Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: uitleg over virtualbox  (gelezen 8428 keer)

Offline rva

• Lid
uitleg over virtualbox
« Gepost op: 2009/06/21, 17:35:12 »
ik heb wat vragen over virtualbox ik heb hem pas geinstallert al alleen in struks ie op gevolgt.
alleen nu zit ik met een probleem want als ik hem wil starten  dan geeft hij dat aan
FATAL: COULD NOT READ FROM THE BOOT MEDIUM? SYSTEM HALTED
en als ik dan er op klik kan ik me muis niet bewegen.

groetjes rva

Re: uitleg over virtualbox
« Reactie #1 Gepost op: 2009/06/21, 17:48:31 »
Eerst in de settings zorgen dat uw cd-rom gemount word. En dan natuurlijk ook een cd in de lade doen :).

Offline rva

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/06/21, 19:41:35 »
en moet hij het daarna gewoon doen of moet ik nog veel meer deingen doen en maakt het uit wat voor cd er in moet ben niet zo goed nog met ubuntu

« Reactie #3 Gepost op: 2009/06/21, 19:48:06 »
Hangt ervan af wat ge wilt installeren natuurlijk. Als ge Windows wilt, moet ge de windows cd erin doen, wilt ge een Linux distro, dan moet ge desbetreffende cd insteken.

« Reactie #4 Gepost op: 2009/06/21, 21:14:14 »
Ik ben wel benieuwd welk doel je hebt met virtualbox  :)

Offline Karst

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/06/21, 22:29:26 »
m.v.g. 

Karst
-----------------------------------------------------------------
Always look on the bright side of life !!
Linux Mint 9

« Reactie #6 Gepost op: 2009/06/22, 12:35:28 »
Ik ben wel benieuwd welk doel je hebt met virtualbox  :)
Wat karst zegt wordt vaak binnen bedrijven gebruikt zo hoef je bijv ook maar 1 Fysiek server hebben dus dat je ook werkelijk met je handen kan aanraken.
maar op het systeem heb je bijv. Standaard windows server op draaien en onder windows server heb je virtualbox draaien en met virtualbox heb je tot 6 servers draaien.
Dus je hebt een AD server, Webserver, FTP server etc. etc. Je bent op deze manier veel minder geld kwijt aan het aanschaffen van hardware systeem.

Als particulier heb je ook de nodige voordelen. voorbeeld: je hebt een programma die je maar NIET onder linux draaiend kan krijgen, en onder windows is het zo gepiept maar om nou windows als dualboot te installeren betekent dat je telkens als je dat programma nodig hebt je dan uit linux moet gaan en windows moet opstarten en dan weer moet opstarten om terug te gaan naar linux als je klaar bent met gebruik van het programma. Maar door middel van virtualbox kun je die gewoon onder ubuntu draaien terwijl je zowel met windows werkt als met ubuntu zelf.

http://www.youtube.com/watch?v=Kxk6oFqMJVY

hier een flmpje erover zoals je ziet heb je linux en 1 desktop heb je windows :D

« Reactie #7 Gepost op: 2009/07/10, 11:49:43 »
Begrijp ik het goed dat je geen bestaande, reeds geïnstalleerde versie van Windows op een andere harde schijf kan runnen in Virtualbox?

Offline dallco

• Lid
    • stormsail.nl
« Reactie #8 Gepost op: 2009/07/10, 11:59:36 »
Dat heb je goed begrepen Wolterkabolter
Blije (L)Ubuntu gebruikende familie  12.04 en 13.10

« Reactie #9 Gepost op: 2009/07/10, 12:06:51 »
Bummer!
Dus het beste verwijder ik de huidige Windows-partitie en werk voortaan gewoon met mijn drie standaard Linux-partities? (/, /home, swap)

Offline dallco

• Lid
    • stormsail.nl
« Reactie #10 Gepost op: 2009/07/10, 12:12:45 »
Yep, in virtualbox maak je een (dynamische) virtuele hardeschijf. Deze bevind zich dan in een verborgen directorie (.virtualbox) in je HOME dir.

« Reactie #11 Gepost op: 2009/07/10, 12:22:24 »
Bedankt!

Er zit zeker een kans in dat Windows wat trager gaat? Maar ja, aangezien het toch al niet meer te doen was, heb ik ook niet veel meer te verliezen.

Offline #!

• Lid
    • tuxtopia
« Reactie #12 Gepost op: 2009/07/10, 12:26:16 »
Mwah, gebruik het zelf best vaak en voor je gewone werkzaamheden (word, dat soort zaken ;)) zal het niet echt trager zijn. Ligt ook een beetje aan de be treffende hardware natuurlijk ;).

Verder zou ik in een bedrijf NOOIT virtualbox gebruiken voor server virtualisatie :D vind het echt een pakket voor desktop virtualisatie. hier zijn namelijk veel betere alternatieven voor. Bijvoorbeeld xen, zo heb ik hier een debian 5 Host, met hier op een mailserver, en 4 virtual xen machines, en in die xen machines draaien dan dingen als openLDAP, LAMP, en b.v samba/sftp.

