Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Amsn vs. emesene  (gelezen 5357 keer)

Amsn vs. emesene
« Gepost op: 2009/06/21, 22:43:28 »
Ik heb sinds het begin Amsn gebruikt, maar wat heeft Emesene nou dat beter is als Amsn?

Amsn heeft de volgende functies:

- Offline berichten versturen
- Als iemand tegen je wat wilt zeggen voordat hij/zij op Enter heeft gedrukt wordt venster al bij jou geactiveerd.
- Kunt zien wie jou heeft verwijdert uit zijn/haar msn lijst.
- mogelijkheid om met tabs te werken
- Skins
- Plugins
- Taal keuze
- En nog vele andere functies die van zelf spreken.

Wat mij omgaat is de stabiliteit aangezien ik zag dat Emesene versie 1.0.1 al heeft bereikt, en Amsn sinds vorig jaar de stable version op 0.97-2 staat, en de SVN rond november vorig jaar op 0.98b staat.
Het kan zijn dat straks de Amsn 2.0 uitkomt maar op de forum staat dat het niet snel zal zijn dus waarschijnlijk misschien over een jaar of 2.

Maar in tussen tijd de mensen die Emesene gebruiken vinden jullie dat die veel beter is als amsn? en waarom?
Heeft Emesene ook de volgende functies? en nog extra functies?? al zijn het plugins..
« Laatst bewerkt op: 2009/06/21, 22:45:42 door shinger »

Offline siegi

• Lid
Re: Amsn vs. emesene
« Reactie #1 Gepost op: 2009/06/21, 23:55:08 »
empathy lijkt me misschien ook het overwegen waart? Deze gaat default worden in karmic.
Deze is gebasseerd op libpurple van pidgin en zal dus grotendeels ook de functies wel ondersteunen die pidgin kan.
- Plugins
- Taal keuze
En ook een beetje extra's zoals

kmess schijnt ook goed te zijn kwa msn ondersteuning.

« Reactie #2 Gepost op: 2009/06/22, 00:28:05 »
empathy lijkt me misschien ook het overwegen waart? Deze gaat default worden in karmic.
Deze is gebasseerd op libpurple van pidgin en zal dus grotendeels ook de functies wel ondersteunen die pidgin kan.
- Plugins
- Taal keuze
En ook een beetje extra's zoals

kmess schijnt ook goed te zijn kwa msn ondersteuning.

Hoe zit het met Skins.. want dat is juist 1 van de belangrijkste features dat een Messenger moet hebben vind ik.

Offline siegi

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/06/22, 01:07:46 »
Als ik eerlijk ben, skins zijn de meest zinloze features die er zijn.
Een programma moet naar mijn mening integreren in het hele desktop gevoel. Een skin helpt zoiet helemaal omzeep...

« Reactie #4 Gepost op: 2009/06/22, 10:06:44 »
Als ik eerlijk ben, skins zijn de meest zinloze features die er zijn.
Een programma moet naar mijn mening integreren in het hele desktop gevoel. Een skin helpt zoiet helemaal omzeep...

Heb je opzich ook gelijk in hoor, maar ik wil toch altijd me desktop beetje opmaken en is ook mooi als ik de messenger ook zo op kan toepassen.

Offline Roel1963

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/06/22, 11:27:19 »
En hoe zit het met webcam gebruik binnen Emesene?

Offline Stijnen

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/06/22, 12:04:56 »
En hoe zit het met webcam gebruik binnen Emesene?

Webcam support is er alleen voor ontvangen, en is aanwezig in de development version van emesene. (kortom: is nog steeds in ontwikkeling)
superstition, dogma, faith, spirituality, astrology? Thank god there is science!

Offline Roel1963

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2009/06/22, 12:06:17 »
Webcam support is er alleen voor ontvangen, en is aanwezig in de development version van emesene. (kortom: is nog steeds in ontwikkeling)

Dan stap ik nog maar ff niet over ;)

« Reactie #8 Gepost op: 2009/06/22, 12:23:57 »
Het zou een hele vooruitgang zijn als Amsn en emesene gingen samen werken. Ik weet wel dat emesene geschreven is in python maar weet niet in welke taal Amsn is geschreven.

Maar in iedere geval die 2 messengers lijken best wel op elkaar en als ze zouden samen werken denk dat ze wel een programma maken die heel goed zou zijn voor Linux beter als pidgin of empathy.

« Reactie #9 Gepost op: 2009/06/22, 13:06:55 »
Emesene is naar mijn mening beter. Je kan ook emesene-crazy gebruiken, dit is een community versie.
Die wordt ontwikkeld omdat Emesene 1.0.1 niet meer ontwikkeld wordt, maar er aan Emesene 2 gewerkt wordt. En om gebruikers geen maanden te laten wachten, zijn wat enthousiastelingen begonnen aan het patchen, veranderen, functies bijvoegen, van Emesen.

