Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST]Hoe verander ik de computernaam in Jaunty  (gelezen 1332 keer)

[OPGELOST]Hoe verander ik de computernaam in Jaunty
« Gepost op: 2009/06/20, 15:26:18 »
Damens, heren
Ik heb zelfs met mijn goede vriend Google en met zoeken alhier niet het antwoord op een simpele vraag kunnen vinden: hoe verander ik naderhand nog de computernaam van mijn laptop onder Jaunty. Ik zag dat het eenvoudig was in Hardy: Systeem -> Beheer ->Netwerk -> Algemeen.......
Maar laat nu in Jaunty die vlieger niet meer op te gaan ! Netwerk is er niet meer, of ik zie het niet goed......
Wie kan me helpen waar dit soort gegevens zijn te wijzigen ?
groet,
een n00b met 1 jaar ervaring :-(
« Laatst bewerkt op: 2009/06/20, 17:50:21 door Goldfingers »
What's in a name....
AMD Zambezi FX6100, 16 Gb intern, Nvidia GTX650 TI, SSD Samsung 830, SSD Liteon 160 Gb. 1 HDD 500 Gb

Offline MataS

• Lid
Re: Hoe verander ik de computernaam in Jaunty
« Reactie #1 Gepost op: 2009/06/20, 16:02:08 »
Apart, bij mij staat Systeem -> Beheer -> Netwerk gewoon in de lijst...
Probeer het eens op een andere manier te openen: "Alt+F2" dan in 'network-admin' uitvoeren.

Als dat gewoon werkt, zal het knopje 'Netwerk' wel uitgeschakeld zijn in het menu.
Je kan dat weer aanzetten door met de rechtermuisknop op het menu te klikken en dan op 'Menu's bewerken' klikken.
Dan aan de linkerkant Systeem/Beheer aanklikken en "Netwerk" opzoeken, daar hoort dan een vinkje voor te staan.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #2 Gepost op: 2009/06/20, 16:20:12 »
Via de terminal kan het vrij eenvoudig:
gksudo gedit /etc/hostname /etc/hosts
Verander in die 2 bestanden je hostname.
Opslaan en rebooten.

« Reactie #3 Gepost op: 2009/06/20, 17:47:24 »
Jah !! dat was het dus! network-admin bleek nog niet geinstalleerd! daarmee kon ik het dus na binnenharken simpel !
senks !
What's in a name....
AMD Zambezi FX6100, 16 Gb intern, Nvidia GTX650 TI, SSD Samsung 830, SSD Liteon 160 Gb. 1 HDD 500 Gb