Offline dallco

• Lid
    • stormsail.nl
« Reactie #13 Gepost op: 2009/07/10, 12:30:55 »
Snelheid is prima hoor. Omdat je er voor kunt kiezen geen netwerkverbindingen toe te staan in je VBxp, geen internet dus => geen virusscanner en overbodige zooi, Rhino(CADproggie) draait super snel! Het is wel een geheugenvreter maar daar heb ik op mijn delletje(zie handtekening) geen moeite mee! Wordt die laatste GIG teminste ook eens opgewarmd!
Het enige dat mij niet lukte in VB was het uploaden van firmware naar een dooie mp3 speler..... Dat lukte wel met een "echte".

« Reactie #14 Gepost op: 2009/07/10, 15:38:23 »
Ik heb een probleempje bij het instellen van de gedeelde map. Als ik deze probeer in te stellen onder Machine Folders, verschijnt hij desondanks onder Transient Folders. Is dat erg? Iemand die weet hoe dit komt?

Offline dallco

• Lid
    • stormsail.nl
« Reactie #15 Gepost op: 2009/07/10, 18:03:27 »
There are two types of shares:
VM shares which are only available to the VM for which they have been defined;
transient VM shares, which can be added and removed at runtime and do not persist after a VM has stopped

Als je dus een folder hebt geselecteerd via devices/Shared Floders vergeet dan niet het vinkje bij Make Permanent. Anders verdwijnt de share na beeidiging van de sessie.

Ongevraagde tip:
De starter in mijn paneel heeft als opdracht:  VBoxManage startvm DallcoXP  (waarbij DallcoXP de VBmachinenaam is) Door bij afsluiten "save the machine state" te gebruiken heb je na een druk op deze knop supersnel weer je XP sessie terug.

succes
« Laatst bewerkt op: 2009/07/10, 18:07:37 door dallco »

« Reactie #16 Gepost op: 2009/07/10, 21:15:46 »
Mwah, gebruik het zelf best vaak en voor je gewone werkzaamheden (word, dat soort zaken ;)) zal het niet echt trager zijn. Ligt ook een beetje aan de be treffende hardware natuurlijk ;).

Hmm, werk idd nog met wat oudere hardware (de aanbevolen hoeveelheid geheugen voor Windows in de Virtualbox is 191 MB; totale hoeveelheid in de PC 512 MB), maar dat is toch nog wel beduidend trager hoor. Vraag me zelfs af of het opbrengt om met dit geheugen Virtualbox te gebruiken...

Offline #!

• Lid
    • tuxtopia
« Reactie #17 Gepost op: 2009/07/10, 22:13:13 »
Het enige dat mij niet lukte in VB was het uploaden van firmware naar een dooie mp3 speler..... Dat lukte wel met een "echte".

je virtualbox de juiste rechten geven, volledig usb rechten dan werkt het wel :) hebh et een keer met me ipod touch gehad ;)

Offline dallco

• Lid
    • stormsail.nl
« Reactie #18 Gepost op: 2009/07/10, 22:56:36 »
Ex: kun je vertellen hoe ik nog meer rechten voor USB in virtual box verkrijg?

Offline #!

• Lid
    • tuxtopia
« Reactie #19 Gepost op: 2009/07/11, 14:05:05 »
natuurlijk :):

systeem -> administratie -> personen en groepen -> even daar op ontgrendelen drukken -> groepen beheren -> in die lijst vboxusers opzoeken -> eigenschappen -> en alles aanvinken ok drukken en even rebooten en het werkt :D

Sorry als wat woorden anders zijn, heb zelf de engelse ubuntu, dus heb zelf vertaald ;)

« Reactie #20 Gepost op: 2009/07/11, 14:15:23 »
Ik krijg Windows XP blijkbaar niet eens volledig geïnstalleerd in Virtualbox. Tijdens het installatieproces geeft de cd teveel foutmeldingen, die ik achteraf niet krijg gefixed.

Offline dallco

• Lid
    • stormsail.nl
« Reactie #21 Gepost op: 2009/07/11, 16:18:17 »
@ ex. tnx
Ik kon alleen een vinkje bij root extra erbij zetten. Nu ja, voorlopig maar ff wachten op een dooie mp3! =D

@wolterkabolter
Goed schoonmaken/oppoetsen je cd-tje misschien help dat.
« Laatst bewerkt op: 2009/07/11, 16:21:12 door dallco »

Offline #!

• Lid
    • tuxtopia
« Reactie #22 Gepost op: 2009/07/11, 16:50:15 »
@ ex. tnx
Ik kon alleen een vinkje bij root extra erbij zetten. Nu ja, voorlopig maar ff wachten op een dooie mp3! =D

Ja kan kloppen hoor :) Ik zet dacht ik altijd die van me user account, en die van root :)