Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost]Kernel paniek... paniek bij mij.. hoe start ik op?  (gelezen 2112 keer)

Offline mhweb

• Lid
[opgelost]Kernel paniek... paniek bij mij.. hoe start ik op?
« Gepost op: 2009/06/19, 20:55:51 »
Deze namiddag niet thuis geweest, pc bleef aanstaan, en bij thuiskomst drukte iemand die dacht dat die afstond op de power knop.
Bij het opstarten van ubuntu kreeg ik een foutmelding:
kernel panic not syncing vfs unable to mount root fs ( of zo ongeveer)

Heb effe gegoogled , en ben met de live cd gaan proberen.

cd start op, ik kan taal kiezen, daarna zwart scherm, hele hoop regels tekst.. en dan ineens, weer foutmelding. eindigt met iets van 'busybox' en built in sheeel... en enter help for list of built in commands.   Bij het intikken van  help & enter, een lijst waar ik niet uit wijs geraak.  

Help...  heb al mijn documenten en instellingen op een apparte partitie,  dus een herinstallatie vanop de cd zou moeten lukken zonder bestandsverlies,  maar... krijg de installatie niet in gang.
« Laatst bewerkt op: 2009/06/20, 10:07:23 door mhweb »

Re: Ubuntu start niet meer op... ook live cd geeft fout.
« Reactie #1 Gepost op: 2009/06/19, 20:57:52 »
Ik heb een idee dat er hardwarematig iets fout is met de computer. Controleer of alles goed zit qua kabels enzo.

Offline mhweb

• Lid
Re: Ubuntu start niet meer op... ook live cd geeft fout.
« Reactie #2 Gepost op: 2009/06/19, 21:10:05 »
uitwendige kabels is niks mis ( los ) mee.  Kan toch niet zomaar binnenin iets loskomen.   Die live cd start overigens gewoon op, laat eerst me kiezen welke taal ik wil gebruiken, daarna uit starten of installeren.

Heb nog eens herstart.. ik zie dat het geheugen in orde is.. dat op de IDE kabel de disk gevonden is...    kan via de live cd die in de lader zit, kiezen voor nederlands,  krijg daarna keuze uit,  uitproberen,.. installeren... etc..     kies uitproberen,   en dan staat er ... een nummer tussen haken...  Kernel panic- not syncing:VFS unable to mount root fs on unknown block ( met daarna nog een nummer tussen vierkante haken)
Daarna gebeurt er niks meer, kan niks ingeven, dus de enige mogelijkheid is, de powerknop of de resetknop indrukken.

Ondertussen heb ik al eens de cd g-parted in mijn pc gestopt en terug proberen opstarten.
Kies voor automatisch...  allemaal witte tekst op zwarte achtergrond, en endigt met:

no filesystem could mount root.........
Kernel panic - not syncing: VFS: Unable to mount root fs on unknown-block(1,0)

Tweede poging, met gparted,  andere optie gekozen, programma start op. Ik kan mijn HD zien, netjes opgedeeld in drie stukken  ( root, home swap)

Heb ook de mogelijkheid om in het terminalvenster te gaan..  maar zou niet weten wat ik daar kan gaan doen om mijn probleem te verhelpen.

Helleeep !!!!
« Laatst bewerkt op: 2009/06/19, 22:25:08 door mhweb »

Re: Kernel paniek... paniek bij mij.. hoe start ik op?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/06/19, 22:38:00 »
Heb net hetzelfde gehad vanmiddag.

Ik heb een oplossing gevonden:

-Als je computer opstart, bij de grub, duw je op escape, je kiest nu de 3de optie (een andere kernel)
-je logt in, en opent synaptic, je krijgt normaal een error met een code in
-je opent de terminal, typt die code perfect over, laat hem wat werken
-als het gedaan is, start je computer opnieuw op, en werkt perfect;) (bij mij toch)

Offline mhweb

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/06/19, 22:45:32 »
had al een paar keer opgestart en escape gedrukt,   andere kernel gekozen,  ( ik heb hier keuze uit een vijftal verschillende, telkens met of zonder recovery) en eender welke ik er uit kies, krijgt dezelfde foutmelding in het zwarte scherm, waarna ik enkel nog op de powerknop kan drukken om af te sluiten.

Jammer voor mij.. maar jouw oplossing is hier dus geen optie.