Deze kan je downloaden op Emesene.org -> community. :)

Offline Stijnen

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2009/06/22, 13:55:16 »
Het zou een hele vooruitgang zijn als Amsn en emesene gingen samen werken. Ik weet wel dat emesene geschreven is in python maar weet niet in welke taal Amsn is geschreven.

Maar in iedere geval die 2 messengers lijken best wel op elkaar en als ze zouden samen werken denk dat ze wel een programma maken die heel goed zou zijn voor Linux beter als pidgin of empathy.

Dit soort initiatieven zal ik voor meer software willen toejuichen. Keuze is allemaal leuk en aardig, maar het moet geen doolhof worden. Daarnaast is de keuze tussen app. A met ontbrekende functies 1 en 2, ten opzichte van app. B met ontbrekende functies 3 en 4, nog steeds een slechte keuze. Kortom: meer volwaardige alternatieven voor goede Windows apps, en toename in zekerheid met betrekking tot continuïteit.
superstition, dogma, faith, spirituality, astrology? Thank god there is science!

« Reactie #11 Gepost op: 2009/06/22, 14:12:51 »

Dit soort initiatieven zal ik voor meer software willen toejuichen. Keuze is allemaal leuk en aardig, maar het moet geen doolhof worden. Daarnaast is de keuze tussen app. A met ontbrekende functies 1 en 2, ten opzichte van app. B met ontbrekende functies 3 en 4, nog steeds een slechte keuze. Kortom: meer volwaardige alternatieven voor goede Windows apps, en toename in zekerheid met betrekking tot continuïteit.

Nou kijk als ze een goede Stabiele versie zouden maken van 1 messenger en door plugins aan te bieden zou je je EIGEN messenger versie maken beetje vergelijkbaar met firefox.
Dus een best wel kale versie met alleen essentiële functies erop. Maar door een samenvoeging van verschillende plugins je zo toch een versie kunt krijgen met veel functies.

Offline satshow

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2009/06/22, 14:27:44 »
Emesene is naar mijn mening beter. Je kan ook emesene-crazy gebruiken, dit is een community versie.
Die wordt ontwikkeld omdat Emesene 1.0.1 niet meer ontwikkeld wordt, maar er aan Emesene 2 gewerkt wordt. En om gebruikers geen maanden te laten wachten, zijn wat enthousiastelingen begonnen aan het patchen, veranderen, functies bijvoegen, van Emesen.

Draait dit een beetje stabiel?
Ik gebruik ook emesene hier.

« Reactie #13 Gepost op: 2009/06/22, 14:57:37 »

beter dan de originele, die gaf mij vaak fouten/bugs, nu nergens meer last van sinds ik over ben gestapt :)

« Reactie #14 Gepost op: 2009/06/22, 15:35:30 »

Nuja, in theorie is het maar een community versie, dus er kunnen zich fouten voordoen. Zo staat het ook op de site, het is maar messy code.

Maar ik heb zelden een foutmelding, en het kan veel meer in vergelijking met  emesene1.0.1 :)

Offline satshow

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2009/06/22, 15:39:55 »
Ik neem aan dat jullie deze PPA hebben geinstalleerd?
https://launchpad.net/~bjfs/+archive/ppa

« Reactie #16 Gepost op: 2009/06/22, 15:51:49 »
Ik gebruik KMess, omdat Emesene nogal onstabiel is (vastlopers tijdens verzenden van bestanden), het niet echt veel functies heeft, het niet bepaald snel is, en het alleen goed integreert met een GTK-desktop.

« Reactie #17 Gepost op: 2009/06/22, 18:27:25 »
Ik heb even gekeken hoe emesene in elkaar zit de community versie uiteraard en vond dat hij best wel weinig opties had vergeleken met Amsn, als je denkt dat ik misschien de plugins niet had geprobeerd nou ik ging ze 1 voor 1 langs en ik houd toch van een applicatie die mij Tig opties mee geeft (opensource) dan een applicatie waar ik me maar moet aanpassen (closed source). Door onder andere die reden heb ik  besloten om Linux te gebruiken. Ik wil iets hebben dat uniek uitziet dat perfect bij MIJ past door de vele opties die ik kan aanpassen.

« Reactie #18 Gepost op: 2009/06/22, 18:34:24 »
Ik raad je vooral aan om eens naar KMess 2.1 te kijken als die uitkomt. Deze versie zal o.a. webcamondersteuning hebben. Het programma ondersteunt nu al winks, handgeschreven berichten, p2p-uitwisseling van bestanden, en meer "zeldzame" functies.

het voordeel van KMess vind ik vooral dat het gebruiksvriendelijk is. aMSN mag dan wel meer kunnen, maar over de UI is totaal niet nagdacht, en dat is te zien. En het kan prima werken op een GTK-desktop, omdat Qt GTK kan nabootsen...

