Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: nieuwe monitor  (gelezen 1108 keer)

Offline Lucien

• Lid
  • Steunpunt: Nee
nieuwe monitor
« Gepost op: 2009/06/18, 17:10:44 »
Hoi

Ik ben van plan om een nieuwe monitor aan te schaffen.
Nu vraag ik me af of men bij de keuze van aankoop van een beeldscherm moet uitkijken omdat ik met Ubuntu 8.10 werk.
Kwestie van drivers die beter werken onder Linux,of software die beter werken onder Linux.

Bestaat er een informatiebron met gegevens over monitors die uitsluitend(of ook) met Linux werken.

Ik wil een monitor die zeker kalibreerbaar is aangezien ik nogal wat met foto's werk.

Mvg

Luc

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
Re: nieuwe monitor
« Reactie #1 Gepost op: 2009/06/18, 17:21:04 »
Monitoren zijn geen probleem. Het is meer de videokaart die bepaalt of het goed werkt.

Offline Lucien

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/06/18, 17:27:51 »
Ik heb even nagekeken welke kaart.

Geforce 7600GS

Offline Cumulus007

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/06/18, 17:33:53 »
De monitor zal geen probleem zijn, net zoals de situatie geluidskaart en luidsprekers. Kijk bij voorkeur voor een goed merk zoals Samsung, IIyama enz., DVI-aansluiting (dat zal er bij 99% van de gevallen op zitten).

Offline TheGrimm85

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/06/18, 18:38:07 »
Ik heb een Samsung SyncMaster 205BW (22 inch).
Nooit geen problemen mee gehad, zowel op Windows als op Linux niet. =D
Dus als ik u was, koop een Samsung SyncMaster scherm want ze zijn fantastisch!

Groetjes :D

Offline TopGear

• Forumteam
« Reactie #5 Gepost op: 2009/06/18, 18:42:17 »
Ik heb een Samsung SyncMaster 205BW (22 inch).
Nooit geen problemen mee gehad, zowel op Windows als op Linux niet. =D
Dus als ik u was, koop een Samsung SyncMaster scherm want ze zijn fantastisch!

Groetjes :D

Dus heel erg veel problemen XD

Offline Lucien

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/06/18, 20:11:07 »
Hey

Allen reeds bedankt voor de uitleg.
Ik ben al wat wijzer geworden.

Nu nog uitzoeken wat de rest betekend bij de informatie van een monitor.

Mvg

Luc

Offline peter10

• Lid
    • Mijn Hyve
« Reactie #7 Gepost op: 2009/06/18, 21:49:05 »
Het valt me op dat ervaringen met een specifieke monitor worden gegeneraliseerd naar een een hele productlijn. Dat is iets wat ik afraad, want zelfs binnen een serie kan de kwaliteit verschillen. Dat komt (denk ik) mede doordat voor verschillende dingen andere eigenschappen van belang zijn.
Ik zou in ieder geval kijken voor een *niet* glanzende monitor, en een die in recensies bekend staat als een scherm dat een goede kleurweergave heeft (je bewerkt immers foto's), alsmede goede menu's om zaken in te stellen (ik bedoel die menu's die in beeld verschijnen als je op een knop op het scherm zelf drukt). Kalibratiemogelijkheden kunnen dus het beste in de monitor zelf zitten, als het via software moet gaat dat moeilijk/niet omdat dat doorgaans windowssoftware is.
Verder zou ik even meten wat de afstand tussen je zitplaats en de monitor is, want als deze minder is dan pakweg een meter zou ik niet groter nemen dan 19". Dat klinkt misschien laag, maar de verhouding resolutie/schermgroote is tegenwoordig minder gunstig (1440*900 en 1280*1024 bij een 19:10 resp. 5:4 beeldscherm van 19" (was ooit 17" igv losse schermen). Bij een korte afstand dus niet te groot want anders wordt het misschien onprettig werken.  Sowieso een 19:10 verhouding en geen 16:9, dan heb je ook verticaal voldoende werkruimte (verschil van naar ik meen 128 pixels in verticale richting).

Kijk ook even wat voor monitoraansluiting je videokaart heeft: DVI (wit) of D-sub (blauw).

P.S: laat het even weten als bepaalde termen niet duidelijk zijn of zo. Ik ken ze ook niet allemaal, maar ik ben er aardig in thuis.