Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost]Laptop boot niet meer na kernel update die failde  (gelezen 1273 keer)

[Opgelost]Laptop boot niet meer na kernel update die failde
« Gepost op: 2009/06/19, 11:48:03 »
Hoi,

Ik zit met een redelijk probleempje.

Daarnet kreeg ik maar even 11 updates binnen, zag dat er wat kernel updates tussen zaten, leuk! Even installeren, echter, terwijl deze install heb ik ineens zware vastloper, laptop deed niets meer. Heb laptop dan uitgeschakeld, zet hem terug aan, maar mijn schijf was 29 keer gemount, dus test hij mijn schijf: Komt daar in het rood FAIL op, fout dus.

Daarna start die op, maar achter die grub loading, geeft hij een kernel error en stopt laptop met werken. Recovery mode loopt eveneens vast. Ik kan wel nog opstarten op de 2de kernel die in het lijstje staat (als je pc boot, en je drukt op ESC, daar staat die tussen). Maar ik zou wel graag die kernel fixen.

Moet ik wachten en opnieuw die kernel update installeren, of wat kan ik hier aan doen?

Alvast bedankt!
« Laatst bewerkt op: 2009/06/19, 19:05:03 door Carharttguy »

Offline Roel1963

• Lid
Re: Laptop boot niet meer na kernel update die failde
« Reactie #1 Gepost op: 2009/06/19, 14:18:54 »
Ik zou intuïtief zeggen: haal alles wat WEL geïnstalleerd is van de nieuwe kernel weg (in Synaptic) en herstart. In grub zie je dan alleen nog de oude kernel, waarna je weer een update zou kunnen draaien.

« Reactie #2 Gepost op: 2009/06/19, 14:23:19 »
Ik zou intuïtief zeggen: haal alles wat WEL geïnstalleerd is van de nieuwe kernel weg (in Synaptic) en herstart. In grub zie je dan alleen nog de oude kernel, waarna je weer een update zou kunnen draaien.

En hoe weet ik wat nieuw is en wat niet? En nu draai ik op een zogezegde back up kernel, heeft dat dan wel effect op mijn corrupted kernel?

Alvast bedankt! :)

Offline Roel1963

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/06/19, 15:12:42 »
En hoe weet ik wat nieuw is en wat niet? En nu draai ik op een zogezegde back up kernel, heeft dat dan wel effect op mijn corrupted kernel?

Alvast bedankt! :)

Hoe ik het doe (ik haal een week na kernel-update de oude kernel weg) is als volgt:

- kijk in het linker tabblad van systeemmonitor naar de in gebruik zijnde kernel en onthoud nummer
- start synaptic
- met de zoekfunctie zoeken naar 2.6.24 (als je Hardy draait) of 2.8.28 (als je Jaunty draait)
- alle pakketten die NIET gelijk zijn aan het nummer van de in gebruik zijnde kernel (in jouw geval dus de NIEUWERE pakketten), volledig verwijderen
- herstart

Offline Roel1963

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/06/19, 15:26:35 »
die herstart is niet gelijk nodig, kan je gerust later doen

True, maar dan weet je wel meteen waar je aan toe bent, toch?

Offline Roel1963

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/06/19, 15:46:29 »
dat wel, maar als je gewend bent om 's avonds je computer uit te zetten is die extra herstart niet direkt nodig.

Da's ook weer zo :)

« Reactie #6 Gepost op: 2009/06/19, 19:04:01 »
Hoi!

Eureka, ik wou jouw stappen doen, synaptic enzo, kreeg echter een error bij het openen van synaptic. Weet het niet meer vanbuiten, maar het leek op:

Error:E/cache fail
do 'sudo dkpg -configure -a' to fix this
(was niet hetzelfde, kwam er ongeveer op neer:)

Deed dit, wou beginnen aan de stappen die jij zei, echter er kwam op dat pc opnieuw moest gestart worden door dat commando. Ik deed dit, en de eerste kernel boote weer als normaal. Wat handig!