« Reactie #19 Gepost op: 2009/06/22, 18:37:32 »
Ik raad je vooral aan om eens naar KMess 2.1 te kijken als die uitkomt. Deze versie zal o.a. webcamondersteuning hebben. Het programma ondersteunt nu al winks, handgeschreven berichten, p2p-uitwisseling van bestanden, en meer "zeldzame" functies.

het voordeel van KMess vind ik vooral dat het gebruiksvriendelijk is. aMSN mag dan wel meer kunnen, maar over de UI is totaal niet nagdacht, en dat is te zien. En het kan prima werken op een GTK-desktop, omdat Qt GTK kan nabootsen...

bedoel je met User Interface over de look of puur de logica van de plaatsing van knoppen etc.. Want alles is gewoon hoe het moet zijn alleen met lelijke skin die je zelf kunt veranderen.

« Reactie #20 Gepost op: 2009/06/22, 18:40:28 »
Juist, de logica. In aMSN moet ik echt gaan zoeken in het oerwoud van tabbladen enzo om iets te vinden. De interface heeft geen pictogrammen, is niet opgebouwd zoals in andere programma's. Verder ziet het er gewoon goed uit.

Offline siegi

• Lid
« Reactie #21 Gepost op: 2009/06/22, 18:43:21 »
Het toolkit dat amsn gebruikt is gewoon oud en lelijk. (kijk naar de manier hoe menu's openen, kijk naar de overgangen, om nog maar te zwijgen over effectjes)
Dat los je niet met een skin op.

« Reactie #22 Gepost op: 2009/06/22, 18:45:25 »
Juist, de logica. In aMSN moet ik echt gaan zoeken in het oerwoud van tabbladen enzo om iets te vinden. De interface heeft geen pictogrammen, is niet opgebouwd zoals in andere programma's. Verder ziet het er gewoon goed uit.

Daar heb je opzich wel gelijk in misschien dat ze dat  zullen verbeteren in versie 2

Ik heb een paar vragen:

1. Ik heb even snel op de Kmess site gekeken ik kwam een feature tegen kun je me misschien uitleggen wat ze nou mee bedoelen??
- Show or hide offline contacts

2. Heeft het trouwens ook de mogelijkheid om jou venster te activeren voordat iemand wat tegen je heeft gezegd maar wel jou venster heeft geopend??

3. Heeft het ook de mogelijkheid om te laten zien wie jou heeft verwijdert van zijn/haar msnlijst??

4. Is het mogelijk om de skin te veranderen?

« Reactie #23 Gepost op: 2009/06/22, 18:51:35 »
Het toolkit dat amsn gebruikt is gewoon oud en lelijk. (kijk naar de manier hoe menu's openen, kijk naar de overgangen, om nog maar te zwijgen over effectjes)
Dat los je niet met een skin op.

Het is nooit de bedoeling om die lompe effecten de huidige skin te verbergen.. maar sinds dat ik over gegaan ben naar Ubuntu heb ik bijna niks verandert behalve de skin van de messenger, en de ubuntu knop links onder maar heb wel gewoon bovenste paneel voor venster lijst etc.

Ik vind namelijk de windows live messenger 8 skin gewoon mooi en fijn om naar te kijken als je begrijpt wat ik bedoel.

http://beconfused.com/images/2006/03/Windows-Live-Messenger-8-Beta-build-566.png

Ze zijn in windows al bij versie 9 zag ik voor het laatst maar versie 8 skin vond ik toch het mooiste, MS heeft weinig dingen waar ik ze op kan complimenteren maar 1 product dat ze goed hebben gemaakt is Windows Live messenger. Al moet ik eerlijk toegeven dat ze steeds verder aan het verneuken zijn, met onnodige opties, reclame en zou mooi zijn als ze wat ook deden aan het netwerk van msn -_-!.

« Reactie #24 Gepost op: 2009/06/22, 19:17:05 »
Citaat

1. Ik heb even snel op de Kmess site gekeken ik kwam een feature tegen kun je me misschien uitleggen wat ze nou mee bedoelen??
- Show or hide offline contacts
Zoals het zegt, offline contacten verbergen of tonen.
Citaat
2. Heeft het trouwens ook de mogelijkheid om jou venster te activeren voordat iemand wat tegen je heeft gezegd maar wel jou venster heeft geopend??
Afaik niet, maar of dat nou zo nuttig is...
Citaat
3. Heeft het ook de mogelijkheid om te laten zien wie jou heeft verwijdert van zijn/haar msnlijst??
Ja. Dan is de account rood gekleurd.
Citaat
4. Is het mogelijk om de skin te veranderen?
Dat komt in een toekomstige versie.

Ik raad je trouwens wel aan om KMess 2 te nemen, welke in beta 2 zit. Zoek maar op een ppa ;)