan geen geluid.
Heb trouwens een acer aspire 5520, dualboot
net dus ook even windows opgestart, daar heb ik wel geluid.

van_zwier

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2009/06/27, 13:11:46 »
daar begint eigenlijk mijn kennis gebrek, welke pakketten wil ik herinstalleren voor het geluid
Had de alsa driver inderdaad al her geïnstalleerd, ook dat werkte niet, heb dus inmiddels een totale herinstallatie gedaan.

Uiteraard werkt dat, maar baal ervan dat het me niet wil lukken, uit oogpunt van kennis, om simpelweg het "gebroken" deel te repareren.

van_zwier

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 2009/06/27, 13:14:10 »
wordt het trouwens ergens bij gehouden, als je via update beheer, up dates uitvoert?
M.a.w. als je onverwachts problemen hebt terug kunt zoeken wat er zojuist allemaal is veranderd?

En dan uiteraard die stappen terug kunt draaien.......

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/06/27, 13:22:27 »
Probeer eens nadat je ingelogd bent aan de commandolijn volgende commando

pulseaudio
[code]

en als het nog niet lukt

[code]
sudo pulseaudio

In een ander draadje werd pulseaudio eruit gegooid

sudo apt-get remove pulseaudio

Dan val je zonder dat verder configuratie nodig is terug op het vroegere systeem: alsa[/code][/code]

van_zwier

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 2009/06/27, 14:59:19 »
klaas@klaas-laptop:~$ pulseaudio
I: caps.c: Limited capabilities successfully to CAP_SYS_NICE.
I: caps.c: Dropping root privileges.
I: caps.c: Limited capabilities successfully to CAP_SYS_NICE.
N: main.c: Called SUID root and real-time and/or high-priority scheduling was requested in the configuration. However, we lack the necessary privileges:
N: main.c: We are not in group 'pulse-rt', PolicyKit refuse to grant us the requested privileges and we have no increase RLIMIT_NICE/RLIMIT_RTPRIO resource limits.
N: main.c: For enabling real-time/high-priority scheduling please acquire the appropriate PolicyKit privileges, or become a member of 'pulse-rt', or increase the RLIMIT_NICE/RLIMIT_RTPRIO resource limits for this user.
E: pid.c: Daemon already running.
E: main.c: pa_pid_file_create() failed.
klaas@klaas-laptop:~$ sudo pulseaudio
[sudo] password for klaas:
W: main.c: This program is not intended to be run as root (unless --system is specified).
E: core-util.c: Home directory /home/klaas not ours.
klaas@klaas-laptop:~$

van_zwier

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 2009/06/27, 15:01:21 »
even voor de duidelijkheid, door de totale herinstallatie, werkt uiteraard het geluid weer.
Maar wil graag begrijpen wat ik met het commando pulsaudio zou kunnen.

Wat had ik in bovenstaande post willen zien?

Offline Hanssun

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2009/06/27, 21:14:44 »
daar begint eigenlijk mijn kennis gebrek, welke pakketten wil ik herinstalleren voor het geluid
Had de alsa driver inderdaad al her geïnstalleerd, ook dat werkte niet, heb dus inmiddels een totale herinstallatie gedaan.

Uiteraard werkt dat, maar baal ervan dat het me niet wil lukken, uit oogpunt van kennis, om simpelweg het "gebroken" deel te repareren.

je kan hier de alsa driver op halen http://www.alsa-project.org/main/index.php/Main_Page ik heb  zelf deze driver nodig  alsa-driver-1.0.20 even uitpakken en installeren via je terminalvenster
./configure
make
inloggen als root (sudo su )en dan
make install
2.x exit
en herstarten

Gr Hans,

van_zwier

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 2009/06/27, 21:23:01 »
@Hanssun
Ok, dank je duidelijk.

Hoop het alleen niet vaak nodig te hebben  ;)

Offline Hanssun

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2009/06/27, 21:30:56 »
@Hanssun
Ok, dank je duidelijk.

Hoop het alleen niet vaak nodig te hebben  ;)

maar ik lees  nu pas  dat het geluid het nu wel doet bij je herinstallatie  , dus kan je het vergeten wat ik net heb geschreven dit heeft dan een andere oorzaak.

Gr Hans,

van_zwier

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 2009/06/27, 21:36:28 »
Dacht ik al  =D

Het gaat mij naast het gelukkig opgelost probleem, hoe ik het eigenlijk had moeten aanpakken, zonder een herinstallatie van het hele systeem te moeten doen.
Ben erg tevreden met mijn huidige configuratie, dat overnieuw te moeten doen daar zit ik eigenlijk niet op te wachten. Vandaar dat ik probeer te achterhalen, hoe het probleem specifiek aan te pakken.

Dus geluid weigert, en dan......terminal in en ........
dat soort vragen.