« Reactie #5 Gepost op: 2009/06/19, 22:53:21 »
Deze namiddag niet thuis geweest, pc bleef aanstaan, en bij thuiskomst drukte iemand die dacht dat die afstond op de power knop.
Bij het opstarten van ubuntu kreeg ik een foutmelding:
kernel panic not syncing vfs unable to mount root fs ( of zo ongeveer)
Hello. Dat uitzetten via de aan/uit-knop is geen enkel probleem voor Linux. Ik doe dat op mijn muziek/web/familie-pc al jaren zo, met Fedora en de laatste drie jaar of zo met Ubuntu.
Die kernel panic doet me eerder denken dat er iets mis is met je harde schijf, een kabelprobleem of zo, of erger, bad blocks.
Probeer eens op je commandline de opdracht "fsck -c", dit controleert je bestandssyteem op fouten (duurt even). Twee (ik weet niet of je daar bij kunt), probeer eens zonder die live-cd Ubuntu te starten en kies dan, als grub op het scherm verschijnt (even op Esc drukken) de optie Start in veilige modus (of zo ongeveer, weet de juiste benaming even niet).
Drie. Als je op enig moment je Ubuntu weer draaiende hebt weten te krijgen, kijk dan in de logfile met de naam dmesg, daar staat de info die gegenereerd werd tijdens het bootproces, kijk dan vooral naar je harde schijf/-ven, zoek in dat bestand naar sda en sdb. Als daar iets geroepen wordt over bad blocks, heb je een probleem met je schijf/-ven.

Groet & moed, kracht en sterkte, etc. :-)
Paul.

« Reactie #6 Gepost op: 2009/06/19, 22:58:18 »
Hallo, ik las net dat de recovery-mode geen uitkomst biedt. Doe dan vim /var/log/dmesg (uiteraard in je terminalvenster/opdrachtregel) en bekijk dat bestand op problemen met sda en/of sdb.

« Reactie #7 Gepost op: 2009/06/19, 23:16:11 »
Hallo, ik las net dat de recovery-mode geen uitkomst biedt. Doe dan vim /var/log/dmesg (uiteraard in je terminalvenster/opdrachtregel) en bekijk dat bestand op problemen met sda en/of sdb.

Waar kan hij die terminal vinden als z'n pc niet opstart? :)

« Reactie #8 Gepost op: 2009/06/19, 23:26:15 »
Mogelijk in dit stadium:

/ start quote:
"cd start op, ik kan taal kiezen, daarna zwart scherm, hele hoop regels tekst.. en dan ineens, weer foutmelding. eindigt met iets van 'busybox' en built in sheeel... en enter help for list of built in commands.   Bij het intikken van  help & enter, een lijst waar ik niet uit wijs geraak." / end quote

"built in sheeel" staat denk ik voor "built-in shell", ofwel een uitgeklede commandline.

Nog wat, aan de OP. Ik denk op dit moment niet dat je gegevens op /home/<user> verdwenen zijn, je kunt er alleen tijdelijk even niet bij.

« Reactie #9 Gepost op: 2009/06/20, 00:06:58 »
Lijkt mij toch iets hardwarematigs. Opstarten van hd gaat niet en opstarten van de live cd gaat bij mhweb ook niet. Kan je van usb opstarten?, in je BIOS kan je zien of dat mogelijk is. Dan kan je nog proberen om van usb op te starten. En anders, zit er in je BIOS een self-test?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

« Reactie #10 Gepost op: 2009/06/20, 01:11:37 »
Zodra de pc uitstaat, trek je de stekker uit het stopcontact.
Laat die er minimaal 5 minuten uit.
Stop nu de stekker in het stopcontact en zet de pc aan.

Houd de Delete knop ( of welke je normaal gebruikt om in de bios te komen) ingedrukt.
Eenmaal in de bios aangekomen de harddisk opnieuw detecteren .
Nu aan het einde alles opslaan waarna de pc auto reboot.

Kijk nu eens of hij normaal opstart.
Of probeer het nogmaals in veilige modes.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline mhweb

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2009/06/20, 10:05:40 »
Hehe,

De oplossing van Gandyman leek me de eenvoudigste om eerst even te proberen vanmorgen.  Gelukt, ubuntu startte terug normaal op. Bedankt voor alle tips en tijd die jullie eraan besteedden.

Offline Tom

• Lid
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.